جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
برنامه‌ریزی برای رشد ۵۰ درصدی حفاری‌های اکتشافی در ۱۴۰۰
07 فروردین 1400 - 10:53
شناسه : 9323
معاون توسعه و اکتشاف شرکت مس خبر داد: معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با یک برنامه‌ریزی فشرده و تلاش همکاران امور اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی موفق شده‌ا‌یم در سال 1399 به رکورد بالاترین میزان حفاری اکتشافی طی هفت سال اخیر به میزان بیش از 100 هزار متر دست پیدا کنیم.
ارسال توسط : منبع : مس پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، بهروز رحمتی معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه، این میزان حفاری نسبت به سال ۱۳۹۸، رشد ۳۰ هزار متری و نسبت به سال ۱۳۹۷، رشد بیش از ۶۰ هزار متری داشته است، اظهار داشت: با همت تمامی کارکنان به‌رغم مشکلات عدیده و فرسودگی ناوگان اکتشافی کشور، توانستیم متراژ حفاری اکتشافی که میانگین آن کمتر از ۵۰ هزار متر طی پنج سال گذشته بود، به بیش از ۱۰۰ هزار متر افزایش دهیم.

وی افزود: دستیابی به رکورد بالاترین میزان مطالعات اکتشافات سطحی طی هفت سال اخیر به وسعت یک هزار و ۴۵ کیلومتر مربع در کنار تحقق رکورد بالاترین میزان محدوده‌های ثبتی در این مدت به تعداد ۹۰ فقره، از دیگر اقدامات ارزشمند این امور در سال ۱۳۹۹ است.

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه افزایش ذخایر معدنی، اولین و مهم‌ترین آیتم برای توسعه پایدار و افزایش تولید است، گفت: در نتیجه فعالیت‌های اکتشافی یک سال گذشته، شاهد ارتقای حدود یک میلیارد تنی حجم منابع اکتشافی و ذخایر زمین‌شناسی با متوسط عیار حدود ۰٫۵ درصد در محدوده معادن سرچشمه و سونگون شده‌ایم که توفیقی بسیار بزرگ در حوزه توسعه و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می‌شود.

رحمتی بیان کرد: خوشبختانه شرکت صنایع ملی مس ایران طی دو سال گذشته در مسیر افزایش تولید بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است که حفظ این جریان، با نتایج اکتشافی اخیر میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، رویکرد دستیابی به تولید ۵۵۰ هزار تنی مس محتوی معدنی در فاز نخست توسعه شرکت به درستی با تکیه بر ذخایر اکتشافی قبلی در برنامه جامع مس لحاظ شده است و با حمایت‌های مدیریت ارشد شرکت ملی صنایع مس ایران در دستور کار قرار گرفت.

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به افزایش حجم ذخایر معدنی شرکت از هفت میلیارد تن به بیش از هشت میلیارد تن با مس محتوی حدود ۴۰ میلیون تنی طی سال جاری، عنوان کرد: با عنایت به نتایج خوب اکتشافی می‌توان حداقل ظرفیت صنعت مس ایران در زمینه تولید را به حدود یک ‌میلیون تن مس محتوی در فاز دوم توسعه پایدار شرکت ارتقا داد.

رحمتی در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مزین گشته است، تاکید کرد: با تحقق دو فاز توسعه شرکت و به فعل درآمدن پتانسیل‌های غیرقابل انکار صنعت مس، شاهد ارزآوری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری (بر مبنای قیمت‌های جهانی مس بالغ بر ۹ هزار دلار در هر تن) و اشتغال‌زایی نزدیک به ۵۰ هزار نفری برای کشـور باشیم تا علاوه بر ارتقای سـهم صنعت مس کشـور از اقتصاد به بیش از ۲،۵ درصد، شاهد بهبود قابل توجه جایگاه کشور در اقتصاد جهانی به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا، باشیم.

برنامه رشد ۵۰ درصدی حفاری‌های اکتشافی در سال جدید

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران در رابطه با چشم‌انداز برنامه‌های اکتشافی طی سال جاری اذعان داشت: قصد داریم طی سال آینده در حوزه اکتشافات، حداقل رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۹ به ثبت برسانیم؛ تا از این طریق، علاوه بر عملیاتی شدن برنامه ۱۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی در کارنامه فعالیت‌های اکتشافی این شرکت، رکورد حفاری اکتشافی تاریخ ۵۰ ساله شرکت ملی صنایع مس ایران را جابه‌جا نماییم.

رحمتی اضافه کرد: برای تحقق برنامه‌های اکتشافی و ثبت رکورد در این زمینه، از اواخر سال گذشته، نوسازی ناوگان اکتشافی در دستور کار شرکت ملی صنایع ملی مس ایران قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در این راستا و برای اولین بار طی چهار دهه گذشته، اقدامات اجرایی برای خرید ۱۵ دستگاه حفاری اکتشافی جدید صورت گرفت که امیدواریم از اوایل سال جاری، این دستگاه‌ها وارد ناوگان اکتشافی شرکت ملی صنایع ملی مس ایران شوند.

رشد ۷۲ درصدی طرح توسعه معدن مس در‌آلو

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه در سال گذشته، اقدامات بسیار خوبی در حوزه پیشبرد طرح‌های توسعه و افزایش تولید انجام گردید، گفت: طرح‌های توسعه معدن مس دره‌زار و معدن مس در‌آلو، دو طرح کلیدی شرکت ملی صنایع مس ایران برای افزایش تولید در سال ۱۴۰۰ هستند که خوشبختانه علی‌رغم وجود موانع اجرایی، فنی و زیرساختی، هر دو پروژه پیشرفت خوبی را به ثبت رسانده‌اند.

رحمتی عنوان کرد: پروژه درآلو تا به امروز حدود ۷۲ درصد پیشرفت داشته است و در تلاش هستیم که نیمه دوم امسال، شرایط راه‌اندازی نهایی آن را فراهم کنیم. همچنین پروژه دره‌زار نیز پیشرفت ۵۵ درصدی داشت که امیدواریم با یک برنامه‌ریزی فشرده، در اواخر سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شود.

طرح فلوتاسیون سرباره کوره‌های ذوب؛ نماد ارزش‌آفرینی

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران در ادامه به پروژه تولید کنسانتره از سرباره‌های کوره‌های ذوب مجتمع مس سرچشمه اشاره کرد و اذعان داشت: این پروژه نماد اقتصاد مقاومتی و ارزش‌آفرینی در شرکت مس محسوب می‌شود؛ چراکه با عملیاتی شدن این پروژه، سرباره‌های دپو شده از فرایند ذوب طی حدود ۴۰ سال گذشته، مورد فراوری مجدد قرار گرفته و به محصول استراتژیک با حداکثر ارزش‌افزوده کنسانتره مس تبدیل می‌شوند که یکی از بالاترین حاشیه‌های سودآوری را برای سهامداران محترم شرکت ملی صنایع مس ایران به ارمغان می‌آورد.

طرح انتقال آب، ارمغانی برای توسعه پایدار

رحمتی با اشاره به اجرایی شدن فاز اول طرح انتقال آب از خلیج همیشه ‌فارس، بیان کرد: این طرح که در نظر بسیاری از کارشناسان بیشتر به یک رویا شباهت داشت، با همت بلند صنایع معدنی و پشتیبانی کامل شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، سرانجام به واقعیت تبدیل شد و در اواخر اسفندماه سال گذشته، آب شیرین‌سازی شده خلیج همیشه فارس به «سرچشمه مس ایران» رسید.

وی با تاکید بر افتتاح پروژه مذکور، ادامه داد: با افتتاح این مگاپروژه انتقال ۳۱ میلیون مترمکعب آب شیرین شده از خلیج همیشه فارس ایران به بزرگ‌ترین مجتمع پیرومتالورژیکی مس خاورمیانه (مجتمع مس سرچشمه)، با هزینه سرمایه‌گذاری کلی بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان که بیش از هفت هزار میلیارد تومان آن در فاز نخست هزینه گردیده است، فراهم شد.

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: بدون شک، زحمات کلیه بزرگوارانی که طی حدود یک دهه اخیر در به ثمر رسیدن مگاپروژه مذکور نقش‌آفرینی داشته‌اند و تعداد نقش‌آفرینان این مگاپروژه (در حدود ۲۰۰ شرکت داخلی در حوزه‌های مختلف) و به ویژه همکاران شرکت انتقال آب خلیج‌فارس، شایسته تقدیر در مقیاس ملی است.

انجام ۱۱ پروژه توسعه و بازسازی شبکه برق در استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی 

رحمتی با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از این طرح و رسیدن آب شیرین شده خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران و مجتمع عظیم مس سرچشمه، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات تاریخی طرح جامع آب شرکت ملی صنایع مس ایران است، اذعان داشت: افزون بر این موفقیت، طی سال گذشته شرکت صنایع ملی مس ایران در راستای توسعه پایدار تولید و تامین برق مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای ۱۱ پروژه توسعه و بازسازی شبکه برق در استان کرمان و آذربایجان شرقی را با هزینه‌ای بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان را به انجام رساند.

وی اضافه کرد: پیشرفت ۸۶ درصدی طرح‌های مرتبط با حوزه برق پروژه معدن مس دره‌زار، پیشرفت ۸۷ درصدی طرح‌های مرتبط با حوزه برق پروژه معدن مس درآلو، پیشرفت ۹۰ درصدی طرح‌های مرتبط با پروژه‌های توسعه سونگون و ایستگاه‌های سد حاجیلار چای، از جمله توفیقات طرح جامع برق به‌رغم شرایط کرونا و نوسانات شدید نرخ ارز در کشور است.

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران، انجام مطالعات اولیه برای ورود این شرکت به حوزه تولید انرژی الکتریکی از منابع تجدیدپذیر را از دیگر اقدامات مهم این معاونت عنوان کرد و گفت: در این راستا، طرح تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در مجتمع مس سرچشمه، با همکاری طرح جامع برق و امور انرژی نهایی شده که در صورت عملیاتی شدن آن در سال ۱۴۰۰، به همراه اخذ مجوزهای لازم، برگ زرین دیگری در کارنامه حوزه تامین پایدار زیرساخت‌های مورد نیاز فرایند توسعه پایدار با تاکید موکد بر حوزه‌های زیست‌محیطی شرکت در کنار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی کرمانیان و نیروگاه‌های گازی و حرارتی در مجتمع مس سرچشمه، خواهد بود.

ایجاد زیرساخت و بستر مناسب جهت صادرات اسید سولفوریک

رحمتی همچنین آماده افتتاح نمودن پروژه انتقال اسید سولفوریک از مجتمع مس سرچشمه و ذوب خاتون‌آباد به بندرعباس که به منظور ایجاد زیرساخت و بستر مناسب جهت صادرات اسید سولفوریک و یا تامین مواد اولیه مورد نیاز پروژه تولید اسید فسفریک را، از دیگر اقدامات ارزشمند حوزه توسعه و اکتشافت شرکت در سال گذشته است.

وی ادامه داد: در این پروژه تعداد ۱۰۰ دستگاه واگن مخزن‌دار با استفاده ۱۰۰ درصدی از توان داخلی کشور، ۲۰۰ دستگاه ایزوتانک جهت حمل اسید سولفوریک با ظرفیت ۳۴ تن به صورت حمل ریلی و ۲۴ تن به‌ صورت حمل جاده‌ای، تکمیل دو هزار و ۷۰۴ متر خط ریلی مانوری به انضمام هفت دستگاه سوزن و یک دستگاه تقاطع هم‌سطح، ساخت و تکمیل هشت مخزن ذخیره اسید فسفریک به ظرفیت حدود ۱۱۲ هزار تن در بندرعباس به انضمام تجهیزات تخلیه ریلی مرتبط و نیز ساخت دو دستگاه مخزن هر کدام به ظرفیت ۱۴ هزار تن در سایت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، از جمله اقدامات زیرساختی این حوزه به حساب می‌آید.

پروژه‌ای زیست‌محیطی برای توسعه پایدار

معاون توسعه و اکتشاف شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به شروع پروژه احداث کارخانه اسید فسفریک و انواع کودهای شیمیایی فسفاته، گفت: این طرح در راستای اجرای کامل زنجیره تولید از جمله تکمیل فرآیند پروسس گازهای خروجی کارخانجات ذوب سرچشمه و خاتون‌آباد شامل اسید سولفوریک، اسید فسفریک و کودهای شیمیایی فسفاته است که یک ضرورت و الزام در راستای توسعه پایدار در سطح کلان کشور محسوب می‌شود.

رحمتی بیان کرد: اجرای این پروژه ملی ضمن بهبود شرایط زیست‌محیطی، تسهیل فرآیند فروش محصولات جانبی، جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش‌افزوده بالا برای سهامداران محترم شرکت، باعث تضمین تولید پایدار و تامین انواع کودهای شیمیایی فسفاته مورد نیاز بخش کشاورزی کشور با تکمیل زنجیره تولید می‌شود و برای تمامی ذی‌نفعان، ایجاد برکت مستمر خواهد کرد.

وی در پایان با اشاره به تنظیم و امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، ایمیدرو و شرکت ملی صنایع مس ایران جهت تولید کود شیمیایی در شهریور ماه سال گذشته، خاطرنشان کرد: خوشبختانه اجرای طرح اسید فسفریک و کود شیمیایی در مجمع عمومی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران در تیر ماه سال ۱۳۹۹ مصوب گردید و با اخذ مصوبه هیات‌مدیره در تاریخ ۲۶ اسفند ماه عملیاتی شد و با ابلاغ قرارداد انجام مهندسی پروژه در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال گذشته، در مرحله اجرا و راه‌اندازی قرار گرفته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.