چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
تحقق ۳ رویداد مثبت در صنعت فولاد با شیوه نامه جدید
19 آذر 1399 - 8:14
شناسه : 2957
بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران گفت: در شیوه نامه جدید فولاد سه رویداد مهم و مثبت در صنایع معدنی و فولادی کشور رقم می‌خورد که کنار رفتن قیمت گذاری دستوری، مهیا شدن رشد صادرات و ورود سنگ آهن به بورس کالا این سه رویداد است که در بلندمدت به نفع تمام اجزای زنجیره تولید فولاد خواهد بود.
ارسال توسط :
پ
پ

شکوری در این باره گفت: پس از ابلاغ این شیوه نامه مواردی در خصوص کاهش صادرات یا قیمت گذاری دستوری مطرح شد که درست نیست. در نگاهی واقع بینانه باید اعلام کرد که این شیوه‌نامه، گامی اساسی در حفظ منافع ملی و جلوگیری از آسیب بلندمدت به زنجیره ارزش آهن و فولاد است و به توازن تولید و تعادل بخشی بازار عرضه و تقاضای فولاد کمک خواهد کرد. با ابلاغ این شیوه‌نامه مواد اولیه با قیمت عادلانه به دست صنایع بالا دستی و پائین دستی خواهد رسید و در نهایت شاهد رشد سرمایه‌گذاری خواهیم بود.
رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران ادامه داد: براساس این شیوه نامه فولادی‌ها می توانند مازاد عرضه در بورس کالا را صادر کنند و این موضوع مانعی برای صادرات نیست.
شکوری افزود: موضوع مهم دیگر به حذف سقف رقابت قیمتی برمی گردد، در این شیوه نامه نگاه های نسبت به قیمت گذاری دستوری اصلاح شده و برداشته شدن سقف رقابت به معنای رقابتی شدن بازار و کشف نرخ براساس عرضه و تقاضاست؛ امیدواریم این مسیر یعنی اعتماد به مکانیسم بازار همواره در میان سیاست گذاران باقی بماند تا انگیزه تولیدکنندگان نسبت به فروش محصول با نرخی واقعی دوچندان شود.
رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران به عرضه سنگ آهن در بورس نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس شیوه نامه جدید، عرضه سنگ آهن به عنوان مواد اولیه فولادی‌ها باید در بورس انجام شود که این اقدام نیز در جهت متوازن سازی زنجیره فولاد است. در واقع این شیوه نامه تاکید دارد که همه بخش‌های زنجیره باید با یک نسبت از تولید منتفع شوند و این امر قطعا به سود آینده صنعت فولاد و رشد سرمایه گذاری است.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.