سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تا دو هفته آینده،‌ ذخایر کشف شده اعلام می‌شوند
12 تیر 1401 - 14:59
شناسه : 29819
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از مهر ماه سال 1400، فعالیت قابل توجه اکتشافات معدنی در ۴۵۰ کیلومترمربع از خراسان رضوی صورت گرفت که در پی آن ذخایر عظیمی کشف‌ شده است و به‌ صورت رسمی تا حدود دو هفته آینده اعلام می‌شود.
ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن که با حضور رییس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: در صنایع متعدد کشور، توازن لازم وجود ندارد؛ برای مثال در صنعت خودرو ظرفیت‌های متفاوت تولید بدنه، رنگ، موتور و…، متناسب با یکدیگر ایجاد نشده‌اند.

وی افزود: از نظر سرمایه‌گذاری نیز این نبود توازن مشهود است و برای حوزه جغرافیایی نیز به‌ عنوان نمونه، در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز، حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی از سرمایه‌گذاری برای حوزه‌های مختلف صنعتی ایجاد شده است. با این حال، تنها ۱۰ هزار ظرفیت نیروی انسانی موجود در خود شهرستان اشتهارد وجود دارد و بیش از۳۰ هزار نیروی انسانی مورد نیاز باید از مناطق دیگر تامین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، باید تا چهار سال آینده در همه شاخص‌های علمی اقتصادی و…، جایگاه نخست منطقه را کسب کنیم. به همین سبب باید از خود بپرسیم که آیا به این چشم‌انداز می‌رسیم یا خیر و اگر چالشی وجود دارد، در چه زمینه‌هایی است.

فاطمی امین، گفت: تجربه نشان داده است که پس از ورود به هر صنعتی، بعد از گذشت حدود ۱۰ تا ۱۵ سال به بلوغ در آن رسیده و توانسته‌ایم زیر و بم کار را یاد بگیریم. در توزیع جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و زنجیره ارزش صنایع، شیوه حکمرانی اشتباه بوده است، بنابراین با وجود صرف وقت و سرمایه، خروجی لازم را دریافت نکرده‌ایم.

وی اظهار کرد: چهار گام اصلی حکمرانی حوزه صنعت، معدن و تجارت، یعنی اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، حمایت و نظارت در دستور کار ویژه وزارت صمت است و اگر بتوانیم این چهار کار را به خوبی انجام دهیم، صنعتگران خود فضا را برای تحقق اهداف، مهیا می‌کنند.

فاطمی امین اعلام کرد: بر اساس برنامه اولویت‌گذاری شده وزارت صمت، خوشبختانه خام‌فروشی مواد معدنی در کشور نداریم و در طول مدت استقرار دولت حدود ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی در کشور تولید شده که فقط کمتر از یک درصد آن، صادر شده است.

وی افزود: در روند تنظیم‌گری امور نیز ۳۱۷ مورد از قوانین و مقررات زائد و دست‌وپاگیر شناسایی‌ شده و به سمت تنقیح و حذف موارد اضافی حرکت کردیم؛ همچنین در روند تنظیم بازار سعی بر ایجاد ثبات بوده است، برای مثال در صنعت فولاد که ظرفیت بازار آن بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی حدود ۲۰ میلیارد دلار است، تدابیری اندیشیده شد که کمترین نوسان قیمتی را داشته باشد و این ثبات به وجود آمده بدون کوچک‌ترین کار تعزیراتی و نظارتی خاص ایجاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در حوزه حمایتی نیز یکی از مشکلات این بود که از منابع خود به‌ درستی مطلع نبودیم و ذخایر برای ما ناشناخته بود، بنابراین از مهر ماه سال گذشته اقدام بزرگی در بخش اکتشاف معادن در ۴۵۰ کیلومترمربع از خراسان رضوی آغاز شد که در پی آن ذخایر عظیمی کشف‌ شده و به‌ صورت رسمی تا حدود دو هفته آینده اعلام می‌شود.

بر اساس گزارشی از فارس، فاطمی امین در پایان یادآور شد: برای فائق آمدن به چالش‌های حکمرانی و محدودیت‌های زمانی برای دستیابی به جایگاه تعریف‌ شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، نیاز به نقشه راه داریم و باید تمام مسائل را باهم حل کنیم، نمی‌توان بدون حل مشکل وارد فرایند توسعه‌ای تولید شویم. در بخش صنعت، معدن و تجارت چهار گام تعریف‌ شده و در حوزه حکمرانی صنعت، معدن و تجارت در ۱۰ رشته فعالیت به شکل جدی دنبال می‌شود و در حال عملیاتی شدن است. ما اگر بتوانیم همدلی موجود را تقویت کنیم، دستیابی به اهداف نقشه راه تعریف‌ شده به‌ طور کامل امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.