سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
تدوین برنامه ملی توسعه صنعت ماشین‌سازی
11 بهمن 1400 - 13:02
شناسه : 23919
رییس هییت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی در جریان دیدار فعالان اقتصادی و صنعتی با مقام معظم رهبری، به بیان ویژگی‌ها و چالش‌های این صنعت در کشور پرداخت و برنامه توسعه صنعت ماشین‌سازی را به رهبر انقلاب ارائه کرد.
ارسال توسط : منبع : شاخص بازار
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، امیرعباس اختراعی رییس هییت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی با بیان اینکه ماشین‌سازی، صنعت صنعت‌ساز جهان است، اظهار داشت: با ایجاد ارزش افزوده توسط این صنعت توانستیم در کشورهای صنعتی رتبه اول و کشورهای در حال توسعه رتبه سوم را کسب کنیم. ماشین‌سازی بسترساز توسعه فناوری بوده و فعالیت ۱۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور در این حوزه مهر تاییدی بر این مسئله است. این صنعت بالاترین درصد اشتغال متخصصان و نخبگان را دارد و ظرفیتی برای جلوگیری از مهاجرت آن‌ها به شمار می‌رود. ماشین‌سازی صنعتی است که محل خلق و نمایشگاه عرضه فناوری‌ها ابه شمار می‌آید و نهایتا این صنعت صنعت‌ساز، معیار استقلال صنعتی کشور و شاخص تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: ماشین‌سازی و تجهیزات نیازهای ۲۱ صنعت عمده کشور را تامین می‌کند. ۱۲ تشکل حرفه‌ای در قالب ۳۵۰۰ بنگاه صنعتی، با ظرفیت فروش بالغ بر ۷ میلیارد دلار، با وسعتی بیش از یک هزار و ۶۰۰ هکتار کارخانه و اشتغال بیش از ۲۵۰ هزار نفر میدان دار این صنعت در کشور هستند.

رییس هییت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی با اشاره به اینکه میزان فروش فعلی کشور در این صنعت ۳٫۲ میلیارد دلار و متوسط میزان  واردات کشور ۸ میلیارد دلار است، گفت: ظرفیت فعال بنگاه‌های صنعتی ایران ۴۴ درصد است که با مهار واردات می‌توان کل ظرفیت این بنگاه‌ها را فعال کرده و ارزش این صنعت را به ۷٫۳ میلیارد دلار رساند.

اختراعی بیان کرد: ارزش دهه‌های آتی و در دست اجرای کشور در این صنعت۲۷ میلیارد دلار است و این ضرورت توسعه و افزایش ظرفیت صنعت ماشین‌سازی را معنی می‌دهد. همچنین نیازهای کشورهای همسایه خود پتانسیلی عظیم و مازاد بر نیاز فعلی و آتی کشور است. لذا درخواست ایجاد کارگروهی ویژه جهت فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی و توسعه ماشین‌سازی صنعت‌ساز می‌شود.

وی به تشریح دستاورد‌ها و عمق ساخت داخل تجهیزات در صنایع استراتژیک پرداخت و ادامه داد: این عمق در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ۷۲ درصد، صنایع معدنی کانی و فلزی ۶۵ درصد، صنعت نیروگاهی و انرژی‌های نو ۶۸ درصد و در صنعت غذایی و دارویی ۷۰ درصد است.

رییس هییت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران و تشکل‌های ماشین‌سازی با تشریح مهم‌ترین مشکلات این صنعت در کشور، اذعان داشت: علی‌رغم پتانسیل‌های خوب قانون استفاده حداکثری از تولید داخل و دقت هیات نظارت آن، مشکل موجود ضعف باور و اعتماد مدیران طرح‌های بزرگ، از جمله وزارتخانه‌های پروژه محور به توان داخلی و بعضا عدم تبعیت بنیادها، ستادها و قرارگاه‌ها از این قانون است. از سوی دیگر تحریم‌ها موجود ضمن ایجاد فرصت خوداتکایی، مشکلاتی در تامین مواد اولیه و تجهیزات تخصصی این صنعت به همراه داشته است که امیدواریم مرتفع شود.

اختراعی تصریح کرد: مشکلات دیگر صنعت شامل نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای در بخش‌های حاکمیتی به ویژه در حوزه معافیت گمرکی و ارزش افزوده ماشین‌آلات وارداتی، افزایش قیمت مواد اولیه از جمله فلزات و پتروشیمی علی‌رغم سود سرشار آن‌ها، رویه‌های فراقانونی سازمان تامین اجتماعی، سیاست‌های تسهیلاتی بانک‌ها، عملکرد نظام مالیاتی با هدف افزایش درآمد صرف و بخشنامه‌های خلق‌الساعه از ثبت سفارش، تخصیص ارز تا ترخیص کالا است.

اختراعی به ارائه بسته پیشنهادی این انجمن برای توسعه صنعت ماشین‌سازی پرداخت و اظهار کرد: این صنعت به استراتژیک برنامه بلندمدت نیاز دارد که لزوما با عمر دولت‌ها و تغییرات اولویت‌های آن‌ها منطبق نیست. بنابراین پیشنهاد ما تدوین سازوکاری ویژه در قالب برنامه ملی برای هدایت و حمایت از این صنعت است که محورهای آن شامل مهار و ضابطه‌مندی واردات و الزام انتقال فناوری توام با واردات، تدوین برنامه بلندمدت با تمرکز بر نیازهای گلوگاهی، انتشار گزارش‌های سالانه اجرای برنامه‌ها و میزان انطباق تولید داخل با نیازها و جرم انگاری و برخورد قاطعانه، سریع و صریح با موارد عدم اجرای این برنامه است.

وی در پایان با بیان اینکه اصلاح ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارتقای جایگاه این صنعت به معاونت، صنعت ماشین‌سازی کشور را به عملیاتی شدن این ایده امیدوارتر کرده است، خاطرنشان کرد: اطمینان داریم که دستور مقام معظم رهبری برای تصویب و اجرای این برنامه تحول‌آفرین خواهد بود.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.