سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
بن‌مایه توسعه
03 آذر 1400 - 13:58
شناسه : 20908
معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد؛ شرکت فولاد هرمزگان سومین شرکت بزرگ فولادی کشور است که نقشی بسزا در اقتصاد کشور و به تبع آن اقتصاد محلی هرمزگان دارد، به طوری که حدود 4 هزار نفر در این مجموعه مشغول به کارند و امرارمعاش حدود 14 هزار نفر به فعالیت این شرکت گره خورده است. این مجموعه، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید محصولات فولادی، توجه به سرمایه‌های انسانی و تکریم آن‌ها را همواره در دستور کار خود قرار داده است. فراهم آوردن محیطی مناسب برای فعالیت کارکنان و ارتقای سطح رضایتمندی و ایجاد انگیزه در آن‌ها همواره یکی از اولویت‌های شرکت فولاد هرمزگان بوده است. این شرکت می‌کوشد تا با ارتقای سطح شایستگی فنی، عمومی و مدیریتی کارکنان خویش، در مسیر رشد و بهره‌وری مستمر حرکت کند.
ارسال توسط : نویسنده : کیکاووس ندایی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

امروزه نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه برای سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های خُرد و کلان شناخته می‌شود. نیروی انسانی، در جایگاه یک سرمایه، مهم‌ترین عامل در بهبود بهره‌وری است که می‌‎تواند تحقق توسعه را در بلندمدت تضمین کند. مطرح شدن نیروی انسانی و اهمیت دادن به مولفه‌های آن، به عنوان عاملی موثر در رشد و ارتقای بهره‌وری، تولید، ارزآوری و فناوری، ضرورت سرمایه‌گذاری در این زمینه را برای تحقق رشد اقتصادی یک جامعه در بلندمدت به وجود می‌آورد.

توجه ویژه به سرمایه انسانی در مسیر آموزش و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آن به همراه ادغام با ایده اقتصاد جهانی، ضمن تحقق بهره‌وری تولید و ایجاد درآمد و رفاه بیشتر برای نیروهای انسانی شاغل در مراکز، نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف صنعتی و معدنی، می‌تواند زمینه توسعه صنایع یک کشور را تسریع بخشد. کارآموختگی نیروهای انسانی، به عنوان موتور متحرک اقتصاد، دستاوردی است که می‌‎تواند مراتب رشد کسب‌وکارها بر اساس مناسبات نوین بازار سرمایه‌ را به وجود ‌آورد.

نیروی انسانی، عامل تعیین‌کننده صنعت فولاد

به زعم کارشناسان و خبرگان حوزه مدیریت، نیروی انسانی بازوی اصلی تولید و مهم‌ترین مزیت رقابتیِ پایدار در عصر حاضر محسوب می‌شود و نقشی اساسی در موفقیت یا شکست سازمان ایفا می‌کند. البته نیروی انسانی فقط به واسطه کار فیزیکی تاثیرگذار نیست، بلکه یکی از مهم‌ترین عواملی که بر دستاوردهای مختلف یک سازمان اثرگذار است و می‌تواند موجب پیشبرد اهداف اقتصادی شود وجود سرمایه فکری شایسته در سازمان است. فراهم آوردن بستر پیشرفت و ارتقای فناوری و استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله توانایی‌های نیروی انسانی است. در واقع نوآوریِ نامحدود و به‌روزرسانی علم و دانش، نیروی انسانی را به عاملی بی‌جایگزین برای بنگاه‌های اقتصادی تبدیل کرده است.

سرمایه‌های انسانی و نیروی کار عامل ایجاد بیشترین ارزش افزوده در هر بنگاه اقتصادی محسوب می‌شوند. خلق ثروت، ایجاد خلاقیت، برتری اقتصادی و به‌کارگیری دانش و تکنولوژی، همه از مزیت‌های برخورداری از نیروی انسانی بهره‌ور محسوب می‌شوند. می‌توان گفت تنها عضو سازمان که قابلیت تغییرپذیری و سازگاری با شرایط گوناگون را دارد و می‌تواند مسائل و چالش‌ها را با بهره‌گیری از قدرت فکر حل کند نیروی انسانی است. به همین دلیل، نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه سازمان‌ به شمار می‌رود.

صنعت فولاد صنعت مادر و حیاتی کشور است و در توسعه همه‌جانبه اقتصادی و صنعتی نقشی اساسی ایفا می‌کند. صنعت فولاد کشور همواره نگاهی روبه‌جلو و توسعه‌ای داشته است. این صنعت بخشی رقابتی محسوب می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده برای کسب اعتبار بیشتر در بازارهای تجاری تلاش می‌کنند. افزایش تولیدات و بهبود کیفیت آن‌ها، در کنار تمام عوامل مورد نیاز، به بهره‌وری نیروی انسانی وابستگی زیادی دارد. اکتشاف و استخراج مواد معدنی برای تبدیل آن به محصولات مختلف قابل‌مصرف در صنایع مهم جوامع مدرن حکایت از اهمیت این بخش و نیروهای انسانی شاغل در آن دارد. توجه به این امر همواره می‌تواند موجب افزایش ارزش افزوده و نقش آن در تولید ناخالص داخلی شود.

اهمیت دادن به سرمایه‌های انسانی در بخش معدن و صنایع معدنی به گونه‌ای است که با در نظر گرفتن آموزش و پرورش برای نیروهای مستعد، وضعیت معادن و صنایع معدنی بیش از گذشته متحول خواهد شد، به طوری که با گسترش فناوری و افزایش ظرفیت سرمایه‌های انسانی، ضمن تحقق بهره‌وری در امر تولید، توسعه پایدار نیز محقق خواهد شد. برای دستیابی به توسعه پایدار، در کنار بهره‌وری مناسب در بخش صنایع و معادن ، در ابتدا به ثبات پایدار میان اقتصاد، اجتماع و محیط زیست نیاز است. بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته و به‌روز از طریق ابداعات سرمایه‌های انسانی به منظور رفع هر گونه محدودیت در بخش معدن و صنایع معدنی (بومی‌‎سازی ـ داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات) راه رسیدن به نقطه تعادل در راستای تحقق توسعه پایدار را هموار می‌کند. همچنین توسعه بخش تحقیق و پژوهش (R&D) برای حل چالش‌های موجود بخش صنایع معدنی یکی دیگر از الزامات قابل‌توجه در این زمینه محسوب می‌شود.

فولاد هرمزگان و تکریم نیروی انسانی

شرکت فولاد هرمزگان، با اشتغال‌زایی گسترده، نقش مهمی در معیشت و افزایش سطح کیفیت زندگی مردم این منطقه ایفا می‌کند. این شرکت، علاوه بر اینکه تحقق بهترین عملکرد و حداکثر بهره‌وری از کارکنان خود را در دستور کار قرار داده، همواره این سرمایه‌های انسانی را گرامی داشته است. شرکت فولاد هرمزگان ارزیابی شایستگی‌های کارکنان را در اولویت برنامه‌هایش قرار داده است. به همین منظور، در واحد آموزش و توسعه  منابع انسانیِ خود یک مدل جامع توسعه کارکنان ایجاد کرده است که فرایند ارزیابی و توسعه از ارکان اصلی آن محسوب می‎‌شود. گزارش‌های بازخورد حاصل از این فرایند در آموزش، توسعه و توانمندسازی کارکنان و تدوین برنامه‌های توسعه فردی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شایستگی‌هایی مانند مهارت‌های ادراکی، تصمیم‌گیری، ارتباطی، کار تیمی، مدیریت افراد، مدیریت عملکرد کارکنان، شمّ تجاری و مهارتهای رهبری در کانون ارزیابی و توسعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شرکت فولاد هرمزگان از سال ۱۳۹۵، با محوریت واحد آموزش و توسعه منابع انسانی و در راستای اهدافی چون توسعه توانمندی‌های کارکنان و همچنین ارتقای کارکنان شایسته در مجموعه، فرایند کانون ارزیابی و توسعه را اجرا می‌کند که اصلی‌ترین ابزار ارزیابی و توسعه شایستگی‌های عمومی و مدیریتی کارکنان است.

این شرکت به منظور محافظت از کارکنان، که سرمایه‌های ارزشمندش به شمار می‌روند، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی تخصصی می‌کند. این مجموعه، با به‌کارگیری اصول علمی، فنی و تجربی و فراهم آوردن شرایط ایمن در محیط کار، بروز هر گونه حادثه را به حداقل می‌رساند.

افزایش ضریب اطمینان استاندارد از جمله عواملی است که علاوه بر حفظ نیروی انسانی، به کاهش هزینه‌ها و بهبود مسائل فنی نیز می‌انجامد. همچنین ثبت حوادث و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها از جمله اقدامات شرکت فولاد هرمزگان است که موجب کسب تجربه می‌شود و شاخص‌های ایمنی و سلامت کارکنان را ارتقا می‌بخشد و امکان بروز حوادث را کاهش می‌دهد. شرکت فولاد هرمزگان در طول بحران کرونا نیز، به رغم مشکلات فراوانی که برای همه صنایع به وجود آمد، توانست از نیروی انسانی شاغل در این مجموعه به‌شایستگی حمایت کند. این شرکت، با اقدماتی همچون فراهم آوردن اقلام بهداشتی مورد نیاز و کاهش ساعات و روزهای فعالیت کارکنان، محافظت از نیروی انسانی را اولویت اصلی خود قرار داده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.