دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
بورس در خرید اوراق بدهی از بانک‌ها سبقت گرفت
03 اسفند 1401 - 13:46
شناسه : 33667
عایدی صدهزار میلیاردی اوراق برای دولت در بازار سرمایه تا پایان یازدهمین ماه 1401، مجموعا 46 هزار و 308 میلیارد تومان اوراق نقدی از دولت خریداری شده و در این مسیر کسری بودجه تامین شده است. یکی از مسیرهای مهم درآمدزایی دولت فروش اوراق است و به دلیل آن که با رشد پایه پولی همراه نیست، روشی غیر تورمی به‌شمار می‌آید.
ارسال توسط : منبع : اقتصادنیوز
پ
پ

به گزارش فلزات‌نیوز، تا پایان بهمن امسال، حجم در آمد دولت از فروش کل اوراق بدهی دولتی فراتر از صدهزار میلیارد تومان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۶ درصد این رقم از طریق فروش اوراق نقدی بوده که عمده آن از سوی بورسی‌ها رقم خورده است.

عایدی صدهزار میلیاردی اوراق برای دولت

مجموع اوراق فروخته‌شده از سوی دولت در سال جاری تا پایان بهمن‌ماه امسال در کانال ۱۰۰ همت بوده است. فروش این اوراق به نوعی درآمدزایی دولت محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در جهت کنترل تورم پویایی بیشتری پیدا کرده است.

سهم ۶۶ درصدی اوراق نقدی در بازار اولیه

طبق داده‌های وزارت اقتصاد، کل اوراق فروخته‌شده در بازار اولیه برابر با ۱۰۴ هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان بوده‌است. در سال جاری در بازار اولیه اوراق بدهی، مجموع اوراق نقدی فروخته‌شده از سوی دولت برابر با ۶۹هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان بوده که تقریبا ۶۶ درصد کل اوراق به فروش رفته بوده است.

یکی از مسیرهای مهم درآمدزایی دولت فروش اوراق است. در این مسیر دولت می تواند درآمدهای خود را از مسیرهای متعدد ارتقا دهد. روش‌هایی که البته به دلیل آن که با رشد پایه پولی همراه نیست، روش‌هایی غیر تورمی به‌شمار می‌آیند.

به‌همین دلیل بسیاری رشد درآمدهای دولت از این روش را بیشتر به سود اقتصاد ایران می دانند. درهمین رابطه داده‌های مدیریت بدهی‌های عمومی دولت که هر هفته از سوی وزارت اقتصاد و دارایی منتشر می شود، نشان می‌دهد تا پایان بهمن‌ماه امسال، حدودا ۳۵هزار میلیارد تومان اوراق غیرنقدی به‌فروش رسیده‌است.

اما درمقابل، مجموع اوراق نقدی فروش‌رفته در بازار اولیه عموما به دو دسته بازار پول و بازار سرمایه دسته‌بندی می‌شود که در این مدت سهم بازار سرمایه به مراتب بیشتر بوده‌است.

سهم بالاتر بورس در خرید اوراق بدهی دولتی

در بازار سرمایه تا پایان یازدهمین ماه ۱۴۰۱، مجموعا ۴۶هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان اوراق نقدی از دولت خریداری شده و در این مسیر کسری بودجه تامین شده است. این در حالی است که در پایان سی و نه مرحله حراج اوراق بدهی دولتی سهم بانک‌ها برابر با ۲۳هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان بوده که تقریبا نیمی از مشارکت بورس در این بازار بوده‌است.

برخی کسری دامنه‌دار نقدینگی در بانک‌ها را عامل پایین‌تر بودن سهم نهادهای مالی در تامین کسری بودجه از این روش می‌دانند.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.