چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
به چه علت سنگ‌آهن در ۲۰۲۰ با افزایش قیمت روبه‌رو شد؟
10 دی 1399 - 5:26
شناسه : 4397
افزایش تقاضا سنگ‌آهن توسط چین و بعد از آن کشورهای هند و ترکیه و از طرفی اختلالات عرضه توسط دو شرکت بزرگ برزیلی و استرالیایی از جمله عوامل اصلی افزایش قیمت سنگ‌آهن در سال 2020 هستند. قیمتی که این روزها به 170 دلار نزدیک می شود.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از ایراسین، سال ۲۰۲۰ اگرچه یکه تازی کرونا اکثر بازارها را دچار چالش و کسادی کرده، اما برای سنگ آهن همه چیز جور دیگری رقم خورده است. این کالا که خوارک اصلی صنایع فولادی جهان است نقش بی بدیل و حیاتی در توسعه این صنعت دارد.
قیمت سنگ آهن طی این سال ها نوسانات زیادی را تجربه کرده است و حتی دوره رکود کامل را تجربه کرده است. به عنوان مثال در بحران مالی سال ۲۰۰۸ قیمت سنگ آهن از ۱۷۰ دلار به ۵۷ دلار آن هم در خلال سه ماه سقوط کرد و سپس بین اکتبر ۲۰۰۹ تا آوریل ۲۰۱۰ دوبرابر شد و سپس طی سه ماه ۴۷ درصد افت داشت و اواخر سال ۲۰۱۲ دوباره طی ۴ ماه ۷۴ درصد بالا رفت.
اما کرونا نقشی حیاتی در بالا رفتن قیمت این این محصول کلیدی در صنعت فولاد داشته است. این کالای حیاتی این روزها مجدداً به مرز ۱۷۰ دلار نزدیک می‌شود و در آخرین نوسانات قیمتی ۳٫۴۵ دلار بالا رفت و به ۱۶۶٫۵ دلار رسید؛ بالاترین عددی که در ۹ ساله اخیر به آن رسیده است. این در حالی بود که پس از دو روز افت قیمت مجددا با توجه به افزایش تقاضا توسط چینی ها، قیمت این محصول بار دیگر افزایش پیدا کرد.
افزایش قیمتی که سود سرشاری نصیب شرکت‌های بزرگ BHP، ریوتینتو، واله و فورتسکیو متالز می کند. طبق برآوردها این شرکت ها برای استخراج هر تن سنگ آهن از زمین کمتر از ۲۰ دلار هزینه می‌کنند و با این قیمت ها تقریبا ۸ برابر سود می کنند.  
استرالیا و برزیل تولیدکنندگان اصلی سنگ آهن جهان محسوب می شوند و چین بزرگ‌ترین مصرف کننده این کالا در جهان است. آمار گمرک چین نشان می دهد واردات سنگ آهن نسبت به سایر کالاهای عمده، افزایش چشمگیری یافته است به طوری که در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۰، چین ۱.۰۷ میلیارد تن سنگ آهن وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۱۰.۹ درصد افزایش را نشان می دهد، یعنی چین رکورد واردات سنگ آهن خود را شکسته است و آن را به بالای یک میلیارد تن رسانده است..
در واقع تولید فولاد چین این روزها به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است، در حالی این آمار در تابستان روزانه ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تن بود بنابراین عدم‌کاهش جدی تولید فولاد چین، سیگنالی افزایشی برای بازارهای سنگ‌آهن دنیا بود. همچنین می توان رشد تقاضا از سوی دو کشور هند و ترکیه را نیز از جمله عوامل موثر در روند افزایشی قیمت سنگ‌آهن در نظر بگیریم. ترکیه توانسته است در ماه های اخیر برخلاف کشورهای اروپایی که درگیر کرونا هستند؛ رتبه تولید خود را از رتبه هشتم به رتبه هفتم جهان برساند و در ماه اکتبر و نوامبر رکورد تولید فولاد اروپا را بدست بیاورد.
اما فقط تقاضای پر رونق سنگ‌آهن چین، ترکیه و هند عامل عمده افزایش قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۰ نیستند. اختلالات عرضه در برزیل، یکی از کشورهایی که به شدت تحت تاثیر کووید-۱۹ قرار گرفته است و توفانی شدید که در استرالیا رخ داد باعث شده عرضه سنگ‌آهن با کاهش مواجه شود. شرکت برزیلی واله اعلام کرده که میزان تولید سنگ‌آهن اش در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد کمتر از برآوردهای قبلی این شرکت خواهد بود. شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی معادن تولیدی در ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۰  کاهش صادرات این شرکت را به دنبال داشت.  اگرچه صادرات سنگ‌آهن این شرکت در ماه‌های اخیر افزایش یافته، اما کارشناسان بازار جهانی یکی از دلایل رشد ۳۵ درصدی قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون را اختلالات عرضه از سوی این شرکت می‌دانند.لذا این عوامل هم باعث رشد قیمت این محصول استراتژیک صنعت فولاد شده است.
اما در پایان باید گفت بیشتر تحلیلگران انتظار دارند در سال ۲۰۲۱، به خصوص با شروع سال نو چینی قیمت سنگ‌آهن متعادل شود. البته این به شرطی است که شرکت های برزیلی و استرالیایی به عنوان تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن  بتواند تولید خود را مطابق پیش بینی‌ها انجام دهد. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار افت قیمت سنگ آهن را داشت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.