سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
برنامه توسعه فناوری بخش معدن کشور
12 تیر 1401 - 11:21
شناسه : 29796
عضو هییت‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: پنج راهبرد و ۲۲ برنامه در ایمیدرو با هدف توسعه فناوری بخش معدن و صنایع معدنی در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» طراحی شده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، امیر خرمی‌شاد عضو هییت‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در ارتباط با طرح برنامه توسعه فناوری بخش معدن کشور، اظهار داشت: عنوان کرد:‌ توجه به مسئله فناوری و نوآوری، جزو رویکردهای جدیدی است که در ایمیدرو تقویت شده و برای حوزه‌های مختلف در حال اقدام به‌ منظور سازمان‌دهی و فراهم کردن شرایط مناسب برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فناوری در کشور هستیم.

وی افزود: طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن با هدف فراهم کردن شرایط مناسب ایجاد زیرساخت‌های نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد شده و به دنبال حمایت از ایجاد و خلق استارتاپ‌ها، توسعه کسب‌وکارهای نوپا، تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوری است. از طریق فراهم کردن چنین زیرساختی، ایمیدرو آماده است که از شرکت‌ها و نخبگان فعال در زنجیره معدن و صنایع معدنی حمایت کند.

خرمی‌شاد ادامه داد: سازمان‌دهی مناسب با شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی به‌ منظور تدوین سند استقرار فناوری‌های نسل چهار در بخش معدن و صنایع معدنی و طراحی برنامه‌های عملیاتی مرتبط از دیگر اقدامات در این زمینه است. در این راستا، نخستین رویداد با هدف ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌ها در خرداد ماه برگزار شد و مشغول الگوبرداری از اسناد کشورهای مختلف در این خصوص هستیم و به‌ طور موازی سطح بلوغ شرکت‌ها را در این حوزه ارزیابی کردیم و سند سیاست‌گذاری مرتبط در اوایل مرداد ماه با برگزاری رویداد دوم رونمایی خواهد شد.

عضو هییت‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو، گفت: فراهم کردن شرایط جذب سرمایه‌گذار به‌ منظور توسعه فناوری نیز یکی دیگر از اقداماتی است که سازمان‌دهی مناسبی انجام شده است؛ در این راستا، اولویت‌های توسعه فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی تعریف و چند پروژه نیز آغاز شده است.

وی عنوان کرد: درصدد فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای توسعه فناوری و فراوری عناصر نادر خاکی هستیم. همچنین زیربخش‌های توسعه فناوری تولید نیروگاه خورشیدی از معادن سیلیس تا اجرای نیروگاه مشخص شده است که برنامه مربوطه به‌ زودی عملیاتی خواهد شد.

خرمی‌شاد بیان کرد: در خصوص فناوری‌های مرتبط با فراوری مواد مختلف از قبیل سنگ‌آهن‌های غیر مگنتیتی، فراوری عناصر باارزش از قبیل اسکاندیوم، گالیم و… از باطله‌ها، استحصال لیتیم از شورابه و خاک رس و… نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

عضو هییت‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: طرح عناصر معدنی استراتژیک و حیاتی کشور نیز با هدف شناسایی و فراوری این عناصر در ایمیدرو طی سال گذشته تعریف شده است. در کشورهای مختلف بر اساس پارامترهای اقتصادی و صنعتی دسته‌بندی‌های متفاوتی از مواد معدنی استراتژیک و حیاتی ارائه شده است.

وی اضافه کرد: این عناصر برای اقتصادهای صنعتی بزرگ جهان حیاتی هستند اما در حال حاضر تقاضای داخلی برای بسیاری از این عناصر نسبتا کم است ولی با توسعه کشور و لزوم استقلال در زمینه تامین عناصر اولیه، نیاز است برنامه‌ای کامل برای تولید این عناصر برای آینده صنعت کشور به اجرا گذاشته شود. این عناصر کاربرد گسترده‌ای در صنایع پیشرفته دارند.

خرمی‌شاد تصریح کرد: برنامه ایمیدرو در این زمینه شامل اکتشاف، شناسایی و فراوری مواد معدنی استراتژیک و حیاتی، تعیین وضعیت ذخایر مواد معدنی استراتژیک و حیاتی در کشور، تعیین وضعیت بهره‌برداری از ذخایر امیدبخش شناسایی شده، تعیین وضعیت قابلیت سرمایه‌گذاری بر روی ذخایر قابل فراوری، شناسایی راهکارهای تامین از خارج از کشور و احداث و راه‌اندازی کارخانه است.

پایش و فعال‌سازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام

عضو هییت‌مدیره و معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، گفت: یکی از مشکلات کشور وجود تعداد زیادی طرح و پروژه نیمه‌تمام است که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده و تکمیل‌ نشده در آن‌ها، بهره‌وری سرمایه کشور کاهش یافته است؛ در این راستا، طرح پایش و فعال‌سازی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام معادن و صنایع معدنی تعریف شده است؛ در این طرح اطلاعات طرح‌های نیمه‌تمام کشور در این حوزه بررسی و پایش و برای ۳۰۰ طرح اولویت‌دار، راهکار تکمیل آن‌ها مشخص می‌شود.

خرمی‌شاد در پایان خاطرنشان کرد: رویکردی که در این طرح اتخاذ کرده‌ایم، تسهیل‌گری و رفع مشکلات بخش خصوصی به‌ منظور تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است و در صورت عدم وجود بخش خصوصی، احتمال سرمایه‌گذاری مستقیم ایمیدرو نیز وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.