پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تدوین برنامه راهبردی ۵ ساله برای توسعه اکتشاف
23 تیر 1400 - 11:32
شناسه : 15102
رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست ویدیو کنفرانسی که با حضور مسئولان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، صنایع ملی مس، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و محمد آقاجانلو، معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو برگزار شد، گفت: برای تمرکز بیشتر روی بخش اکتشاف، برنامه راهبردی 5 ساله تدوین می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست کمیته راهبری اکتشاف، اظهار داشت: اکتشاف یکی از مباحث پایه‌ای در توسعه معدن و صنایع معدنی کشور، ایجاد اشتغال و تامین مواد اولیه برای صنایع معدنی است. لذا در حال حاضر، بستر قانونی (وجود قانون معادن و آیین نامه ها) برای توسعه این بخش فراهم بوده و تنها نکته مهم، اجرا کردن آن است.

وی افزود: در این میان، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با محوریت تخصصی، مسئولیت نظارت بر اجرا این طرح و ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ نیز در تامین منابع، و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان یک جایگاه حاکمیتی ایفای نقش می‌کند. با این اقدام، علاوه بر افزایش بهره‌وری نهادهای ذی‌ربط، شرکت‌های بزرگ از نتایج حاصله، منتفع خواهند شد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه از جمله مسائل اساسی در بخش معدن، مشخص شدن میزان ذخایر مطمئن و قطعی، محل ذخایر و چگونگی قابلیت دسترسی مواد معدنی است، گفت: اکنون اطلاعات اکتشافی وجود دارد اما بخشی از آن، وارد سایت کاداستر نشده است. در این راستا اگر اطلاعات اکتشاف تجمیع و طبقه‌بندی شود، در تصمیم‌گیری‌های کلان، تاثیر زیادی خواهد داشت.

جعفری با اشاره به اینکه در برنامه راهبری اکتشاف، تقویت بخش خصوصی باید جزو سیاست‌های توسعه اکتشاف باشد، بیان کرد: بخش خصوصی با توانمندی‌هایی از جمله تخصص نیروی انسانی و تامین تجهیزات، می‌تواند نقش قابل توجهی در برنامه اکتشاف داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق مصوبه اردیبهشت ماه جاری، ۵۰۰ میلیارد ریال از محل وجوه اداره شده به عنوان تسهیلات کم بهره به پیمانکاران حفاری برای نوسازی دستگاه‌های حفاری از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اعطا می‌شود.

انجام برنامه‌ریزی برای تولید اطلاعات پایه

علی اصغرزاده مدیر اکتشاف ایمیدرو در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه اکتشاف، اذعان داشت: برای تسریع در روند تولید، تجمیع و ارائه اطلاعات اکتشافی، همکاری‌های بین بخشی افزایش یافته و تاکنون جلسات مشترکی بین ایمیدرو با معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی انجام صورت گرفته است.

وی یادآور شد: نتیجه این جلسات مشترک، انجام برنامه‌ریزی برای تولید اطلاعات پایه همچون ژئوفیزیک هوایی، تکمیل و توسعه فعالیت‌های اکتشافی با استفاده از ظرفیت‌های سازمان زمین‌شناسی در مساحت ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع در قالب اولویت‌های اکتشافی در زون‌های ساختاری- متالوژنیکی است.

مدیر اکتشاف ایمیدرو در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته، برگزاری جلسه توجیهی با سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار پروژه مشترک و نیز تهیه پیش نویس توافقنامه سه جانبه معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو همراه با برنامه یکساله و پنج ساله بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.