سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تحقق رویای ناتمام
03 خرداد 1401 - 17:57
شناسه : 28217
شرکت فولاد اکسین خوزستان با دارا بودن کادری مجرب و متخصص، توانسته است بسیاری از چالش‌های موجود در زمینه توقفات اضطراری و برنامه‌ای را مرتفع و از آن‌ها به عنوان سکویی برای رسیدن به موفقیت بهره گیرد.
ارسال توسط : منبع : روابط‌عمومی فولاد اکسین
پ
پ

به گزارش اخبرافلزات، محسن ابوعلی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد اکسین خوزستان، در خصوص اهداف مسیر تولید یادداشتی در قابل متن بلند تنظیم کرده است. در ادامه متن آن را می‌خوانید:

شرکت فولاد اکسین خوزستان با دارا بودن کادری مجرب و متخصص، توانسته است بسیاری از چالش‌های موجود در زمینه توقفات اضطراری، توقفات برنامه‌ای را مرتفع و از آن‌ها به عنوان سکویی برای رسیدن به موفقیت بهره گیرد. این شرکت با دستیابی به رکوردهای قابل توجه در زمینه افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات خط تولید، علاوه بر افزایش سودآوری، زمینه را برای رشد و تعالی سازمانی به ویژه در صنعت فولاد به وجود آورده است. از جمله موفقیت‌های فنی می‌توان به رشد ۵۰ درصدی آماده‌به‌کاری تجهیزات تخصصی زیر نظر معاونت بهره‌برداری در سال ۱۴۰۰، نسبت به سال ۱۳۹۹ اشاره کرد.

معاونت بهره‌برداری، یکی از مهم‌تری واحدهای موجود در شرکت فولاد اکسین خوزستان است. همچنین در راستای بهبود کیفیت تولید، هشت واحد به عنوان زیرمجموعه معاونت بهره‌برداری، مشغول به فعالیت هستند که عبارت است از:

 ۱- واحد تولید

 ۲- واحد برق و اتوماسیون

 ۳- واحد نگهداری و تعمیرات

 ۴- واحد تکنولوژی تولید

 ۵- واحد انبارها و سفارشات

 ۶- واحد مدیریت برنامه‌ریزی تولید و تعمیرات

 ۷- واحد پشتیبانی و تاسیسات

 ۸- واحد تولید عملیات حرارتی.

این معاونت با بهره‌گیری از تخصص و تجارب پرسنل، کلیه برنامه‌های تولید و بهره‌برداری از محصولات تولیدی را برنامه‌ریزی و نظارت می‌کند.

اهداف استراتژیک

شرکت فولاد اکسین برای بهبود کیفیت و افزایش تولید در راستای ارتقای رتبه‌بندی سازمانی میان صنایع فولادی، دو هدف عمده را سرلوحه خود قرار داده است که شامل افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و خط تولید در کنار کاهش میزان توقفات اجباری و افزایش تناژ تولید همراه با تولید تناژ کیفی ورق‌های با ارزش‌افزوده بالا در صنعت فولاد می‌شود. این معاونت با پیروی از دو هدف یاد شده، درصدد است تا علاوه بر افزایش سطح توانایی خطوط تولید، دانش پرسنل را برای دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت، ارتقا بخشد.

شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های استراتژیک که مسئولیت تولید محصولات با ارزش ‌افزوده بالا را برعهده دارد، همواره نگاه ویژه‌ای به چارت سازمانی معاونت بهره‌برداری داشته است؛ این شرکت در راستای تولید هرچه بیشتر محصولات استراتژیک شامل ورق‌های فولادی با گرید API و آلیاژی و با تمرکز بر بهره‌وری تولید از طریق خطوط پیشرفته، نگاهی راهبردی به مقوله بهره‌برداری و واحدهای زیرمجموعه آن دارد.

گام بلند در ریل‌گذاری تولید

با نگاهی به آمار و ارقام شرکت فولاد اکسین خوزستان به ویژه در زمینه تحقق اهداف استراتژیک معاونت بهره‌برداری شامل آماده‌بکه‌اری تجهیزات و خط تولید و میزان توقفات اجباری، دستاوردهایی رصد می‌شود که شاید در کم‌تر شرکت فولادی بتوان آن را مشاهده کرد. آمارهای تدوین شده این زمینه نشان می‌دهد که شرکت اکسین تا سال ۱۳۹۸، حدود ۸۰ درصد از تولیدات خود را به تولید ورق‌های ساختمانی معطوف کرده بود. این در حالی است که بر اساس سند چشم‌انداز تعریف شده از سوی شرکت دانیلی به عنوان سازنده شرکت فولاد اکسین خوزستان، این شرکت موظف بوده تا  به صورت سالانه بیش از ۸۰ درصد از محصولات تولیدی خود را به تولید محصولات با ارزش ‌افزوده شامل ورق‌های فولادی API وآلیاژی اختصاص دهد.

با تغییر مدیریت در مجموعه فولاد اکسین به ویژه در سال گذشته، ریل‌گذاری تولید به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا، سیر صعودی به خود گرفت؛ به طوری که آمارهای تولیدی طی۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، ۸۱ درصد از محصولات تولیدی شرکت از نوع محصولات API و آلیاژی بوده است. حدود ۷ درصد از محصولات به بخش صادرات و ۱۲ درصد به بخش ساختمانی اختصاص داشت. همچنین ۴۵ درصد از محصولات اکسین به ورق‌های فولادی با گرید API و ۳۶ درصد به ورق‌های آلیاژی اختصاص پیدا کرد. آمارهای مذکور طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰، نشان از عزم جدی مدیریت جدید برای تحقق اهداف استراتژیک در راستای افزایش سودآوری شرکت می‌دهد.

برای نخستین ‌بار طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰، تولید آزمایشی ورق فولادی با گرید X80، به خط بهره‌برداری مجموعه رسید. یکی از برنامه‌های مهم شرکت برای تحقق این اهداف استراتژیک، طرح مشارکت با شرکت ملی گاز ایران است. همکاری معاونت بهره‌برداری و سایر واحدهای زیرمجموعه با متخصصین شرکت ملی گاز ایران، زمینه را برای دستیابی به تولید آزمایشی ورق فولادی گرید  X80به وجود آورد. دستیابی به این ورق استراتژیک که نقش مهمی در تولید لوله‌های گازی برعهده دارد، می‌تواند محصولات تولیدی شرکت را منحصربه‌فرد، خاص و به مرز ارزآوری برای کشور برساند.

نتایج تولید آزمایشی ورق فولادی با گرید X80 در قالب طرح مشترک فولاد اکسین و شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد که فولاد اکسین و به تبع آن، معاونت بهره‌برداری این شرکت، توانایی دستیابی به تولید انبوه ورق استراتژیک X80 را دارد. تجربه تولید انبوه ورق فولادی X60، یکی از نمونه‌های بارز در زمینه اثبات توانایی معاونت بهره‌برداری فولاد اکسین برای دستیابی به محصولات خاص است.

یکی از مزیت‌های مهم شرکت فولاد اکسین، فرایند تولید محصولات خاص و با ارزش‌ افزوده بالا در زمینه تولید ورق‌های فولادی برای بهره‌گیری در صنایع استراتژیک داخل کشور است. محصولات تولید این شرکت، علاوه بر انحصاری بودن در میان صنایع داخلی، می‌تواند خوراک بسیاری از صنایع فولادی از جمله لوله‌سازی‌ها را تامین کند. خوراکی که تا پیش از این کاملا وارداتی بود و فولاد اکسین توانست ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، زنجیره تولید محصولات با ارزش‌افزوده فولادی را تکمیل سازد.

فرصتی برای به‌روزرسانی

یکی از چالش‌های مهمی که صنایع کشور به ویژه صنایع فولادی را تهدید می‌کند، چالش‌های مربوط به کمبود انرژی شامل برق و گاز در فصل تابستان است. وجود چنین محدودیت‌هایی می‌تواند تولید بسیاری از شرکت‌ها را با چالش جدی همراه کند. شرکت فولاد اکسین خوزستان به علت نوسانات برقی که از پانزدهم تیرماه تا اول شهریور ماه سال جاری گریبان‌گیر آن بود، ناچار به توقف خط تولید شد. توقف اضطراری یا توقف اجباری، یکی از چالش‌های مهم صنایع فولادی به ویژه فولاد اکسین است که همواره به صورت سالانه با آن دست‌‍وپنجه نرم می‌کنند.

مدیریت شرکت فولاد اکسین با مشورت معاونت بهره‌برداری و واحدهای زیرمجموعه، برای جلوگیری از زیان حاصل از قطعی برق در فصل تابستان، استراتژی جدیدی را در فرایند خود به کار برد. یکی از استراتژی‌های مهم در این زمینه، جابه‌جایی فرایند اورهال یا تعمیرات اساسی از فصل پاییز به تابستان بود؛ اورهال تجهیزات خط تولید، یکی از مهم‌ترین فرایندهایی است که مجموعه اکسین به صورت سالانه طی ۱۵ تا ۴۵ روز به انجام آن همت می‌گمارد. بنابراین با توجه به چالش به وجود آمده در زمینه برق، مدیریت ارشد تصمیم به جابجایی فرایند اورهال از فصل پاییز به فصل تابستان شد تا ضمن جلوگیری از زیان حاصل از توقف اجباری خط تولید، گام بلندی در راستای تحقق اهداف استراتژیک سال ۱۴۰۰ بردارد.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی که در زمان اورهال طی فصل تابستان صورت گرفت، تعویض کاورهای مربوط به اسکودان به سمت اپراتور خط تولید بود. تعویض این کاورها، علاوه بر اینکه برای نخستین ‌بار از زمان راه‌اندازی شرکت صورت می‌گرفت، به طرز معجزه‌آسایی چابکی خط تولید را ارتقا بخشید. همچنین با تعویض دو هیدرولیک شامل PH1 و PH3، وظیفه تامین روغن هیدرولیک مجموعه استند را برعهده دارند، تنفس تازه‌ای در قلب کارخانه به وجود آمد. با تعویض این دو هیدرولیک مهم و اساسی در خطوط تولید که از سال ۱۳۹۱ روغن آن‌ها تعویض نشده بود، در مجموع ۳۴ هزار لیتر روغن در مجموعه هیدرولیک تزریق شد.

تحولات به وجود آمده در زمینه اورهال تجهیزات خطوط تولید طی سال جاری، علاوه بر کاهش توقفات اضطراری و توقفات برنامه‌ریزی شده، فرایند آماده‌به‌کاری نیز به بالاترین میزان ممکن نسبت با سال‌های پیش از آن رسید. بر اساس آمارهای موجود توقفات اضطراری، میزان توقفات اضطراری طی سال ۱۳۹۷، ۹۰۴ ساعت بود. همچنین توقفات اضطراری در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۵۸ ساعت، طی سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰۲ ساعت و۱۴۰۰ نیز حدود ۴۳۲ ساعت ثبت شدند که آمار سال ۱۴۰۰ در زمینه توقفات اجباری، کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن را نشان می‌دهد.

توقف‌های برنامه‌ریزی شده برای سال ۱۳۹۹ به حدود ۶۳۵ ساعت و طی سال ۱۴۰۰ به ۳۲۶ ساعت رسید که این آمار، نشان از کاهش۵۰ درصدی توقف‌های برنامه‌ریزی شده۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن می‌دهد. همچنین فرایند آماده‌به‌کاری مجموعه فولاد اکسین در خطوط تولیدی طی سال ۱۳۹۷ حدود ۸۰ درصد، برای سال ۱۳۹۸ حدود ۸۱  درصد، ۱۳۹۹ حدود ۸۴ درصد و برای ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۹۱ درصد افزایش  پیدا کرده است.

برنامه‎‌‌ای پیشرفته، پیشرفت برنامه‌ای

یکی از سیستم‌های پیشرفته‌ای که زمینه را برای افزایش بهره‌وری تولید، بالا رفتن آماده‌به‌کاری، کاهش توقفات اضطراری، بالا رفتن کیفیت محصول تولید به وجود می‌آورد، سیستم پیشرفته RCM است. کار این سیستم که یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تعمیرات برنامه‌ای در میان صنایع به شمار می‌رود، شامل توقفات برنامه‌ای به صورت یک هفته در میان با دو روز توقف می‌شود. برنامه معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد اکسین خوزستان به گونه‌ای بود که با تبیین برنامه‌های برنامه‌ریزی شده به صورت یک هفته در میان، بسیاری از نقایص خط تولید را مرتفع کرد تا از این طریق بتواند، رشد قابل توجهی در چابکی تجهیزات تولیدی برای تحقق تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و به تبع آن، رسیدن به بالاترین میزان تولید داشته باشد.

در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، برای نخستین بار از زمان راه‌اندازی کارخانه، توقف اضطراری به سه تا چهار روز رسید که وجود این چالش، به صورت کامل به واسطه محدودیت‌های برقی در سطح کشور بود. مجموعه مدیریتی معاونت بهره‌برداری با برنامه‌ریزی در راستای بهره‌گیری از چالش به وجود آمده برای تبدیل آن به یک فرصت استثنایی، پایش و بهینه‌سازی دو تجهیز مهم و ضروری خط تولید شامل در ورودی و خروجی استند (فیلد در ورودی و خروجی) را در اولویت کاری قرار داد. پایش و بهینه‌سازی این دو تجهیز برای اولین بار به صورت اصولی و بر اساس نقشه‌های موجود عملیاتی شد.

علاوه‌براین، معاونت بهره‌برداری در نظر دارد طی اسفند ماه سال ۱۴۰۰، برنامه پایش، بهینه‌سازی و تجهیز چهار شاخ گاردون (اسپیندل) را عملیاتی سازد. این تجهیز مهم و استراتژیک، وظیفه انتقال نیروی محرکه از موتورهای اصلی (استند) به غلطک‌ها را برعهده دارد. با انجام عملیات پایش و بهینه‌سازی تجهیز فوق، سطح آمادگی خط تولید برای ورود به سال ۱۴۰۱ به بالاترین میزان خود طی سال‌های اخیر خواهد رسید.

ضرورت راه‌اندازی طرح فولادسازی

یکی از ضرورت‌های اساسی برای ادامه حیات شرکت فولاد اکسین خوزستان در مسیر تعالی محصولات تولیدی، راه‌اندازی طرح فولادسازی است. یکی از ویژگی‌های مهم مدیریت جدید پس به دست گرفتن سکان مدیریت اکسین، پیگیری همه‌جانبه برای راه‌اندازی هر چه زودتر واحد فولادسازی بود. با راه‌اندازی این طرح، علاوه بر دستیابی فولاد اکسین به ظرفیت اسمی تولید شامل یک میلیون و ۵۰ هزار تن ورق عریض، اشتغال‌زایی مناسبی برای استان و کشور به وجود خواهد آمد که شامل اشتغال یک هزار نفری به صورت مستقیم و اشتغال چند هزار نفری به صورت غیر مستقیم می‌شود. همچنین افزایش تولید ورق‌های عریض فولادی با ارزش‌افزوده بالا در کنار تبدیل شدن استان خوزستان به قطب فولاسازی در کشور و منطقه، از دیگر مزایای راه‌اندازی طرح فولادسازی شرکت فولاد اکسین خوزستان به شمار می‌آید.

تحقق رویای ناتمام

شرکت فولاد اکسین با مدیریت جوان و رهبری فنی امین آسیابان به عنوان مدیرعامل جدید، توانسته است بسیاری از چالش‌های گذشته را به فرصتی برای رشد و ارتقای مجموعه تبدیل کند. از جمله مولفه‌های چشمگیر در موفقیت فولاد اکسین پیرو دستیابی به محصولات با ارزش‌افزوده بالا، می‌توان به اشراف و آگاهی مدیرعامل جدید نسبت به خط تولید در کنار درک متقابل از چالش‌ها و نیازهای تولیدی پیش رو و تسهیل فرایندها بر اساس هوشمندی و دانش به‌روز اشاره کرد.

شرکت فولاد اکسین خوزستان با دارا بودن پرسنل مجرب، با دانش و جوان، می‌تواند به رکوردهایی دست پیدا کند که تا پیش از این، به عنوان یک رویای ناتمام تصور می‌شد. امروزه این شرکت با مدیریت جواب و مجرب، می‌تواند بسیاری از رکوردهای تولیدی و فنی را به طور جدی جابه‌جا کند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.