جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
برنامه تولید ۵ میلیون تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله در غرب کشور
03 دی 1400 - 18:46
شناسه : 22154
مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: در راستای توسعه هر چه بیشتر شرکت صبانور، با هماهنگی هلدینگ یک استراتژی ترسیم کردیم و طبق آن قرار است میزان تولید کنسانتره در صبانور به پنج میلیون تن و میزان تولید گندله نیز به پنج میلیون تن برسد. ضمن اینکه قرار است طبق برنامه‌ریزی، در این مدت تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی حدود هشت میلیون تن در سال باشد. بنابراین برنامه‌ریزی کرده‌ایم با حمایت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سودهای کسب شده در صبانور در همین شرکت سرمایه‌گذاری شود و با این سودها بتوانیم طرح‌های توسعه‌ای کنسانتره و گندله به صورت جدی دنبال کنیم.
ارسال توسط : منبع : فلزات آنلاین
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمد کلانتری مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، اظهار داشت: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در پنج سال گذشته در حوزه استخراج سنگ‌آهن از یک میلیون تن به سه میلیون تن رسیده است و استخراج سنگ‌آهن خود را سه برابر افزایش داد.

وی افزود: تولید کنسانتره در صبانور طی چهار سال گذشته از ۷۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافت و شاهد رشد ۱۰۰ درصدی تولید در این حوزه بوده‌ایم. ضمن اینکه واحد گندله‌سازی در صبانور وجود نداشت و این واحد در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد و اکنون با تمام ظرفیت ۵۰۰ هزار تن مشغول تولید است.

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور خاطرنشان کرد: درآمد صبانور از سال ۱۳۹۶ که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود، تا پایان امسال به سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید. به این ترتیب در حوزه یاد شده، صبانور طی چهار سال گذشته توانست درآمد سالانه خود را ۳۰ برابر کند.

پیش‌بینی افزایش سه برابری ذخایر صبانور

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بیان کرد: یکی از اقداماتی که به صورت جدی آن را دنبال خواهیم کرد، توسعه اکتشافات است. در حال حاضر، اکتشافات تکمیلی را انجام می‌دهیم. میزان ذخیره قطعی معادن در حدود ۵۵ میلیون تن است اما امیدوار هستیم با اکتشافاتی که در سال جاری شروع کردیم و در سال آینده نیز ادامه خواهیم داد، ۲۲ هزار متر حفاری اکتشافی محقق شود. با این اکتشافات، امیدوار خواهیم بود میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن صبانور از ۵۵ میلیون تن به ۱۵۰ میلیون تن افزایش یابد.

کلانتری تاکید کرد: به دلیل رشد درآمد صبانور طی سه چهار سال اخیر، قصد داریم علاوه بر فعالیت در حوزه سنگ‌آهن و فولاد، به سایر حوزه‌های فلزی ازجمله طلا و مس و سرب و روی نیز وارد شویم. در این رابطه، پهنه‌های اکتشافی مختلفی را واقع در استان‌های غربی کشور مانند کردستان، همدان، زنجان و آذربایجان در اختیار خواهیم گرفت تا در دیگر حوزه‌های فلزی نیز فعالیت کنیم.

طرح توسعه گندله و کنسانتره در دستور کار است

کلانتری اذعان کرد: در خصوص توسعه واحدهای فراوری چند راه پیش روی ما قرار دارد. در راستای دستیابی به تولید پنج میلیون تن کنسانتره و برای افزایش تولید، یک پروژه دو میلیون تنی در گلالی تعریف کرده‌ایم. فعالیت‌های اجرایی پروژه به صورت عملیاتی آغاز شده است. در این رابطه، جواز تاسیس این واحد فراوری را اخذ کردیم و زمین مورد نیاز اجرای آن انتخاب شده است. ضمن اینکه تامین زیرساخت‌های اساسی مانند آب، گاز و برق را نیز پیگیری می‌کنیم. در همین حال، مشاور اجرای پروژه نیز انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: در منطقه باباعلی همدان، مجوز احداث یک کارخانه ۸۰۰ هزار تنی کنسانتره از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است. ضمن اینکه در دو کارخانه کنونی فعال در استان‌های همدان و کردستان، توسعه زیر سقف را دنبال می‌کنیم تا ظرفیت این دو کارخانه را در مجموع از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کنونی به دو میلیون تن افزایش دهیم.

کلانتری تصریح کرد: در زمینه تولید گندله، یک پروژه یک میلیون تنی در استان کردستان در دست اقدام داریم. این طرح هم‌اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شرکت فولاد تکنیک به عنوان پیمانکار انتخاب شده است. ضمن اینکه سرعت کار افزایش یافته و در حال تامین تجهیزات هستیم. برنامه داریم این طرح طی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

زنجیره تولید را کامل خواهیم کرد

مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با اشاره به فعالیت این شرکت در فولاد کردستان، بیان کرد: صبانور در فولاد کردستان سهام خود را از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش داده و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز در این راستا سهام دیگر سهامداران این پروژه را خریداری کرده است. در این پروژه، سهام هلدینگ «ومعادن» و صبانور غالب شده است.

کلانتری در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه فولاد کردستان قرار است یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن فولاد تولید خواهد شد. با اجرای این پروژه‌ها، به نوعی صبانور دارای زنجیره کامل تولید از معدن تا فولاد خواهد شد؛ به این ترتیب، شاهد تحول اساسی در شرکت خواهیم بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.