سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
تامین گاز اولویت اساسی وزارت نفت
12 مهر 1400 - 9:48
شناسه : 18675
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تامین نیاز گاز به‌ویژه برای بخش خانگی در فصل سرما را اولویت اصلی وزارت نفت دانست و گفت: فرایند ذخیره‌سازی سوخت مایع برای تحویل به‌موقع سوخت جایگزین گاز در حال انجام است.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علی فروزنده مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی و سومین تولیدکننده بزرگ جهان است، اظهار داشت: ایران در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و در عین حال مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در جهان است، زیرا رقم صادرات این سوخت پاک نسبت به مصرف داخلی آن بسیار ناچیز است و بخش بزرگی از گاز تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی با بیان این موضوع که عمده مصرف گاز به بخش خانگی اختصاص می‌یابد، افزود: مقدار عمده‌ گاز تولیدی در کشور به خانه‌ها و پس از آن به نیروگاه‌ها تخصیص می‌یابد، در حالی که صنایع (کارخانه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی) سهم حداقلی از تولید این حامل انرژی دارند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت درباره دلایل افزایش مصرف گاز در کشور، گفت: بی‌توجهی به طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال‌های گذشته، اجرا نشدن مقررات مربوط به طرح‌های تنبیهی برای پرمصرف‌ها، بی‌توجهی به رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان و گسترش شبکه گازرسانی همگی سبب افزایش مصرف انرژی شده است.

فروزنده تامین نیاز گاز کشور را اولویت اصلی وزارت نفت دانست و بیان کرد: اکنون روند ذخیره‌سازی کافی سوخت مایع برای صنایع و نیروگاه‌ها در حال انجام است تا بتوانیم در زمستان به‌موقع سوخت جایگزین گاز را تحویل آن‌ها دهیم.

وی ادامه داد: صنایع و نیروگاه‌های کشور برای سال‌های متمادی از سوخت مایع به‌عنوان خوراک استفاده می‌کردند، اما با توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی موفق شدیم از گاز طبیعی که سوخت پاک‌تری است در این بخش‌ها بهره بیشتری ببریم، اما متاسفانه به‌دلیل بالا رفتن مصرف گاز اکنون مشکلاتی برای تحویل محصول به این دو بخش در فصل سرما وجود دارد و به ناچار باید مجدد به استفاده از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌های کشور روی آوریم.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده این وزارتخانه، خاطرنشان کرد: وزارت نفت به‌دلیل فعالیت هم‌زمان در بخش‌های مختلف، برنامه‌های پرشماری شامل تولید و تجارت نفت خام، گاز طبیعی و فراورده‌های نفتی در نظر گرفته است، البته یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت نفت افزایش صادرات نفت خام و فراورده‌های نفتی با هدف دور کردن سایه تحریم‌ها از کشور است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.