پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تحریم مانعی برای بازگردانی تولید نفت
19 خرداد 1400 - 16:57
شناسه : 13512
معاون تولید شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد؛ معاون تولید شرکت ملی نفت ایران گفت: برنامه‌ریزی دقیقی برای بازگردانی تولید نفت به رقم پیش از تحریم در بازه‌های زمانی یک‌هفته‌ای، یک‌ماهه و سه‌ماهه انجام شده است و در صورت رفع تحریم‌ها، بخش عمده تولید نفت کشور طی یک‌ ماه احیا می‌شود.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، فرخ علیخانی معاون تولید شرکت ملی نفت ایران، اظهار داشت: پس از اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران و تدوین سناریوی کنترل تولید، به موازات، تدوین سناریوی بازگردانی تولید نیز در دستور کار قرار گرفت و برای احیای آن در بازه‌های یک‌هفته‌ای، یک‌ماهه و سه‌ماهه برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: اگرچه بازه زمانی مورد نیاز برای بازگردانی کامل تولید را سه‌ماهه در نظر گرفته‌ایم، اما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و مقدماتی که فراهم شده است، پیش‌بینی می‌کنیم عمده ظرفیت هدف‌گذاری‌شده را طی یک‌ ماه احیا کنیم.

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران، گفت: رویکرد که همواره در پیش گرفته‌ایم این است که هر زمان تولید حداکثری نفت مطالبه شد، بتوانیم بازگردانی تولید را در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق کنیم. به همین منظور میدان‌ها چاه به چاه بررسی شده‌اند و طبیعی است که بعضی از چاه‌های جوان و پرانرژی به‌سرعت به مرحله تولید بازمی‌گردند، بعضی از چاه‌ها نیز به‌دلیل نیاز به اسیدکاری، خدمات فنی لوله‌مغزی یا نیاز به دکل برای تعمیرات، با صرف زمان و هزینه بیشتری احیا می‌شوند، البته برخی از چاه‌ها در این مدت به تناوب باز و بسته شده‌اند تا توان آن‌ها از دست نرود.

علیخانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به هزینه‌ ۸۰۰ میلیون دلاری برای احیای چاه‌های نفتی در پسابرجام، هزینه‌های لازم برای بازگردانی ظرفیت تولید نفت به مقدار پیش از تحریم در این مقطع زمانی چقدر برآورد می‌شود، بیان کرد: به هر حال طبیعی است احیای چاه‌ها و بازگردانی تولید هزینه‌هایی خواهد داشت. البته برنامه ما به بازگردانی ظرفیت پیشین تولید محدود نیست و در گام دوم، برای افزایش دوباره ظرفیت تولید نفت نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: میانگین تولید روزانه نفت ایران در پسابرجام سه میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه بود که براساس برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران در صورت رفع تحریم‌ها، گام نخست بازگشت به ظرفیت پیش از تحریم و افزایش ظرفیت آن به چهار میلیون بشکه است.

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران در پایان با بیان اینکه تلاش و برنامه‌ریزی‌های این شرکت بر تحقق تولیدی پایدار متمرکز است، خاطرنشان کرد: هدف افزایش تولید را به‌نحوی دنبال می‌کنیم که ظرفیت‌سازی‌ها مقطعی و زودگذر نباشد و هر آنچه بر ظرفیت تولید افزوده می‌شود، در بلندمدت قابل اتکا و پایدار باشد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.