سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
تامین مالی زنجیره‌های تولیدی در آینده نزدیک
12 آبان 1400 - 9:35
شناسه : 20002
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و معاونان وزارت صمت گفت: ساز و کارهای جدیدی به عنوان الگوی مدیریت بازار طراحی کردیم که از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم و این الگو تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و معاونان وزارت صمت، اظهار داشت: روش‌های پیشین از جمله بازرسی و نظارت تاثیرهای مقطعی دارند، لذا در نظر داریم همزمان با این روال و تفویض اختیار تنظیم بازار محصولات کشاورزی دامی و باغی به جهاد کشاورزی، اصلاح ساختارهای جدی در حوزه مدیریت بازار را دنبال و الگوی جدید مدیریت بازار را اجرا کنیم.

وی این مدیریت را در دو حوزه کالاهای پایه و مصرفی دانست و افزود: ساز و کارهای جدیدی به عنوان الگوی مدیریت بازار طراحی کردیم که از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم و این الگو تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تنظیم بازار بخش خدمات، گفت: حوزه خدمات، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همواره ۵۰ درصد تورم در این حوزه اتفاق می‌افتد؛ برای تنظیم بازار خدمات نیز برنامه‌ای یکساله داریم که تا شهریورماه سال آینده نهایی و اجرا خواهد شد. البته ساختار بازار از عوامل مرتبط با بروز و تشدید تورم است، از این رو برنامه‌ای برای مدیریت بازارداریم که اثرات تورمی مرتبط با ساختار بازار را کاهش دهد.

فاطمی امین با اشاره به اینکه بانک‌ها با اضافه برداشت و تسهیلات به رشد نقدینگی دامن می‌زنند، بیان کرد: می‌توانیم نقدینگی مازاد و سرگردان را جمع کنیم که در این راستا ۱۵۰ پروژه با پنج هزار میلیارد تومان سرمایه تعریف کرده‌ایم تا با هدایت نقدینگی به کاهش نرخ تورم کمک کنیم.

ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص بازار ارز و تاثیر قیمت‌های خارجی بر کالاهای داخل، تصریح کرد: باید تلاش کنیم ارتباط دلار با قیمت‌های بازارهای داخلی را قطع و با عوارض پلکانی این ارتباط را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم رانت‌های ارزی به داخل منتقل شود. علاوه بر این با تمرکز بر روی صادرات قصد داریم طی ۶ ماهه دوم سال حدود پنج میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال گذشته صادرات انجام دهیم.

اجرای طرح صندوق‌های ارزی در دستور کار است

فاطمی امین با بیان اینکه اجرای طرح صندوق‌های ارزی جزو پروژه‌های آینده است، اذعان داشت: مردم دلارهای خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد و تمام آن در توسعه تجارت خارجی کشور مصرف خواهد شد.

احداث ۱۱هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تولید برق

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد برق کشور در بخش صنعت معدن و تجارت مصرف می‌شود، عنوان کرد: برق بخش بالادستی فولاد و پتروشیمی است، به همین سبب در راستای افزایش و مدیریت تولید برق تعامل بسیار خوبی با ستاد اقتصادی دولت و وزارتخانه‌های نفت و نیرو داریم و احداث ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برای تولید برق را در توافق با وزارت نیرو شروع کرده‌ایم.

فاطمی امین در خصوص تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز گفت: تامین مالی زنجیره‌های تولیدی را تا دو ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان راهکارهای موفقیت در بورس، خاطرنشان کرد: واحدهای بورسی را باید به صورت صحیح در بورس کالا قرار دهیم و امکان اجرای قواعد بورسی را داشته باشیم تا این فرایند یکپارچه شود و زیرساخت لازم برای اجرای قواعد نیز فراهم آید. در الگوی جدید مدیریت بازار ۲۵ قاعده وجود دارد که از زیرساخت‌های بورس کالای ایران استفاده می‌کنند.

گفتنی است، در این نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در خصوص ارائه ساز و کارهای جدید تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداختند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.