سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
تامین موجودی، زمینه‌ساز تولید پایدار
12 خرداد 1400 - 17:43
شناسه : 13288
مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان مطرح کرد؛ در شرايط فعلی که تامين مواد اوليه و قطعات يدکی مورد نياز صنعت فولاد به يکی از چالش‌های اساسی اين صنعت تبديل شده است، برنامه‌ريزی در راستای تامين موجودی اين ملزومات می‌تواند زمينه‌ساز حل چالش‌‎ها و توسعه صنعت فولاد باشد. مديريت موجودی انبارها يکی از پارامترهای تفکر سيستمی موثر در توسعه صنعت و رشد اقتصادی است که نقش به‌سزايی در تداوم توليد و سودآوری مجموعه ايفا می‌کند. شرکت مجتمع جهان فولاد سيرجان، با تکيه بر اين مقوله، توانسته است گام بلندی را در تامين مواد اوليه و قطعات يدکي و همچنين برقراری تعادلی ميان توليد و فروش محصولات خود بردارد.
ارسال توسط : نویسنده : علی عباسلو منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

انبارها را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازمان و یا واحد تولیدی دانست؛ زیرا قسمت عمده‌ای از دارایی‌های سازمان‌ها شامل مواد اولیه مورد نیاز، تجهیزات و قطعات یدکی و محصولات نیمه‌آماده و نهایی مجموعه را در خود جای می‌دهد. از این رو، امروزه اتخاذ رویکردی مناسب در زمینه موجودی انبارها از اهمیت بسیار بالایی در مدیریت یک واحد تولیدی برخوردار است. به بیان دیگر، پیاده‌سازی یک سیستم مناسب به منظور مدیریت موجودی انبارها موجب می‌شود تا سازمان بتواند در کنـار کاهـش هزینـه‌های سرمایـه‌گذاری، برنامه‌های تولید خود را محقق کند و زمینه مناسبی را برای تامین تقاضای مشتریان و فروش محصولات فراهم آورد. از این رو، در عصر کنونی، با توجه به اهمیت دوچندان مقوله بهره‌وری و پایداری تولید در سازمـان‌ها، مدیریت موجـودی انبارها امری کلیدی و اثرگذار در سودآوری، کاهش هزینه‌های تولید و ایجاد پیوند بین زنجیره تولید و فروش خواهد بود. این مسئله در حوزه صنعت فولاد کشور، به سبب اهمیت کاهش بهای تمام‌شده و افزایش رقابت‌پذیری آن در بازارهای بین‌المللی، نقشی کلیدی در توسعه صادرات و ارزآوری به کشور ایفا می‌کند.

مجتمع جهان فولاد سیرجان در تلاش است تا با اجرای سیاست‌های مناسب، در سال‌های آینده به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادی فعال در زمینه تولید فولاد تبدیل شود و در همین راستا، سعی می‌کند تا با تامین پیوسته و مطلوب مواد اولیه و تجهیزات و قطعات یدکی و با ایجاد تعادل میان تولید و موجودی محصولات، از طریق ارزیابی بازارها و برنامه‌ریزی تولید، قیمت تمام‌شده محصولات خود را بیش از پیش کاهش دهد.

تامين مواد اوليه، زيرساخت نخست تداوم توليد

صنعت فولاد، امروز به یکی از بخش‌های پیشران اقتصاد کشور تبدیل شده‌ است و جایگاه مهم آن در چشم‌اندازهای توسعه، اهمیت تامین زیرساخت‌های مناسب را در زمینه افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور ضروری می‌سازد. تامین مواد اولیه باکیفیت و کافی یکی از مهم‌ترین ملزومات توسعه صنعت فولاد است؛ مسئله‌ای که تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده برای این صنعت را با تردیدهایی مواجه ساخته است. با توجه به اهمیت این مسئله، شرکت جهان فولاد سیرجان همواره تلاش داشته است تا با تامین دائمی و حفظ موجودی گندله خود، مانع از تبدیل تامین مواد اولیه به گلوگاهی برای رشد تولیدات این مجتمع شود. این مجتمع گندله مورد نیاز خود را از طریق نوار نقاله از نواحی اطراف تامین می‌کند که این امر موجب کاهش قیمت حمل‌ونقل و کاهش بهای تمام‌شده موجودی مواد اولیه آن می‌شود. در نمودار ۱، می‌توان موجودی گندله مجتمع جهان فولاد سیرجان را در سال‌های اخیر مشاهده کرد.

مسئله اثرگذار دیگر در این زمینه، نگهداری حد مناسبی از موجودی آهن‌اسفنجی مورد استفاده در واحدهای فولادسازی این شرکت است. آهن اسفنجی تولیدشده در مجتمع جهان فولاد سیرجان از کیفیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل، مشتریان زیادی در داخل کشور دارد. با راه‌اندازی و توسعه کارخانه شمش این مجموعه در راستای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات و در پی آن لزوم تامین موجودی مناسب آهن اسفنجی مورد استفاده در واحد فولادسازی، برقراری تعادلی مناسب میان فروش و موجودی انبار آهن اسفنجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. در نمودار ۲، می‌توان موجودی آهن اسفنجی مجتمع جهان فولاد سیرجان را مشاهده کرد.

تعادل فروش و توليد، لازمه حفظ موجودی انبارهای محصولات نهايی

به طور کلی در صنعت فولاد، به سبب پیوستگی فرایند تولید، اتخاذ رویکردی در زمینه ایجاد تعادل میان تولید و موجودی محصولات نهایی مسئله‌ای مهم و کلیدی محسوب می‌شود؛ زیرا در صورت تولید محصولات و نبود تقاضا برای خریداری آن‌ها، محصولات در انبارها ذخیره خواهند شد که این امر رکود سرمایه و کاهش سودآوری را در پی خواهد داشت. شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در همین راستا تلاش داشته است تا با ارزیابی وضعیت بازار و با توجه به تقاضای موجود، تعادلی میان موجودی و فروش محصولات فولادی خود برقرار کند. در نمودار ۳، می‌توان موجودی میلگرد و شمش فولادی انبارهای مجتمع جهان فولاد سیرجان را در سال‌های اخیر مشاهده کرد. چنان‌که مشاهده می‌شود، موجودی میلگرد این مجتمع در سال ۱۳۹۸ به ۹ هزار و ۲۰۷ تن رسیده است. موجودی شمش فولادی انبارهای این مجموعه نیز در سال ۱۳۹۸ به ۳۰ هزار و ۲۴۱ تن رسیده است.

گفتنی است که با توجه به اهمیت بسیار بالای تامین مواد اولیه و قطعات یدکی در توسعه صنعت فولاد و وجود محدودیت‌ها در تامین این ملزومات، نگهداری سطح مناسبی از موجودی انبارها ضروری است. در همین راستا، شرکت در تلاش است تا با گسترش و توسعه انبارهای فعلی مواد مصرفی و مواد افزودنی و ساخت انبار جدید قطعات یدکی، زمینه مناسبی را به منظور حفظ پایداری تولید و افزایش سودآوری ایجاد کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.