جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
بیش از ۱۲۰۰ دستگاه ایران‌خودرو، تجاری‌سازی نشد
13 تیر 1401 - 14:01
شناسه : 29871
بررسی آمار تولید ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌ عنوان زیرمجموعه سایپا، در سومین ماه از سال ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که در مجموع نزدیک به ۱۰۴ هزار دستگاه تولید داشته‌اند. این در حالیست که این خودروسازان با تکمیل بخشی از تولیدهای ماه‌های گذشته خود، بالغ بر ۱۱۱ هزار دستگاه خودرو را تجاری‌سازی کرده‌اند.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، گزارش عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور طی خرداد ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مجموع ۱۰۳ هزار و ۹۶۹ دستگاه خودرو تولید و برای ۱۱۱ هزار و ۲۴۵ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.

تناقض آمار تجاری‌سازی ایران‌خودرو برخلاف ادعاهای مطرح شده

در حالی که «ایران‌خودرو» پیش‌تر، از خرداد ماه اعلام کرد در ابتدای سومین ماه سال جاری تمام خودروها را عبور مستقیم و به صورت کامل تولید خواهد کرد و مدعی است که هیچ خودروی ناقصی طی یک ماه اخیر تولید نکرد. آمار فروش این گروه صنعتی نشان می‌دهد در محصولاتی همچون محصولات خانواده پژو، دنا، هایما و البته تارا، نتوانسته است تمام تولید خرداد ماه را تجاری‌سازی کند؛ لذا این سوال مطرح است که علی‌رغم ادعا و وعده تولید خودرو عبور مستقیم، چرا یک هزار و ۲۷۳ دستگاه خودرو تولیدی «ایران‌خودرو» در خرداد ماه تجاری نشده است؟

به تفکیک طبق آمار، «ایران‌خودرو» ۳۶ هزار و ۶۸۶ دستگاه خودرو در سومین ماه از سال جدید تولید کرده که ۶۹۲ دستگاه آن تجاری نشده و در واقع، برای ۳۵ هزار و ۸۲۸ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین به ترتیب هشت هزار و ۶۱۰ دستگاه دنا و ۶۸۶ دستگاه تارا تولید کرده است که این‌ها نیز عبور مستقیم نبوده و به ترتیب ۲۳۸ دستگاه دنا و ۲۸۴ دستگاه تارا امکان تجاری‌سازی نداشته است. «ایران‌خودرو» در خرداد ماه هشت هزار و ۳۷۲ دستگاه دنا و ۴۰۲ دستگاه تارا فروخته است.

این گروه خودروسازی در سومین ماه از سال ۱۴۰۱ همچنین یک هزار و ۶۸۴ دستگاه خودرو هایما فاکتور کرده که ۵۴ دستگاه از میزان تولید یک هزار و ۷۳۸ دستگاه در خرداد ماه، کمتر است. ضمن اینکه پنج دستگاه از سایر محصولات این گروه خودروسازی در آمار تولید این ماه ثبت شده که عرضه‌ای نداشته است.

گروه صنعتی «ایران‌خودرو»، در خرداد ماه امسال، یک هزار و ۱۷۲ دستگاه از محصولات خانواده سمند و سه هزار و ۳۱۰ دستگاه رانا تولید و در مقابل، با تکمیل بخشی از خودروهای ناقص تولیدی ماه‌های گذشته، به ترتیب هشت هزار و ۳۷۲ دستگاه از محصولات سمند و چهار هزار و ۶۵ دستگاه رانا عرضه کرده است. به این ترتیب یک هزار و ۲۰۰ دستگاه از محصولات ناقص سمند ۷۵۵ دستگاه از محصولات ناقص رانا در خرداد ماه تکمیل و تجاری شده است.

دیگر خودروساز بزرگ کشور «سایپا» نیز طی سومین ماه از سال جاری در مجموع ۳۳ هزار و ۲۹۳ دستگاه خودرو تولید کرده و در مقابل برای ۳۹ هزار و ۴۷ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

به تفکیک آمار، گروه خودروسازی «سایپا» طی خرداد ماه سه هزار و ۸۴۶ وانت پراید با عنوان سایپا ۱۵۱، تولید کرده و سه هزار و ۴۱۵ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین دو هزار و ۷۷۵ دستگاه شاهین تولید و دو هزار و ۶۴۲ دستگاه از آن فروخته است. ۱۳۳ دستگاه شاهین و ۴۳۱ دستگاه پراید وانت تولیدی خرداد ماه سایپا، احتمالا امکان تجاری‌سازی نداشته و فاکتور نشده است.

طی خرداد ماه ۱۴۰۱ «سایپا» در مجموع ۲۶ هزار و ۶۷۲ دستگاه از محصولات خانواده X۲۰۰ شامل تیبا، ساینا و کوییک به تولید رسانده است. این خودروساز ۳۲ هزار و ۹۹۸ دستگاه از محصولات این خانواده را در این ماه تجاری‌سازی کرد.

همچنین در زیرمجموعه این گروه خودروسازی «پارس‌خودرو»، طی خرداد ماه ۱۲ هزار و ۶۳۵ دستگاه خودرو تولید و ۱۳ هزار و ۵۷۴ دستگاه خودرو فروخته شده است. از تعداد خودروهای تولیدی «پارس‌خودرو» طی سومین ماه از سال جاری ۶ هزار و ۳۳۹ دستگاه مربوط به محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و در آمار فروش نیز تعداد هفت هزار و ۲۷۸ دستگاهی از این محصولات دیده می‌شود. به این ترتیب، ۹۳۹ دستگاه از محصولات این گروه در خرداد ماه تجاری نشده است.

شایان ذکر است که در مدت مذکور ۶ هزار و ۱۰۲ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای و ۷۳ دستگاه کوییک‌پلاس اتوماتیک تولید شده که همه فروخته شده‌اند. «پارس‌خودرو» در خرداد ۱۴۰۱، ۱۲۱ ساینا تولید کرده که برای همه یک هزار و ۳۲۱ دستگاه فاکتور فروش ثبت کرده، اما در این ماه تولید و فروش کوییک S نداشته است. در این بین، سایپا نیز مدعی است که ۹۰ درصد تولیدات آن عبور مستقیم است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.