سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تامین به موقع قطعات یدکی چالش مهم سنگان
17 مهر 1400 - 16:36
شناسه : 18882
مدیر واحد خرید فولاد سنگان گفت: در حوزه مدیریت خرید، دو زیرمجموعه تامین قطعات یدکی، تجهیزات و بخش خرید خدمات و امور قراردادها مشغول فعالیت هستند.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی فولاد سنگان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مومنی مدیر واحد خرید فولاد سنگان، اظهار داشت: مسئولیت تامین قطعات یدکی انجام کلیه خریدهای مربوط به کارخانه اعم از مواد اولیه مصرفی خط تولید، تجهیزات مورد نیاز، قطعات یدکی، اقلام عمومی و هر آنچه مرتبط با تامین کالاست بر عهده بخش تامین قطعات یدکی و تجهیزات است. از سوی دیگر وظیفه بخش خرید خدمات و امور قراردادها هرگونه فعالیتی که به نوعی در راستای انجام خرید به عنوان یک خدمت را بر عهده دارد. از مصادیق خرید خدمات می‌توان به مواردی شامل قراردادهای مشاور، طراحی، حمل، بیمه و یا قراردادهای مربوط به پروژه‌های توسعه در قالب‌های EPC ،EP ،PC و همچنین قراردادهای مربوط به بهره‌برداری اشاره کرد.

وی افزود: فولاد سنگان شامل کارخانجات گندله‌ و کنسانتره‌سازی است که خوشبختانه کارخانه گندله‌سازی آن طی چندین سال اخیر وارد مدار تولید شده و تامین قطعات یدکی آن علی‌رغم مشکلات تامین از منابع خارجی طبق روال در حال انجام است، اما کارخانه کنسانتره‌سازی به‌تازگی در مدار تولید قرار گرفته و تامین قطعات یدکی و مواد اولیه مورد نیز آن پس از راه‌اندازی به فعالیت واحد خرید اضافه شده است.

مومنی بیان کرد: با توجه به ضرورت نیاز خط تولید به قطعات یدکی جهت جلوگیری از توقفات و فقدان مدارک فنی جهت خرید قطعات به دلیل عدم همکاری شرکت‌های خارجی تولیدکننده، این واحد با چالش‌ها و مشکلاتی روبه‌رو شدند که با تلاش مضاعف همکاران مسیرهای مناسبی جهت غلبه بر این مشکلات شکل گرفته و بسیاری از تجهیزات و قطعات در زمان ساخت کارخانه از خارج کشور خریداری شده که البته در آن زمان بحث تحریم بدین شکل مطرح نبود.

وی ادامه داد: به منظور استفاده از ظرفیت‌های تولید داخلی توسط واحد مهندسی کارخانه دو فرایند مهندسی معکوس و بومی‌سازی قطعات با جدیت در شرکت فولاد سنگان انجام شد تا از این راه احساس نیاز و وابستگی به تامین از خارج کشور، هزینه‌ها و زمان تامین کاهش یابد.

مدیر واحد خرید فولاد سنگان به چالش‌های این واحد اشاره کرد و اذعان داشت: در داخل کشور به علت نوسانات شدید نرخ ارز، تورم، تغییر قوانین و…با چالش‌های متفاوتی مواجه هستیم که در تلاشیم با مدیریت این موارد، آسیب‌ها به شرکت را به حداقل برسانیم و تولید مستمر را حفظ کنیم.

مومنی با اشاره به اهمیت بومی‌سازی در شرکت، تصریح کرد: قطعات قبل از ورود به واحد خرید در چرخه تامین، ابتدا از مسیر واحد بومی‌سازی شرکت گذر و پس از بررسی‌های اولیه که آیا امکان ساخت داخل وجود دارد یا خیر؟ مورد واکاوی قرار می‌گیرد. این چرخه سبب شده است که تاکنون مواردی از نیاز شرکت توسط واحد مهندسی کارخانه در مسیر بومی‌سازی قرار گیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که کارخانه‌های گندله و کنسانتره‌سازی فولاد سنگان تازه تاسیس بوده و با استانداردهای بالایی ساخته شده و استهلاک قطعات موجود در خط تولید و شدت نیاز قطعات یدکی که موجب توقفات خط تولید می‌شود، نسبت به دیگر کارخانه‌ها کم‌تر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کنسانتره به‌عنوان مواد اولیه موردنیاز تولید گندله سنگ‌آهن به همراه افزودنی‌هایی همچون سود، بنتونیت و…تا پیش از افتتاح واحد کنسانتره‌سازی به‌صورت کامل خریداری می‌شد و با راه‌اندازی این کارخانه، به‌مرور حجم تامین کنسانتره از بیرون شرکت کم‌تر شده که البته جایگزین آن تامین سنگ‌آهن، گلوله و…برای تولید کنسانتره به نیازهای شرکت افزوده شده است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.