دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
بی‌رقیب در تولید محصولات گالوانیزه خودرویی
26 تیر 1400 - 14:07
شناسه : 15181
نگاهی به فعاليت‌های شرکت ورق خودرو؛ استحکام بالای فولاد باعث شده است تا اين فلز به يکی از اصلی‌ترين مواد اوليه در صنعت خودروسازی تبديل شود. با رشد روزافزون توليد خودرو در سطح جهان، تقاضا برای فولاد نيز افزايش يافته است. عمده مصرف فولاد در خودروسازی به شکل ورق است. استفاده از ورق‌های گالوانيزه با گريدهای ويژه در خودروسازی باعث کاهش قابل‌توجه وزن خودرو می‌شود؛ از اين رو، استفاده از اين نوع ورق‌ها در ساخت اتومبيل‌ها افزايش يافته است. شرکت ورق خودرو تنها توليدکننده ورق گالوانيزه مخصوص صنعت خودروسازی در کشور است که در سال‌های اخير، با استفاده از تکنولوژی‌های روز توليد محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا، توانسته است گام مهمی در عرصه تامين صنايع داخلی و رشد صادرات بردارد.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده فولاد به شمار می‌رود. ورق‌های فولادی، با برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر دوام و استقامت مناسب، ایمنی، قابلیت انعطاف‌پذیری و چکش‌خواری، تعادل‌پذیری و نیز قیمت مناسب، اصلی‌ترین ماده اولیه ساخت خودروها محسوب می‌شوند. شرکت ورق خودرو یکی از شرکت‌های فعال در عرصه تولید ورق‌های گالوانیزه مصرفی در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود. این شرکت در تلاش است تا با تولید ورق‌های گالوانیزه با کیفیت مناسب و با هزینه تمام‌شده کمتر نسبت به محصولات مشابه خارجی، نیاز داخلی خودروسازان را تامین و صنعت خودروسازی را در این حوزه به طور کامل بی‌نیاز از واردات کند.

ورق‌های فولادی در صنعت خودروسازي

بر اساس ارزیابی‌های انجمن جهانی فولاد (World Steel)، به ازای تولید هر خودرو در جهان، نهصد کیلوگرم فولاد به مصرف می‌رسد که ۲۳ درصد از این مقدار در ساخت موتور و گیربکس، ۲۵ درصد در ساخت چرخ‌ها، ترمزها و سایر بخش‌های هدایت خودرو و ۱۲ درصد در سیستم تعلیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۴۰ درصد از این میزان نیز به ساخت بدنه‌ اتومبیل، پنل‌ها و در‌ها اختصاص می‌یابد که لازم است از مقاومت بالایی در مقابل ضربه‌های فیزیکی برخوردار باشند تا ایمنی سرنشینان را در هنگام تصادفات حفظ کند.

اهمیت استفاده از محصولات فولادی در ساخت خودروها به قدری است که حتی حرکت صنعت خودروسازی جهان به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و مواد پیشرفته نیز نتوانسته است از سهم پررنگ محصولات فولادی در ساخت خودروها بکاهد.

در صنایع خودروسازی، انواع ورق‌های فولادی شامل ورق‌های سیاه، روغنی و گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های سیاه محصول نورد گرم هستند و به دلیل اینکه سطح این نوع ورق براق و صیقلی نیست، در اصطلاح به آن ورق سیاه گفته می‌شود. ورق روغنی نوع دیگری از ورق‌های فولادی است که به دلیل برخورداری از سطحی صیقلی و براق، به آن ورق روغنی گفته می‌شود. ورق‌های فول‌هارد و روغنی، ورق‌های پایه برای تولید انواع ورق‌های گالوانیزه هستند.

از ورق‌های گالوانیزه در محل‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی باشد. گالوانیزه کردن ورق‌ها یکی از روش‌های اقتصادی برای جلوگیری از خوردگی ورق‌هاست. مزیت دیگر ورق‌های گالوانیزه این است که بر اثر خراش‌های سطحی دچار خوردگی و آسیب‌پذیری نمی‌شوند. ورق گالوانیزه یک محصول کلیدی در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. به دلیل ویژگی‌های مطلوب این ورق‌ها از جمله مقاومت بالا در برابر خوردگی، آلودگی هوا، رطوبت و سایر عوامل، بدنه بسیاری از اتومبیل‌ها از این ورق‌ها ساخته می‌شود که از پایداری و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

مطالعات نشان می‌دهند که با کاهش ۱۰ درصدی وزن وسیله نقلیه، به طور خودکار ۵ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود که این امر آلودگی‌ کمتر هوا را نیز در پی خواهد داشت.

ورق‌های گالوانیزه با استحکام بالا، به دلیل برخورداری از خواص مکانیکی ویژه در ضخامت‌های کمتر از ورق‌های معمولی، می‌توانند به عنوان جایگزینی برای این نوع ورق‌ها در نظر گرفته شوند. استفاده از این نوع ورق‌ها در صنعت خودروسازی موجب کاهش وزن خودرو و نهایتا کاهش آلودگی محیط زیست خواهد شد.

ورق خودرو، گامی در جهت بی‌نيازی از واردات

با توجه به پیشرفت صنایع خودروسازی و افزایش تولیدات این کارخانه‌ها، تقاضا برای ورق‌های گالوانیزه افزایش یافته است. شرکت ورق خودرو، با هدف تولید ورق گالوانیزه به منظور استفاده در بدنه خودرو، در سال ۱۳۸۹ در استان چهارمحال‌وبختیاری در منطقه سفیددشت از توابع شهرستان بروجن به بهره‌برداری رسید. با توجه به اهمیت صنایع فولادی در توسعه و پیشرفت این منطقه، پیش‌بینی می‌شود که روند روبه‌رشد این شرکت تحولات قابل‌توجهی را در صنعت این منطقه ایجاد کند. شرکت ورق خودرو در تلاش است تا محصولات خود را در صنعت خودروسازی کشور به‌تدریج جایگزین ورق‌های وارداتی کند. قیمت تمام‌شده محصولات شرکت ورق خودرو نسبت به محصولات مشابه وارداتی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کمتر است که این موضوع موجب کاهش بهای تمام‌شده محصولات خودرویی کشور خواهد شد.

مواد اولیه ورودی این کارخانه انواع ورق‌های سرد نوردشده هستند که با کیفیتی بسیار بالا از شرکت فولاد مبارکه تامین می‌شوند. از جمله ویژگی‌های ورق‌های تولیدی این کارخانه می‌توان به فرم‌پذیری بسیار بالا، استحکام مطلوب با وجود نازکی، مقاومت در برابر خوردگی، صافی بسیار زیاد و رنگ‌پذیری بسیار خوب اشاره کرد. تولیدات این کارخانه، ورق‌های گالوانیزه مصرفی در صنعت خودروسازی در ضخامت‌های ۰٫۴ تا ۲ میلی‌متر است. تولید ورق گالوانیزه در این خط به روش غوطه‌وری داغ و به صورت پیوسته انجام می‌شود. مزیت این روش نسب به روش‌های دیگر، مقرون‌به‌صرفه بودن، امکان ایجاد پوشش‌های با ضخامت بالا، استحکام بالا و چسبندگی بالای پوشش گالوانیزه به ورق فولادی است.

نمودار ۱ مجموع فروش ورق‌های گالوانیزه شرکت ورق خودرو را از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ نشان می‌دهد. چنان‌که مشاهده می‌شود، میزان فروش این شرکت در سال‌های اخیر روندی افزایشی داشته است. در سال ۱۳۹۸ مجموع فروش این شرکت به بیش از ۲۳۴ هزار تن رسیده است. گفتنی است که شرکت ورق خودرو در جهت توسعه بازارها، در کنار تامین نیاز داخل و نیز ارزآوری به کشور، سیاست‌هایی را نیز به منظور توسعه صادرات خود دنبال کرده و توانسته است تنها در سال گذشته ۴۸ هزار تن ورق گالوانیزه خود را صادر کند.

رشد آمار فروش شرکت ورق خودرو در سال‌های اخیر موجب جهشی قابل‌توجه در درآمدهای عملیاتی این شرکت شده است. در نمودار ۲، می‌توان روند افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت ورق خودرو را در سال‌های اخیر مشاهده کرد. چنان‌که دیده می‌شود، درآمدهای عملیاتی این شرکت از حدود چهار هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.