پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تخصیص مواد اولیه راهی برای ایجاد تعهد عرضه محصول در بورس
13 تیر 1400 - 9:56
شناسه : 14704
معاون خرید شرکت ذوب‌آهن مطرح کرد؛ معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان در همایش تعامل سنگ‌آهن و فولاد گفت: خواستار آن هستیم که میزان تخصیص مواد اولیه به واحدهای تولیدکننده فولاد، موجب ایجاد تعهد عرضه محصول در بورس کالای ایران شود.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، محمدجعفر صالحی معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان، اظهار داشت: ذوب‌آهن به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع تبدیل فولاد در غرب آسیا محسوب می‌شود که امروز با تولید ریل ملی و محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر در تلاش است تا جایگاه واقعی خودش را بیابد.

وی افزود: در سال‌های گذشته کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ در ایمیدرو به قیمت‌‌گذاری می‌پرداخت، اما از سال ۱۳۹۷ مقرر شد قیمت این محصول به شمش خوزستان متصل شود که در این راستا ضریب ۲۶.۵ درصد را برای آن در نظر گرفتند.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان، گفت: همین مسئله طی سال گذشته افزایش هزینه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی را برای ذوب‌آهن به دنبال داشت، سیاست‌گذاریی که امروز همه به نوعی معترض به آن هستند اما راهی بی بازگشت است.

صالحی بیان کرد: این مسئله سبب شد تا در سال‌های گذشته شرکت‌های معدنی به سمت فولادسازی و فولادسازان به فاز اکتشاف معدن ورود کنند، لذا در این راستا جمله ذوب‌آهن به موضوع اکتشاف ورود کرد. اما در اصل ورود در این حوزه باید توسط حاکمیت و نه توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی ادامه داد: مطابق اعلام سازمان زمین‌شناسی دو میلیارد و ۷۱۹ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن در کشور وجود دارد که اگر با روش فعلی پیش برویم، پیش‌بینی می شود برای کمتر از ۱۴ سال دیگر سنگ‌آهن داشته باشیم، در حالی که برنامه ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد را در پیش داریم.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان اکتشافات کمتر از ۵ تا ۷ متری را در کشورمان یادآور شد که در مقایسه با اکتشافات عمومی بیش از ۲۰۰ متر در جهان بسیار ناچیز است و تصریح کرد: نیازمند اقدامات جدی در این زمینه از سوی دولت هستیم.

صالحی، برخی از محدودیت‌های این شرکت را در ادامه یادآور شد و اذعان داشت: تامین سنگ‌آهن دانه‌بندی با عیار ۶۰ درصد آهن، عدم بهره‌مندی از یارانه انرژی مشابه واحدهای فولادی، فعالیت با ۷۰ درصد ظرفیت اسمی و قرار داشتن نام شرکت ذوب‌آهن و کالاهای زغال‌سنگ و کک در لیست تحریم‌ها، از جمله مشکلات موجود است.

وی یادآور شد: مطابق مصوبه سال 1398 ذوب‌آهن سالیانه نیازمند یک هزار و ۷۵۰ تن سنگ‌آهن دانه‌بندی است، اما امروز کسی جوابگوی نیست.

معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان، عنوان کرد: معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بین ۷۵ تا ۸۰ درصد نیاز معدنی مواد اولیه فولادسازان را تامین می‌کند، اما این مسئله برای ذوب‌آهن هیچ زمان به ۱۰ درصد هم نرسیده است.

صالحی در خصوص بورس کالای ایران نیز اظهار کرد: ذوب‌آهن نخستین خرید در بورس را از طریق حراج باز انجام داده و اعتقاد کامل به شفاف شدن قیمت‌ها در کل زنجیره فولاد دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واسطه‌گران واسطه‌گری در کل زنجیره فولاد باید حذف شود، لذا راهکاری برای تامین پایدار مواد اولیه پیش‌بینی شود و کشف قیمت در بورس کالا بر اساس عرضه کالا در سازمان باشد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.