سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
صفحه اصلی » گروه » خبر » مس
به‌کار بستن دانش‌بنیان‌ها در «فملی»
04 خرداد 1401 - 15:53
شناسه : 28272
مدیرعامل شرکت مس در مراسم افتتاحیه نخستین سمپوزیوم توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین صنعت مس گفت: به صورت جدی پیگیری بحث حضور دانش‌بنیان‌ها در شرکت ملی صنایع مس ایران هسیتم.
ارسال توسط : منبع : مس‌پرس
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، در مراسم افتتاحیه نخستین سمپوزیوم توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین صنعت مس با بیان این مطلب از حضور محمدهادی اردیبلی مدیرعامل اسبق شرکت مس که در زمان فعالیت وی، خط تولید راه‌اندازی و نخستین مس آندی تولید شد و امام جمعه، فرماندار رفسنجان، رئیس سازمان صمت، روسای دانشگاه‌ها و دیگر مسئولان استانی قدردانی کرد.

وی افزود: این همایش و گردهمایی که به درستی و در زمان مناسب از سوی همکاران در شرکت مس و مجتمع مس سرچشمه برگزار شده است، اطاعت از دستور رهبری در نام‌گذاری امسال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و عمل به این شعار است. سوم خرداد ماه روز فتح خرمشهر و روز تولید واقعی صنعت مس است، منابع و ذخایر مورد نیاز در طبیعت به حد کفایت وجود دارد و که طی سال‌های گذشته اکتشافات مطلوبی در این زمینه توسط همکاران صورت گرفته و همکاران صنعت، معدن و تجارت استان نیز با شرکت مس همکاری خوبی داشته‌اند.

رستمی، گفت: همانگونه که مهندس اردبیلی اشاره کرد با این اکتشافات انجام شده به بزرگ‌ترین معدن جهان تبدیل شده‌ایم و باید این ثروت عظیم را از دل طبیعت برداشته و برای مردم به ثروت عظیمی تبدیل کنیم. در برنامه‌هایی که در دستور کار خود قرار داده‌ایم، قصد داریم تولید فعلی مجتمع مس سرچشمه را از میانگین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن کاتد مس، به ۴۰۰ هزار تن برسانیم تا شیرینی و حلاوت آن را در سال‌های نزدیک بچشیم. در مجتمع مس سرچشمه برای این که به ۴۰۰ هزار تن تولید کاتد برسیم باید به میزان ۶۰۰ هزار تن، ظرفیت تولید کنسانتره را نیز افزایش دهیم. احداث اولین کارخانه کلید خورده و کار شروع شده است که بنا داریم ظرف ۳۶ ماه آینده، این پروژه را آماده بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با بیان اینکه همه چیز برای توسعه سرچشمه فراهم است؛ بیان کرد: به آب، برق، ماده معدنی و سرمایه نیاز داریم که خوشبختانه همه این منابع زیرساختی، در اختیار قرار دارد و در کنار این موضوع، این شرکت دارای نیروهای انسانی متعهد و متخصص است که به سهولت کار تولید را جلو می‌بریم. این افتخاری برای این استان و کشور است که توانستیم این حجم از نیروی انسانی متخصص را در مجتمع گردهم بیاوریم.

وی ادامه داد: در معدن مس خاتون‌آباد ظرفیت ۱۲۰ هزار تنی را به ۲۰۰ هزار تن می‌رسانیم و سه مجموعه معدن مس درآلو، دره‌زار و فلوتاسیون سرچشمه را امسال افتتاح خواهیم کرد تا نمادی از سال تولید در صنعت مس باشد و طی سال‌های آینده نیز سایر پروژه‌ها به نتیجه خواهد رسید. همچنین در سونگون برنامه ۴۰۰ هزار تنی تولید مس کاتد را داریم و مجتمع تغلیظ ۳۰۰ هزار تنی که در مجموع ۶۰۰ هزار تن می‌شود را در دست اجرا داریم. هدف یک میلیون تن را با همکاران در برنامه گذاشته‌ایم که رسیدن به آن هم راحت و هم سخت اما ممکن است.

رستمی مطرح کرد: باید مدیران، مهندسان و کارگران به شکلی متحد برای این آینده روشن تلاش کنند که خروجی این توسعه این خواهد بود که تراز بازرگانی ۲۵ درصد رشد خواهد کرد و بیش از ۱۲ میلیارد دلار صادرات کشور را رشد می‌دهیم که معادل با کل صنعت پتروشیمی ایران است. برنامه توسعه مشخص است و برای این که توسعه مطابق بیانات رهبری و رئیس جمهور، اتفاق بیفتد نیاز داریم روی توسعه سرمایه‌گذاری، که یک میلیون تن است و روی توسعه بهره‌وری کار کنیم. ترجمه آن این است که در چهارمین انقلاب صنعتی قرار داریم که ۱۵-۱۰ سال نیز از آن گذشته است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: انقلاب بخار و برق و کامیپیوتر را عبور کرده و به انقلاب هوشمندسازی رسیده‌ایم و امروز را روز آغاز هوشمندسازی صنعت مس نام‌گذاری کرده‌ایم و کارگروه‌های ویژه در سه مجتمع مس تشکیل شده که هوشمند‌سازی را با برنامه مشخص دنبال کنند. هدف این است که شرکت مس عضو گروه فانوس دریایی جهان شود. این گروهی است که بنگاه‌هایی که در زمینه هوشمندسازی فعالیت می‌کنند را هر سال کنترل ‌کرده و به این موارد امتیاز و نمره‌دهی می‌شود و در لیست‌ خود به جهان همراه با شرکت‌‌های دیگر معرفی خواهیم شد. از بزرگان این صنعت در دنیا رگروه مس شرکت کودلکو است که باید خود را با شرکت‌های این چنینی بسنجیم.

وی یادآور شد:خروجی این هوشمندسازی، بهره‌وری‌های عظیم است؛ صرفا با توسعه سرمایه‌گذاری به توسعه نخواهیم رسید و تجهیزات و دارایی و ماشین‌آلات داریم که به دلیل بهره‌وری پایین به نتایج مطلوب نتوانستیم دست پیدا کنیم. اتلاف انرژی و راندمان افزایش پیدا کرده که باید اتلاف‌ها را کاهش داده و با هوشمندسازی به بهره‌وری بالاتر برسیم. در دنیا با هوشمندسازی به بهره‌وری بالای ۲۵۰ درصد رسیده‌اند و اگر بتوانیم همین امسال و همچنین سال آینده این هوشمندسازی را در شرکت مس به دست شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان، مهندسان و کارگران شرکت ملی صنایع مس ایران عملیاتی کنیم، انقلاب بزرگی را در شرکت مس رقم می‌زنیم.

رستمی تصریح کرد: روز آغاز هوشمندسازی یک خرمشهر دیگر و فتح الفتوح دیگر در صنعت مس به دست شما عزیزان باید رقم زده شود. در پایان نیز به توسعه و هوشمندسازی می‌رسیم که برنامه اصلی در شرکت مس و یا همان حرکت بزرگ و ماندگار در صنعت مس کشور خواهد بود. کنار شما هستیم و با دریافت نظراتو و شرایط کار در سرچشمه، میدوک، خاتون و سونگون را درک کنیم و بتوانیم کمک حال باشیم تا بتوانید کار را اجرا و به نتیجه برسانید. طی دو ماه گذشته از سال تولید، با تلاش شبانه‌روزی کارنامه درخشانی در زمینه تولید مس کاتد، اسیدسولفوریک و کنسانتره و صادرات برجای گذاشته‌اید.

مدیرعامل شرکت مس، با طرح این پرسش که برای دانش‌بنیان شدن شرکت مس چه کار خواهیم کرد، گفت: باورم این است دانش‌بنیان یعنی شرکتی مثل مس، پنج سال ابتدایی دانش و تکنولوژی و تجهیزات را خریداری کرده و پنج سال دوم خودش کار کند و در پنج سال سوم صادر کند. اگر به این نقطه برسیم یعنی دانش‌بنیان شده‌ایم  و باید کماکان تلاش کنیم که تکنولوژی ذوب، تغلیظ و معدن بخریم این شایسته شرکت بزرگ مس نیست که چنین زیرساخت‌هایی را در اختیار نداشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شما این تحول را از اینجا شروع کرده‌اید. از طرف دیگر اگر شرکت‌های بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان را در آغوش نگیرند و از دانش و دستاوردهای آن‌ها استفاده نکنند، باعث ناامیدی آن‌ها شده و به دنبال آن از کشور خارج می‌شوند. مسئولیت ملی، شرعی و اقتصادی بر گردن ما است که همکاری دقیق و نزدیک با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم. امیدواریم خروجی کار به‌گونه‌ای باشد که این برنامه، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری زیادی به دنبال داشته باشد تا مسئولان کشور، استان و شرکت‌های دانش‌بنیان را امیدوار کنیم که شرکت مس برای حرکت در اتوبان دانش‌بنیان شدن گام‌های محکمی برداشته است. انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.