سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
تشدید نوسان‌های بازار نفت
29 فروردین 1401 - 17:59
شناسه : 26786
در پی تنش‌های سیاسی مسکو-کی‌یف: نگرانی درباره کمبود عرضه در بحبوحه جنگ ادامه‌دار روسیه و اوکراین و افزایش تنش‌های سیاسی، همچنان شرایط روانی بازار نفت را کنترل می‌کند.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، انتظار سیاست‌های حمایتی در چین برای کاهش تاثیر ویروس کرونا، سبب افزایش فشار بر قیمت نفت شد. در میان چشم‌انداز نامشخص عرضه و تقاضا، بازار بسیار پرنوسان بر روند قیمت‌ها تاثیر گذاشت و قیمت نفت اوایل هفته روند کاهشی داشت؛ زیرا چشم‌انداز عرضه کوتاه‌مدت پس از اعلام آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی بیشتر نفت از ذخیره‌سازی راهبردی نفت بهبود یافت. در حالی که بازار فیزیکی نفت خام نشانه‌هایی از عرضه کافی را بروز داد.

با این حال، گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نشان‌دهنده افزایش شدید ذخیره‌سازی نفت خام ایالات ‌متحده و کاهش ذخیره‌سازی فراورده‌ها بود، تاثیر محدودی بر قیمت‌ها داشت.

تقاضای جهانی نفت به احتمال زیاد به سطح پیش از همه‌گیری، همان‌طور که قبل‌تر پیش‌بینی شده بود، باز نمی‌گردد؛ نشانه‌ها حاکی از این است که سرعت بهبود تقاضا همچنان کند است و نابرابری‌های منطقه‌ای بالا منعکس‌کننده تفاوت‌ها در عوامل خاص مانند رشد اقتصادی، واکنش‌های سیاست دولت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و رویدادهای ژئوپلیتیکی است. این عوامل به ‌شدت بر تحرک بازار اثرگذار بود و گلوگاه‌های زنجیره تامین را ایجاد کرد که بر سرعت بهبود تقاضا تاثیر گذاشت.

صنایع پیش‌بینی خود را از تقاضا کاهش داده‌اند و چشم‌انداز سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، برای ماه آوریل به بازبینی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ پرداخت. اوپک در این چشم‌انداز رشد تقاضای جهانی را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید و این در حالی است که عرضه کشورهای غیر اوپک عضو ائتلاف اوپک و متحدان (اوپک‌پلاس)، ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

در کنار این موضوع، قرنطینه در شانگهای و بیش از ده‌ها استان دیگر نشان می‌دهد که به احتمال زیاد دولت چین با قدرت به سیاست‌های کووید صفر خود در طول سال ۲۰۲۲ ادامه می‌دهد. با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و تحولات آن، یعنی سرعت برآورده شدن اهداف ایمنی جمعی،  همچنین تحولات ژئوپلیتیکی و تشدید سیاست‌های پولی در محیط تورمی، سطح خطرهای تهدیدکننده بازار در سال ۲۰۲۲ همچنان بالاست و انتظار می‌رود این عوامل در کوتاه‌مدت بر تقاضای نفت تاثیر بیشتری بگذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که تولید ایالات متحده بی‌شک از قیمت‌های بالاتر سود خواهد برد و پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲، با افزایش روزانه ۸۲۰ هزار بشکه به ۱۲ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز برسد.

بازار فیزیکی نفت خام ممکن است در هفته‌های آینده، آرام‌تر شود و شرایط پیش‌بهین (بکواردیشن: قیمت محموله‌های نقدی از قیمت‌های آتی آن بیشتر می‌شود) نفت خام برنت، به احتمال زیاد ثابت خواهد ماند؛ زیرا انتظار می‌رود آزادسازی‌های هنگفت ‌ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت، در بحبوحه کاهش تقاضای نفت خام چین وارد بازار شود.

عرضه کم فراورده‌های میان‌تقطیری به‌ویژه گازوئیل، نفت و‌ گاز در اروپا و ایالات متحده در کنار ریسک موجود در صادرات روسیه، به حمایت از حاشیه سود فراورده‌های میان‌تقطیری و اقتصاد صنعت پالایش در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داد.

علاوه‌براین، بنیان‌های بازار نفت همچنان ضعیف است و سطح پایین ذخیره‌سازی نفت خام و فراورده‌های نفتی خارج از چین، خطر ادامه دست ‌نیافتن به توافق با ایران و ظرفیت‌های مازاد محدود، از قیمت‌ها حمایت می‌کنند.

هنوز برای بازار مشخص نیست که تولید نفت روسیه تا چه حد تحت تاثیر قرار گرفته است؛ بانک آمریکایی سیتی‌گروپ برآورد کرد که تولید نفت و میعانات گازی روسیه کاهش می‌یابد و در سه ماه دوم سال ۲۰۲۲، به ‌طور میانگین به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، در حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز تثبیت می‌شود، زیرا روند معاملات دوباره تنظیم شده و سپس تا سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد، به این علت که روسیه دسترسی به سرمایه‌گذاری و فناوری خارجی را از دست خواهد داد و این مسئله سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

شایان ذکر است که بازار بر نتایج احتمالی نشست اوپک‌پلاس در پنجم ماه می امسال مصادف با ۱۵ اردیبهشت‌ ماه، تمرکز خواهد کرد. ظرفیت مازاد کافی برای پاسخگویی به اختلال بزرگ و کوتاه‌مدت ایجاد شده در عرضه نفت روسیه-قزاقستان معادل بیش از ۳ میلیون بشکه در روز، وجود ندارد و اختلال‌های ناشی از تغییر مقدار خرید نفت خام روسیه می‌تواند مخرب واقع شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.