دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در شرکت آلومینیوم بحرین
07 اسفند 1401 - 15:57
شناسه : 33797
شرکت آلومینیوم بحرین پانل‌های فتوولتایی خود را در زمینی به مساحت 37 هزار مترمربع نصب خواهد کرد. تعداد 11300 پانل خورشیدی در این مزرعه نصب خواهد شد. ظرفیت تولید برق این مزرعه خورشیدی بیش از 6 مگاوات خواهد بود.
ارسال توسط : منبع : باشگاه آلومینیوم
پ
پ

به گزارش فلزات‌نیوز، درصورت فعال‌سازی این پروژه، سالانه ۷۵۹۱۷۶۰ کیلوگرم آلاینده کربنی از چرخه تولید این شرکت طی یک سال کاسته خواهد شد که به کاهش ۱۸۹۷۹۴ هزار کیلوگرم آلاینده کربنی طی ۲۵ سال آینده منتهی خواهد شد.

فناوری فتوولتایی، فناوری تبدیل نور به الکتریسیته است. فتوولتایی یا PV، فناوری تبدیل انرژی نورانی به الکتریسیته از راه استفاده از نیم‌رساناهایی است که ویژگی اثر فتوولتایی دارند. این پدیده در زمینه فتوشیمی، فیزیک و الکتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیخ دیج‌الخلیفه، رئیس هیئت‌مدیره شرکت آلبا، در این رابطه می‌گوید: “در ۲۶ امین کنفرانس تغییرات اقلیمی، شرکت آلبا ادعا کرد که با نصب تکنولوژی جدید، در راستای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی گام برخواهیم داشت و امروز این افتخار را داریم که با نصب پانل‌های خورشیدی گامی به سوی اهداف خود برداریم.”

به‌گفته‌ی شرکت آلبا، این پروژه‌ طی ۱۵ ماه آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. همچنین این شرکت متعهد است که تا سال ۲۰۶۰ به هدف تولید “صفر درصد” آلاینده دست یابد.

یک سامانه فتوولتایی با به‌کارگیری پانل‌های خورشیدی، که هرکدام را شماری از سلول‌های خورشیدی تشکیل می‌دهند، توان الکتریکی تولید می‌کند.

یکی از انواع سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی می‌باشد. در این روش با به‌کارگیری سلول‌های خورشیدی، تولید مستقیم الکتریسیته از تابش خورشید امکان‌پذیر می‌شود. سلول‌های خورشیدی از نوع نیم‌رسانا هستند که از سیلیسیم یعنی دومین عنصر فراوان پوسته زمین ساخته می‌شوند.

وقتی نور خورشید به یک سلول فتوولتایی می‌تابد،‌ بین دو الکترود منفی و مثبت اختلاف پتانسیل به‌وجود می‌آید و این امر موجب جاری‌شدن جریان بین آنها می‌گردد. می‌توان فتوولتائیک را در دسته فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر (نو شونده) قرار داد.

عنصر اصلی فناوری فتوولتاییک، سلول خورشیدی است. سلول‌های فتوولتایی که عموم آن‌را با نام سلول‌های خورشیدی می‌شناسند، از مواد نیم‌رسانای حالت جامد تشکیل شده‌اند. سیلیکون عمومی‌ترین ماده نیم‌رسانا است که به‌واسطه فراوانی آن در سلول‌های PV مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه سیلیکون عنصر فراوانی است و درصد زیادی از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد اما سلول‌های سیلیکونی به خاطر فرآیند ساخت و خالص‌سازی سیلیکون، قیمت بالایی دارند. سلول‌های فتوولتائیک که با استفاده از پرتو خورشید و سلول‌های خورشیدی و با ایجاد اختلاف فشار الکتریکی در نیم‌رساناهایی که به‌طور مناسب ساخته شده‌اند، الکتریسیته تولید می‌کنند. امروزه از مؤثرترین و ارزان‌ترین سلول‌های خورشیدی ماده‌ای به نام‌ سیلیسیم را می‌توان نام برد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.