پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تجارت ایران و قزاقستان در سالی که گذشت
30 خرداد 1401 - 10:22
شناسه : 29233
سخنگوی گمرک ایران گفت: طی سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۷۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بین ایران و قزاقستان تبادل شده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، روح‌الله لطیفی همزمان با سفر رییس‌جمهور قزاقستان به ایران، تجارت خارجی این دو کشور در سال گذشته را تشریح کرد. نزدیک به ۷۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار طی سال ۱۴۰۰ بین ایران و قزاقستان تبادل شده که با رشد ۷۱ درصدی از جهت وزن و ۲۹ درصدی در ارزش نسبت به سال ۱۳۹۹، همراه بوده است.

بر این اساس، از مجموع تجارت ۷۲۹ هزار تنی ایران با قزاقستان طی سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، صادرات ایران به قزاقستان بوده که با رشد ۵۱ درصدی وزنی و ۱۱درصدی ارزشی، همراه بوده است. واردات از قزاقستان نیز ۲۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۱۴۱ درصد در وزن و ۱۰۸ درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک ایران در پایان خاطرنشان کرد: تجارت غیر نفتی کشور با قزاقستان به عنوان یکی از همسایگان ۱۵گانه جمهوری اسلامی ایران (از کشورهای حاشیه دریای خزر) طی دو دهه اخیر، دارای فرازونشیب بوده است که به صورت کلی، در بررسی ۲۰ ساله تجارت با این کشور می‌توان دهه ۸۰ را دهه واردات از قزاقستان و دهه ۹۰ را دهه صادرات به این کشور دانست.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.