جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
تامین نیاز داخل اولویت است
24 تیر 1400 - 10:39
شناسه : 15147
معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: صادرات محصولات سنگ‌آهن از جمله کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن از اواسط سال 1398 و با تصمیم معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین نیاز واحدهای داخل کشور بسیار محدود و مشمول عوارض ۲۵ درصدی شد تا جایی که طی سال 1399 صادرات گندله سنگ‌آهن گل‌گهر به صفر رسید.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی گل‌گهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسین شاهمرادی معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، اظهار داشت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تا قبل از آن حدود ۱۰ درصد از کل تولید خود را با هدف تامین ارز مورد نیاز صادر می‌کرد، پس از تصمیم دولت مبنی بر توقف صادرات، این شرکت نیز در راستای سیاست‌های دولت و حمایت از تولید داخل صادرات خود را متوقف کرد، به‌گونه‌ای که طی سال ۱۳۹۹ صادرات گندله سنگ‌آهن این شرکت به صفر رسید و تمامی ۱۲ میلیون تن گندله تولیدی گل‌گهر در چرخه داخلی توزیع شد.

وی افزود: سیاست و خط‌مشی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در وهله اول تامین نیاز کارخانه‌های فولادی داخل کشور و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر است. اما به جهت تامین ارز مورد نیاز برای خرید قطعات یدکی کارخانه‌ها، ماشین‌آلات و اجرای طرح‌های توسعه ناگزیر به صادرات بخش کمی از محصولات خود است.

معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، گفت: در این راستا با توجه به راه‌اندازی کارخانه‌های جدید گندله‌سازی به نظر می‌رسد ظرفیت‌ مازاد گندله سنگ‌آهن در کشور ایجادشده و امکان صادرات آن نیز فراهم است، کما اینکه براساس مصوبات اخیر دولت در صورت عدم فروش محصولات در بورس کالای ایران در ۲ عرضه متوالی امکان صادرات وجود دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز متناسب با این سیاست‌ها صادرات خود را برنامه‌ریزی و اجرا خواهد کرد.

شاهمرادی بیان کرد: البته با توجه به اختلاف شدید قیمت‌های کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن با قیمت‌های جهانی و هزینه‌های زیاد معدنکاری و همچنین نیاز کشور به سرمایه‌گذاری در بخش معدن جلوگیری از صادرات سنگ‌آهن و محصولات معدنی در بلندمدت آسیب جدی به تولید و سرمایه‌گذاری در بخش معدن وارد می‌کند که به نفع زنجیره فولاد کشور نخواهد بود. علاوه بر این کاهش شدید صادرات نفت و نیاز مبرم کشور به تامین ارز و همچنین تاکید مقام معظم رهبری بر جایگزینی معدن به‌جای نفت لزوم بازنگری در سیاست‌های دولت در بخش صادرات سنگ‌آهن را توجیه می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون عرضه سنگ‌آهن به بورس کالای ایران، ادامه داد: قیمت‌گذاری تکلیفی کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن از سوی دولت طی سال‌های اخیر و در کنار آن اختلاف زیاد قیمت‌های تکلیفی با قیمت‌های جهانی توازن توزیع عادلانه سود در کل زنجیره فولاد را به هم زده و باعث شد که بخشی از سود شرکت‌های معدنی به حلقه بعدی زنجیره منتقل شود. این موضوع انگیزه‌ای برای شرکت‌های معدنی ایجاد کرد که در بخش پایین‌دستی زنجیره فولاد سرمایه‌گذاری کنند، از این ‌رو شخصا با قیمت‌گذاری دستوری برای بخشی از زنجیره مخالفم و معتقد به مکانیزم تعیین قیمت از طریق عرضه و تقاضا در بورس کالا هستم اما نه به شیوه فعلی.

معاون بازرگانی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در پایان خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن تولیدی شرکت‌های معدنی را جهت توزیع بین شرکت‌های فولادی سهمیه‌بندی کرده و شرکت‌های معدنی مکلف به توزیع محصولات خود مطابق جدول ابلاغی هستند، ازاین‌رو شرکت‌های فولادی با علم به تامین مواد اولیه خود تمایلی به خرید آن از بورس کالای ایران ندارند. برای حل این مساله دولت باید مشابه عرضه محصولات فولادی در بورس، شیوه‌نامه اجرایی عرضه محصولات معدنی شامل کنسانتره سنگ‌آهن و گندله سنگ‌آهن در بورس را تهیه و ابلاغ کند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.