جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
تدوین سند جدید اقتصادی به همت بخش خصوصی
22 فروردین 1400 - 14:16
شناسه : 10221
رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد؛ رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی به منظور تحقق شعار سال، یک سند برای مشخص شدن راهکارهای لازم تدوین می‌کند.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخیارفلزات، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: پس از آنکه مقام معظم رهبری در شعار سال ۱۴۰۰، پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید را به عنوان اولویت اصلی اقتصاد کشور در سال جاری تعیین کردند، فعالان بخش خصوصی ضمن استقبال از تاکید مجدد بر حمایت از تولید اعلام کردند که باید دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به جای شعار، در عرصه عمل برای ایجاد تغییر در فضای اقتصادی کشور، گام‌های عملی بردارند.

وی افزود: مانع‌زدایی از تولید، صرفا به کاستن انباشت قوانین خلاصه نمی‌شود و درجهت گشودن بندها از پای بخش خصوصی، نیاز به نهادی فراقوه‌ای خواهد بود که از درک مشترک همه ساختارهای متولی، شکل گرفته باشد. اگرچه اصل ۴۴ قانون اساسی، به درستی از جانب معظم‌له به عنوان «انقلاب اقتصادی» وصف شد اما آنچه در اجرای این قانون شاهد هستیم، عملکردی ضعیف و دور از شان آن است؛ چنانکه ارزیابی‌ها حکایت از آن دارند که برخلاف تاکیدات و جهت‌گیری قانون مذکور، سهم دولت از اقتصاد طی این سال‌ها، سیر صعودی را نشان می‌دهد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در مورد اجرای قانون اصل ۴۴، با مسائل اساسی و ریشه‌ای دست به گریبانیم که اگر به آن‌ها توجه نشود، فرعیات موضوع، ما را به جایی نخواهد رساند. با کمال تاسف، سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان با این رویکرد که از این ستون به ستون دیگر فرج خواهد بود، چندصباحی گشایشی را رقم می‌زنند اما باز با اتخاذ مجموعه‌ای از تصمیمات غلط و رویکردهای اجرایی اشتباه، عقبگرد کرده و به خانه اول باز می‌گردند.

شافعی با تاکید بر اهمیت اعتمادسازی برای فعالان اقتصادی، بیان کرد: گاهی شاهد هستیم که فلان مقام مسئول و متولی، به مراتب بهتر و صریح‌تر مطالبات بخش خصوصی را شرح می‌دهد اما آنجا که پای عمل به میان می‌آید، جور دیگر اقدام می‌شود. این شکاف میان حرف و عمل، انگیزه و اعتماد بخش خصوصی اقتصاد ایران را متاثر ساخته است.

وی ادامه داد: علی‌رغم همه فشارهایی که از سال ۱۳۹۷ تا به امروز بر اقتصاد کشور وارد آمده است، اقتصاد کشور به نوعی اداره شد. در واقع، سهم بزرگی از این تلاش‌ها برای مهار مشکلات و تامین نیازهای جامعه و نیز عدم توقف چرخ تولید در کشور، بر دوش بخش خصوصی بوده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: نمی‌توان انکار کرد که بخش خصوصی سهم مهمی در اداره اقتصاد کشور دارد، ولو آنکه جایگاه درخور و لازم را برای آن قائل نشوند. فعالان اقتصادی علی‌رغم همه بی‌مهری‌ها و بعضی برخوردهای اهانت‌آمیز، در برابر مشکلات پایمردی کردند و این مسئله جای تقدیر و تشکر دارد. شخصا افتخار می‌کنم که بخش خصوصی با وجود همه فشارهای داخلی و خارجی، به خوبی توانست اقتصاد کشور را اداره کند.

شافعی در پایان خاطرنشان کرد: بپذیریم که حتی آشفتگی امروز در بخش‌هایی از بازار، ناشی از دخالت‌های بی‌مورد دولت است. بدون تردید دولت نیز دچار مضایق و چالش‌های متعددی است اما نباید این موضوع را از فراموش کرد که عمده مشکل اساسی، به روش‌های مدیریت و هدررفتن فرصت‌های طلایی در این زمینه برمی‌گردد. تلاش داریم در اتاق، سندی را در باب راهکارهای تحقق شعار سال تدوین و به مراجع مربوطه ارائه کنیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.