سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
ترخیص ۹۰ درصد از کالاها، بدون کد رهگیری
23 فروردین 1400 - 10:44
شناسه : 10244
معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد؛ معاون فنی گمرک ایران گفت: مطابق مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای پشتیبانی از تولید، ۹۰ درصد از نهاده‌های تولیدی، بدون کد رهگیری بانک ترخیص می‌شوند.
ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران، اظهار داشت: مطابق این تصمیمات، واردکننده می‌تواند از محل ارز خود یا اشخاص دیگر، با ثبت اطلاعات مربوط به گردش مالی ریالی واردکننده و فروشنده ارز در سامانه جامع تجارت نسبت به خرید ارز، منوط به تعهد طرفین معامله بر اساس وجود و تامین ارز مورد مبادله اقدام کند.

وی افزود: واردات مواد اولیه به صورت ورود موقت برای پردازش، تنها پس از انجام ثبت آماری در سامانه جامع تجارت و صدور مجوز نهایی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران مجاز است و پروانه صادراتی از این محل، حق واگذاری بابت واردات ندارد و صادرکننده صرفا به میزان مابه‌التفاوت واردات و صادرات، متعهد به بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور است.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه مصوب شد گمرک ایران، پروانه‌های صادراتی صادر شده از سرزمین اصلی به مناطق آزاد یا ویژه که برای مصرف در منطقه استفاده می‌شوند را از گزارش آماری صادرات کشور حذف کند و دارندگان این پروانه‌ها حق واگذاری آن را ندارند، گفت: در صورت صادرات کالا از سرزمین اصلی به مناطق یاد شده و از آنجا به خارج از کشور، صادرکننده متعهد به بازگشت ارز حاصل شده به چرخه اقتصادی کشور است.

ارونقی بیان کرد: مهم‌ترین تصمیم اتخاذ شده مرتبط با گمرک جمهوری اسلامی ایران که در سال جاری مشکل واحدهای تولیدی را مرتفع خواهد کرد، این است که می‌تواند بر اساس تعرفه‌های اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی، ۹۰ درصد کالاها را بدون کد رهگیری بانک ترخیص کند. این اقدام منوط به دریافت تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه کد رهگیری، حداکثر دو ماه پس از ترخیص کالا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این تصمیمات، واردکننده می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از محل ارز صادرکنندگان به میزان کوتاژ صادراتی به شکل واردات در برابر صادرات تامین کند. این روش برای پروانه‌های صادراتی سال ۱۳۹۷ و بعد از آن، منوط به ثبت اظهارنامه صادرکننده مبنی بر در اختیار داشتن ارز مربوط به پروانه صادراتی، امکان‌پذیر است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.