سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
تجارت ایران و عراق رشد یافت
06 تیر 1401 - 12:19
شناسه : 29547
سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای شهریور ماه 1400 تا پایان خرداد ماه سال جاری، بیش از 25 میلیون و 933 هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و 638 میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شده که نسبت به مدت مشابه سال‌های پیشین، 15 درصد رشد داشته است.
ارسال توسط : منبع : فارس
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک، هم‌زمان با سفر نخست وزیر عراق به تهران، اظهار داشت: با آغاز به کار دولت سیزدهم از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۵ میلیون و ۹۳۳ هزار تن کالا در مدت ۱۰ ماه به ارزش هشت میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که با افزایش ۱۵ درصدی تجارت غیر نفتی، بین دو کشور همراه بوده است.

وی افزود: از این میزان، ۲۳ میلیون و ۵۱۶ هزار تن، سهم صادرات کشور به عراق به ارزش هفت میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳ درصدی داشته است.

لطیفی در خصوص میزان واردات از عراق طی ۱۰ ماهه گذشته، بیان کرد: طی این مدت، دو میلیون و ۴۱۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۲ میلیون دلار از عراق به کشور وارد شده که با رشد ۵۱۲ درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک، گفت: اشتراک‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و مذهبی بین دو ملت ایران و عراق و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور، باعث شده است تا صادرات غیر نفتی از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ برسد و دوباره طی سال گذشته با رکورد وزنی نزدیک به ۳۰ میلیون تن کالا، به هشت میلیارد و ۹۱۶ میلیون دلار رسیده است. در سال‌های اخیر، کشور عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در کل کشورهای دنیا و اولین مقصد میان همسایگان ایران بدل شده است.

وی تصریح کرد: صادرات ایران در سال ۱۳۸۰، حدود ۱۴۵ میلیون دلار بود و طی سال ۱۳۸۴ با اولین جهش به یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار رسید و در سال‌های بعد، با شیبی مناسب تا دو میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار  رسیده است. جهش دوم صادرات ایران به عراق به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد و صادرات چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داده است.

لطیفی در ادامه گفت: سومین جهش صادرات به عراق، ضمن حفظ مسیر رشد، در سال ۱۳۹۱ بود که صادرات کشور در این سال به ۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال ۱۳۹۷ با هشت میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده است که همچنان در این محور، صادرات غیر نفتی در حال انجام است. 

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق، مطرح کرد: رکورد واردات کشور از عراق در کل تاریخ روابط تجاری ایران، به سال گذشته برمی‌گردد که دو میلیون و ۷۰۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار از این کشور خریداری شده است و عمده آن کالای اساسی مورد نیاز کشور بود. در مجموع واردات ایران طی دو دهه ۸۰ و ۹۰، یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۶۱ دلار بوده که میزان واردات در سال ۱۴۰۰ از عراق از لحاظ وزنی، بیش از دو دهه گذشته و از لحاظ ارزش، نزدیک به جمع ۲۰ سال گذشته بوده است.

لطیفی در پایان خاطرنشان کرد: فعال‌سازی دیپلماسی چندجانبه در حوزه‌های سیاسی، عمومی و اقتصادی، اجرای کنوانسیون تیر، حمل یک‌سره کالا بین دو کشور، فرماندهی واحد مرزی، صادرات حرفه‌ای، بسته‌بندی مناسب، برنامه‌ریزی تولید بر اساس بازارهای هدف، تولید کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و تامین نیازهای کشور از مسیر عراق، می‌تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد. 

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.