سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تزریق امید به معدن رها شده‌ی آلبلاغ اسفراین
09 آذر 1399 - 9:59
شناسه : 2143
معدن آلبلاغ اسفراین که مدت‌هاست به حال خود رها شده و همچنان برداشت‌های غیر مجاز از آن به شدت رو به افزایش است، برای بهره‌برداری در اختیار قرارگاه خاتم قرار گرفت.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل از معدن نیوز، معدن آلبلاغ اسفراین که مدت‌هاست به حال خود رها شده و همچنان برداشت‌های غیر مجاز از آن به شدت رو به افزایش است، برای بهره‌برداری در اختیار قرارگاه خاتم قرار گرفت.
حسین اکبری؛ یکی از ظرفیت‌های مهم خراسان شمالی در حوزه معدنی، معدن روی و سرب آلبلاغ اسفراین است که مدت هاست نه تنها از سوی مسئولان به حال خود رها شده، بلکه برداشت‌های غیر مجاز از آن روز به روز افزایش می‌یابد.
معدن آلبلاغ اسفراین که پیشنیه زیادی در حواشی دارد، با پیگیری‌های فراوان بنا بود به شرکت ایمیدرو واگذار شود، اما این شرکت پس از انعقاد قرارداد، بار‌ها و بار‌ها بد عهدی کرد؛ به نحوی که حتی پس از انتشار اخباری مبنی بر اسقرار تیم حفاظتی در منطقه، باز هم برداشت‌های غیر مجاز به سهولت انجام می‌پذیرفت.
در این بین هر روز و هر روز وعده‌های جدید و از سوی دیگر گله‌های تازه از عدم اجرای قرارداد به گوش می‌رسید.اما چند روز گذشته فیلمی در صفحات مجازی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد کار دلالی بیشتر از گذشته در این منطقه به رونق افتاده است. در این فیلم گله‌ای از الاغ‌ها مشاهده می‌شود که در حال رفتن به دامنه معدن آلبلاغ هستند تا در آنجا مستقر شده و به کارگران اجاره داده شوند. این به این معنا بود که نه تنها تیم‌های حفاظتی مستقر اقدامی انجام نداده اند، بلکه برداشت غیر مجاز از آلبلاغ رونق نیز گرفته است.
گلایه استاندار از ایمیدرو در بجنورد و انعقاد تفاهم نامه جدید در تهران!
در این راستا استاندار خراسان شمالی از عدم اجرای تعهدات شرکت ایمیدرو و رها بودن آلبلاغ گلایه کرد، اما اواسط ماه گذشته بود که در سفر به تهران، تفاهم نامه دیگری با این شرکت منعقد کرد!
توسعه ظرفیت تولیدی مجتمع آلومینای جاجرم با ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار، بررسی و تکمیل مراحل دوم پروژه تولید پودر آلومینای جاجرم با ۳ هزار میلیارد ریال و ۳۵۰ میلیون دلار اعتبار ارزی، بررسی و اجرای طرح تولید هیدرات ریزدانه در جاجرم با ۴۳۰ میلیارد ریال، تضمین تامین خوراک و مواد اولیه توسعه آلفا آلومینا در شهرستان گرمه، بررسی ذخایر و کیفیت مواد قابل استحصال خوشه‌های معدنی استان برای تصمیم‌گیری در خصوص ایجاد و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی- صنعتی اسفراین با رویکرد فرآوری مواد معدنی و صنایع معدنی؛ از مواد این تفاهم نامه بود.
اما همه این‌ها در حالیست که مشخص نیست شرکتی که به تعهدات پیشین خود در قبال استان عمل نکرده چرا باید پروژه های دیگری را در خراسان شمالی بپذیرد؟

سفر فرمانده قرارگاه خاتم به خراسان شمالی و امیدهای تازه

با وجودی که تفاهم نامه جدید در این راستا به امضا رسید، اما قرارداد پیشین در خصوص معدن آلبلاغ همچنان رها شده باقی مانده بود. اما سفر سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا به خراسان شمالی امید‌های جدیدی را در دل‌ها زنده کرد.
غلامرضا هوایی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی در تشریح دستاورد‌های سفر فرمانده قرارگاه خاتم به خراسان شمالی، ضمن اشاره به مشارکت فعال قرارگاه خاتم‌الانبیاء در اجرای پروژه‌های زیربنایی استان، اعلام کرد: مطالعه طرح‌هایی که ظرفیت واگذاری دارند، به‌پایان رسیده و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در اجرای ۳ طرح راه‌آهن گرگان – بجنورد – مشهد، بیمارستان راز و جرگلان و معدن آلبلاغ اسفراین اعلام آمادگی کرده است.۴۰ درصد سهام آلبلاغ به مردم واگذار شوددراین بین امان الله حسین پور، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه اکنون معدن آلبلاغ به حال خود رها شده است، گفت: در این معدن باید مردم سهام دار شوند و در این راستا می‌توان سهم ۴۰ درصدی را برای آنان در نظر گرفت و ۶۰ درصد دیگر را به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار کرد؛ البته می‌بایست بهره برداری و فرآوری مواد معدنی در اسفراین انجام شود تا سود معدن به مردم استان برسد.
وی افزود: با این شرایط عملا شرکت ایمیدور از دور خارج خواهد شد.
حسین پور بیان داشت: صفر تاصد مراحل استخراج، اکتشاف وفرآوری معدن سنگ سرب باید دراسفراین انجام شود و این برعهده دستگاه مورد نظر است؛ لذا باید مردم طعم اشتغال این مجموعه را بچشند.
معدن آلبلاغ اسفراین سال هاست درگیر برداشت غیر مجاز شده و حتی چندین تفر به دلیل حفر تونل‌های غیر استاندارد، جان خود را از دست داده اند ولی حالا امیدی تازه برای احیا دارد.
اما آنچه اهمیت دارد آن است که واگذاری معدن آلبلاغ به قرارگاه خاتم نیازمند پیگیری مسئولان استانی است، زیرا قرارگاه به صورت پیمانکار به پروژه‌های تعریف شده ورود می‌کند و اگر همتی از سمت مسئولان استانی برای واگذاری این پروژه وجود نداشته باشد، اقدامی در این زمنیه صورت نخواهد پذیرفت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.