سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
بهره‌برداری از خط ۳ کارخانه کنسانتره
14 تیر 1401 - 19:13
شناسه : 29932
شرکت سنگ‌آهن گهرزمين خبر داد: مراسم بهره‌برداري رسمي از خط ۳ کارخانه کنسانتره شرکت سنگ‌آهن گهرزمين صبح امروز سه‌شنبه 14 تیر ماه، با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت، امام جمعه سیرجان، استاندار کرمان، نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مسئولين استانی و شهرستانی در سالن همایش گهرزمین برگزار شد.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، محمد فلاح مديرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمين، ضمن خوش‌آمدگویی به مدعوین حاضر در مراسم مراسم بهره‌برداری رسمي از خط ۳ کارخانه کنسانتره شرکت سنگ‌آهن گهرزمين، اظهار داشت: در منطقه سيرجان هر روز يک افتتاح يا کلنگ‌زنی انجام شده و منطقه گل‌گهر با عظمتی فوق‌العاده ۴۰ درصد پشتيباني از فولاد کشور را در اختيار دارد که بيش از ۲۲ هزار نفر در منطقه گل‌گهر و بيش از ۶ هزار نفر در شرکت گهرزمين مشغول به کار هستند.

وی افزود: کارگران در شرايط نامناسب آب‌وهوايی و وضعيت نامطلوب زيست‌محيطي در گودهاي معدني فعاليت مي‌کنند که سنگيني هوا در اين مناطق سبب تنگي نفس مي‌شود و فعاليت در اين شرايط دشوار است.

فلاح، گفت: چنين شرايط بد آب‌وهوايي و مشکلات خريد ماشين‌آلات، بهره‌برداري از کارخانه‌هاي منطقه گل‌گهر را دشوار کرده است.

مديرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمين، بیان کرد: مديران مجموعه گل‌گهر يک هزار ميليارد تومان از پيش پرداخت کردند و طلسم استفاده از آب دريا را شکستند که اگر پشتيباني استاندار وقت کرمان و پرداخت‌هاي گل‌گهر نبود اين آب امروز در اختیار سیرجانی‌ها نبود. انجام پروژه انتقال آب يک طلسم بود و اگر اين کار ادامه يابد مشکلات خشکسالي در استان به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

وي در پاسخ به این پرسش که چرا تمام معدن شماره سه به گهرزمين واگذار نشد، مطرح کرد: اگر توليد گهرزمين ادامه نيابد در آينده نه چندان دور توليد آن به ۵۰ درصد مي‌رسد و ۵۰ درصد توليد از کار می‌افتد؛ در اين صورت خسارتي به صنعت فولاد کشور وارد مي‌شود لذا نباید این اجازه را بدهیم که سنگ از منطقه بيرون رفته و توليد راکد شود.

مديرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمين گفت: عمر کارخانجات به جاي ۱۰ سال بايد به ۳۰ سال برسد و در این حین، این سوال مطرح است که چرا بيش از دو ميليون تن گندله بر زمين داريم و در کشور اين آمار هشت ميليون تن است، اما مشتري ندارد؟

فلاح در ادامه طرح سوالات خود، بيان کرد: چرا پهنه جيرفت در طول و عرض وسيع مطالعه شده، اما دنبال حفاري آن نيستيم؟ چقدر در انتقال جمعيت کار به سواحل درياي عمان وقت صرف شده و چرا محلي براي دپو و حوضچه باطله فولاد در منطقه گل‌گهر نداريم. در این بین، باید به این سوال پاسخ داد که چرا مشکلات مانع رشد کارآفريني بيشتر شده است.

مديرعامل شرکت سنگ‌آهن گهرزمين، ادامه داد: چرا ۴۲ مگاوات برق مورد نياز به ۲٫۵ مگاوات تقليل يافته و بسياري از کارخانه‌ها براي نداشتن برق تعطيل شدند و يا در احداث نيروگاه کم‌تر موفق بوديم. استانداران با اختيارات در شوراي تامين و شوراي معادن بايد مناطق واکاوي نشده را به شرکت‌هاي پرتوان واگذار کنند نه افراد دلال.

وی تصريح کرد: لازم است شرايطي گذاشته شود که افراد بااستعدادها پاي کار بيايند تا در آينده اشتغال‌زايي خوبي ايجاد شود و اجراي اين پروژه براي ۲۰۰ نفر به صورت مستقيم و ۵۰۰ نفر غيرمستقيم اشتغال‌زايي مي‌کند.

افزایش چشمگیر قدرت مالي شرکت گهرزمین

رضا فاطمي امین وزير صنعت، معدن و تجارت، در آيين بهره‌برداري از خط سوم کنستانتره گهرزمين در سيرجان با بيان اينکه ۵۰۰ ميليون تن استخراج مواد معدني در کشور وجود دارد، عنوان کرد: طی سال گذشته در خام‌فروشي فقط چهار ميليون و ۵۰۰ هزار تن صادرات داشتيم، اما گرفتار نيمه‌خام‌فروشي هستيم.

وی افزود: بيش از هفت ميليون تن فولاد نيمه‌خام از کشور صادرات کرديم در حالي که شرکت‌هايي داريم که ورق فلزي وارد مي‌کنند و این نشانه‌ای از نقص در زنجيره توليد کشور است.

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه اولويت تکميل زنجيره‌هاي تامين و توزيع مناسب در مناطق جغرافيايي و متناسب ارزش افزوده است، اظهار کرد: در تکميل زنجيره توليد فولاد نقص داريم و بيکاري، مهاجرت، آلودگي و انباشتگي نيز وجود دارد و سودهاي زنجيره معادن نيز بالا و پايين است.

فاطمی امین، اعلام کرد: در حوزه معدن و صنايع معدني از نيروي توانمندي برخورداريم و خوشبختانه قدرت مالي اين شرکت‌ها از جمله شرکت گهرزمین بسيار افزايش پيدا کرده و از مسير فرصت بلوغ صنعت و توانمندي مالي بايد مسائل و مشکلات را رفع کنيم. شرکت‌هاي بزرگ علاوه بر طرح‌هاي توسعه خود به توسعه صنعت در ساير مناطق هم توجه داشته باشند.

وي ابراز کرد: شرکت‌هايي در کشور ۷۰ هزار ميليارد تومان طی سال سود خالص دارند، لذا يک شرکت سود خالص بيش از بودجه عمراني کل کشور دارد. قانون معادن الزام کرده که ۱۵ درصد از ماليات در منطقه معدني هزينه شود و ۶۵ درصد وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز به زيرساخت‌هاي صنعتي و معدني اختصاص یابد.

وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: قانون بازگشت ۱۵ درصد را در دولت مطرح کرديم و براي نخستين بار آن را در لايحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس فرستاد که مصوب شد و اين ۱۵ درصد از امسال قانون نمي‌تواند در جاي ديگري هزينه شود.

محمود حسینی امام جمعه سیرجان نیز، با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های معدنی و صنعتی منطقه گل‌گهر، افزود: باید به جوانان این مرزوبوم افتخار کنیم که با دانش فنی خود در اوج تحریم‌ها به قله افتخار رسیدیم و با تکیه بر توان بومی بیشتر تجهیزات این کارخانه از تولیدات داخلی تامین شده که در مقایسه با کارخانه‌های مشابه به میزان ۷۵ درصد از توان و ظرفیت داخلی بهره برده است.

محمدمهدي فداکار استاندار کرمان، با اشاره به تاسيس شرکتي با هدف توسعه اکتشافات معدني استان، گفت: در قدم بعدي کل پهنه استان اکتشاف خواهد شد و اميدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت اين اجازه را بدهد.

وی در ادامه تصریح کرد: با کمک شرکت‌هاي معدني و وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکتي در استان کرمان تشکيل شده که پروژه‌ها را براي سرمايه‌گذاري تامين مالي مکرده و يکي از کارهاي بزرگ در اين شرکت بحث اکتشاف است که شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و گل‌گهر در اين حوزه سرمايه‌گذاري مي‌کنند.

فداکار اظهار کرد: ماليات استان کرمان از ۱۰ هزار ميليارد تومان به ۲۲ هزار ميليارد تومان رسيده و حقوق دولتي معادن از ۲۰ هزار ميليارد تومان طی سال گذشته به ۴۰ هزار ميليارد تومان افزايش يافته که اين امر، توان استان را مي‌گيرد. در حالي که بودجه عمراني استان کرمان سه هزار ميليارد تومان است، بيش از ۴۰ هزار ميليارد تومان درآمد حقوق دولتي معادن است.

استاندار کرمان با بيان اينکه اختيارات شوراي معادن کاهش يافته است، اذعان کرد: شاهد توازن توسعه در استان نيستيم؛ ۱۱ درصد از جمعيت استان زير پوشش کميته امداد امام خميني (ره) هستند که بيش از ۳۰۰ هزار نفر جمعيت را شامل مي‌شود.

وی در ادامه با بيان اينکه نرخ رشد اقتصادي استان به برکت معادنی چون گهرزمین هميشه مثبت بوده است، عنوان کرد: منطقه گل‌گهر ۱۸ هزار کارگر را سهامدار اين شرکت کرده که اميدواریم اين فرايند ادامه يابد. از محل تبصره ۶ قانون معادن ميزان سه ميليارد تومان به استان کرمان پرداخت شده در حالي که قانون به صراحت اعلام کرده است که دولت به اجراي اين قانون مکلف است و از چند هزار ميليارد توماني که از استان خارج مي‌شود، مبلغي ناچيز باز مي‌گردد.

فداکار با بيان اينکه بهره‌برداري از معدن شماره ۳ جنوبي متعلق به گهرزمین است، افزود: شرکت‌هاي معدني طي اقدامي بزرگ، آب خود را از خليج فارس تامين کردند که اجراي خطوط بعدي آن نيز پيگيري مي‌شود و اين شرکت‌ها بار برق را با توليد انرژي خورشيدي از دوش دولت بر مي‌دارند.

شهباز حسن پور نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس، در اين مراسم گفت: ۲۵ درصد اقتصاد کشور در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و بسیاری از مردم در جریان نیستند که حجم کار اين وزارتخانه چقدر زياد است.

وی بيان کرد: ۶۷ درصد کل وصولي مطالبات در بخش حقوق دولتی معادن از استان کرمان بوده و ۳۳ درصد بقیه متعلق به ساير استان‌هاي کشور است که بايد ۶۵ درصد اين پول به وزارت صنعت، معدن و تجارت برگشت داده شود و وزارتخانه براي تکميل زيرساخت‌هاي آن استان هزينه کند، اما حتي يک درصد آن به کرمان بازنگشته است.

نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس، با انتقاد از گرفتن اختيار تبصره ۵ از شوراي معادن توسط معاونين وزير صنعت، معدن و تجارت از فاطمي امين درخواست کرد با توجه به اينکه در ۱۰ کيلومتري گهرزمين آب آشامیدنی ندارند و براي رفع برخي از مشکلات استان، دوباره اختيار تبصره ۵ را به استاندار دهيد.

حسن پور، افزود: خودروسازهای داخلي و خارجي در اين شهر يک درصد خدمات پس از فروش ندارند و گورستانی از خودروها که سرمايه مملکت هستند در اينجا دپو شده اشت. بعضي از پيمانکاران با افزايش غير کارشناسي ۵۷ درصدي حقوق، کارگر و انتظار توليد محصول با قيمت سه سال از آن‌ها، تبعات بدی را به بار آوردند. پنج هزار و ۴۰۰ توده معدني در استان کرمان بلاتکليف است و اگر دستور شروع آن داده شود، انقلاب معدني رخ خواهد داد. ۴۷۸ معدن فعال داريم و ۲۲ معدن را نيز برخي در اختيار دارند.

تلاش و همت ستودنی متخصصان و کارگران گهرزمین

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان سیرجان ضمن قدردانی از تلاش و همت متخصصان و کارگران زحمت‌کش منطقه گل‌گهر به ویژه شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، گفت: این شرکت در راستای نیل به اهداف برنامه‌های توسعه‌ای خود، بهره‌برداری از خط سوم تولید کنستانتره با ظرفیت دو میلیون تن به صورت رسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید و برای اجرای این طرح بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.