سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
بومی‌سازی یکی از قطعات تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان
05 مرداد 1401 - 22:02
شناسه : 30773
به همت تلاشگران مدیریت‌های اتوماسیون و ارتباطات و مهندسی نورد در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها، بومی‌سازی مالتی‌‍ پلکسر الکترونیکی دستگاه ادی کارنت در واحد تست سنتر خط تولید ریل نورد ۶۵۰ شرکت ذوب‌آ‌هن انجام شد.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی ذوب‌آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، مسعود اتحاد توکل، مدیر اتوماسیون و ارتباطات ذوب‌آهن اصفهان در این خصوص مطرح کرد: با توجه به اهمیت ادی کارنت در واحد تولید ریل نورد ۶۵۰ و همچنین نبود مشابه داخلی و خارجی آن، برنامه‌ریزی شد تا با استفاده از دانش و امکانات موجود در ذوب‌آهن اصفهان، مراحل طراحی، ساخت، شبیه‌سازی و تست برد الکترونیکی (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) آن انجام شود تا از این طریق، سیستم تولید ریل با قابلیت اطمینان و بدون وقفه فعال باشد. 

وی افزود: در این راستا، کارشناسان آزمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و خدمات فنی اتوماسیون با همکاری پرسنل برق نورد ۶۵۰، دستورالعمل‌های مختلف را جهت ایجاد ارتباط دقیق بین قسمت‌ها به وسیله سخت‌افزار مناسب طراحی کردند.

مدیر اتوماسیون و ارتباطات شرکت ذوب‌آهن همچنین عنوان کرد: رفع نشدن اشکال از برد الکترونیکی ادی کارنت، پتانسیل توقف را در پی داشت که با تلاش و همت کارکنان مدیریت‌های اتوماسیون و ارتباطات و مهندسی نورد، این محدودیت رفع شد. 

اتحاد توکل در این خصوص بیان کرد: با توجه به اینکه شرح عملکرد، اطلاعات فنی و کاتالوگ از دستگاه‌ها در دسترس نبود، بنابراین با استفاده از دانش و توانمندی کارشناسان آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر، مراحل طراحی، ساخت، شبیه‌سازی و تست برد الکترونیکی طی ۱۰ روز انجام شد. 

وی در پاسخ به این سوال که بومی‌سازی دستگاه چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته است، تصریح کرد: از آنجایی که تمام مراحل طراحی و ساخت برد الکترونیکی ادی کارنت در آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر انجام پذیرفت، در نهایت تعمیر، عیب‌یابی و افزایش توانمندی‌های دیگر از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت بهبود عملکرد سیستم، به صورت کامل در اختیار مجموعه خدمات فنی اتوماسیون و برق نورد ۶۵۰ قرار گرفت و در صورت بروز مشکل در کوتاه‌ترین زمان و با صرف کمترین هزینه موانع برطرف خواهد شد. 

جلال کریمی، معاون برق نورد ۶۵۰  نیز در ادامه اذعان کرد: جهت اندازه‌گیری متراژ ریل در واحد تست سنتر، از سه عدد انکدر استفاده شده است که با توجه به موقعیت ریل توسط سیستم plc، نزدیک‌ترین انکدر انتخاب و خروجی آن به کلیه دستگاه‌های واقع در تست سنتر ارسال می‌شود.   

وی اضافه کرد: بعد از پردازش، سیگنال خروجی به تمام دستگاه‌های واقع در تست ارسال می‌شود و هر دستگاه با توجه به برنامه و وظیفه کاری خود از این سیگنال استفاده می‌کند و نتیجه تست‌های صورت‌گرفته در سطوح مختلف اتوماسیون صنعتی، ارسال و جهت تایید محصول خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 معاون برق نورد ۶۵۰ شرکت ذوب‌آهن تصریح کرد: با توجه به آسیب دیدن کارت مالتی پلکسر این دستگاه، امکان تست ریل و استفاده از نتایج آن وجود نداشت و به علت تحریم‌های ظالمانه نیز امکان تهیه برد الکترونیکی فوق از تنها شرکت سازنده آن دستگاه که یک شرکت اروپایی است، امکان‌پذیر نبود و لذا طراحی و ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.

کریمی همچنین در این راستا تصریح کرد : با توجه به استفاده از میکروکنترلر‌های برنامه‌پذیر در برد اصلی، امکان انجام مهندسی معکوس غیر‌ممکن بود و باید از ابتدا طراحی صورت می‌پذیرفت. در فاز اول با توجه به اطلاعات پروژه، خط تولید و استخراج فانکشن عملکرد و نقشه شماتیک کارت اصلی توسط کارشناسان برق نورد ۶۵۰ ، طرح اولیه تهیه و ساخته شد که هر چند امیدبخش اما با مشکلات فراوانی روبرو بود. 

وی تاکید کرد: در چندین مرحله، کارت طراحی‌ شده روی دستگاه نصب و عملکرد آن توسط کارشناسان برق نورد۶۵۰ مورد آنالیز قرار گرفت و بازخوردهای لازم جهت اصلاح طرح به آزمایشگاه الکترونیک مدیریت اتوماسیون ارائه شد و اقدامات لازم جهت بازنویسی برنامه‌ها و تغییرات سخت‌افزار برد الکترونیکی صورت پذیرفت و در نهایت بعد از گذشت بیش از ۳۰ روز فعالیت مداوم، موفق به ساخت برد نهایی و راه‌اندازی آن شدیم. 

معاون برق نورد ۶۵۰ در پایان یادآور شد: با توجه به دستیابی به تکنولوژی ساخت و دستورالعمل‌های مورد‌نیاز این کارت، وابستگی به شرکت سازنده از بین رفته است و از سوی دیگر، توقفات ناشی از مشکل فوق به حداقل خواهد رسید.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.