سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
بی‌نیازی کشور از واردات شمش فولادی و آهن‌اسفنجی
20 تیر 1401 - 13:59
شناسه : 30112
آمار واردات زنجیره فولاد طی دو ماهه ابتدایی سال جاری، بیانگر این است که کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز بوده و همچنین واردات شمش فولاد انجام نشده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، بر اساس آمار منشر شده از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی دو ماهه امسال، میزان واردات مجموع مقاطع طویل فولادی ۳۳ درصد، محصولات فولادی ۲۰ درصد و مجموع مقاطع تخت ۱۹ درصد نسبت به آمار واردات آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است؛ در حالی که کشور از واردات آهن‌اسفنجی و شمش فولاد (فولاد میانی) در این مدت بی‌نیاز بوده است.

بیشترین میزان واردات فولادی در دو ماهه ابتدایی سال جاری، مختص محصولات فولادی معادل ۱۳۸ هزار تن بوده است که نسبت به میزان واردات آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۱۵ هزار تن)، ۲۰ درصد افزایش را تجربه کرده است.

پس از آن میزان واردات مقاطع تخت فولادی در مدت مذکور سال جاری، معادل ۱۲۶ هزار تن ثبت شده که از میزان واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۹ درصد بیشتر بوده است. در مجموع دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۰۶  هزار تن مقاطع تخت فولادی وارد کشور شده بود. در نهایت مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده طی دو ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال پیش، ۳۳ درصد افزایش داشته و از ۹ هزار تن به ۱۲ هزار تن رسیده است.

طبق آمار، واردات شمش فولادی که شامل فولاد میانی یعنی اسلب، بیلت و بلوم بوده و همچنین آهن‌اسفنجی طی دو ماهه ابتدایی امسال، به میزان صفر ثبت شده است. همچنین بر اساس آمار، واردات در فروردین ماه سال جاری نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نیز کاهشی بوده و اکثر حجم واردات فولادی‌ها در مجموع دو ماهه سال ۱۴۰۱، در اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر طبق آمار، طی دو ماهه ابتدایی امسال، بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال پیش، برای مقاطع تخت فولادی و شمش فولاد با افزایش همراه بوده است، اما در مقاطع طویل و محصولات فولادی، صادرات کاهشی شده است. ضمن اینکه برخلاف اینکه همیشه بیشترین رشد صادرات متعلق به آهن‌اسفنجی ثبت می‌شد، میزان صادرات آن در دو ماهه ابتدایی امسال صفر شد.

شایان ذکر است که بررسی آمار تولید، صادرات و واردات انواع اقلام فولادی نشان می‌دهد که بیشترین حجم تولیدی انواع فولادی‌ها در دو ماهه ابتدایی سال جاری، صرف مصرف داخل شده است. 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.