پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تشکیل انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش بیان صنعت و معدن کشور به منظور رفع موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان
20 دی 1401 - 14:33
شناسه : 32593
با حضور علی بابائی علی بابائی، مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت اعلام کرد با تشکیل انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن، به‌دنبال برطرف کردن موانع رشد شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان‌ در حوزه داخلی و خصوصا بحث صادرات هستیم.
ارسال توسط : منبع : شاتا
پ
پ

به گزارش فلزات نیوز، مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی هیئت مؤسس انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن کشور عصر دوشنبه با حضور علی بابائی مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت، سیدروح‌الله غضنفری مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در امور تشکل‌های صنعتی و معدنی و مدیران شرکت‌های مطرح در حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد و حاضران در خصوص اساسنامه این انجمن و انتخاب اعضای هیئت‌مدیره آن به بحث‌وتبادل‌نظر پرداختند.

رفع موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری اقدام جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات

در این نشست، علی بابائی مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با بیان اینکه عامل اصلی توسعه، شخص و سازمانی هستند که ریسک کرده، وارد بازار جدید شده و اقتصاد را حالت سنتی به پیشرفته تبدیل می‌کنند که این جمع حاضر دارای همه این مزیت‌هاست.

وی از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان شرکت‌های خط شکن و بازیگران اصلی اقتصاد نام برد و ایده تشکیل انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش بیان صنعت و معدن کشور، را این‌گونه تشریح کرد: شرکت‌هایی که تکنولوژیک بوده، وارد حوزه های‌ریسک و بازارهای بین‌المللی شده و از فضای سنتی، رانتی و خام‌فروشی خارج می‌شوند، عموماً مشکلات مشترکی در صادرات، واردات، سیستم بانکی، مباحث تحریمی و… دارند.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با بیان اینکه تأسیس بسیاری از شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان، زودتر از تأسیس معاونت علمی رئیس‌جمهوری بوده، افزود: اهمیت دوم تشکیل این انجمن آن است که افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تا مثلاً ۱۲ هزار شرکت، زحمات شرکت‌های بزرگ صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان فعال در حوزه های‌تک (High-tech) که سال‌ها آر‌. ان.دی (R&D)، ریسک و نوآوری کرده و مشکلات بسیاری را در صادرات تجربه کردند، را زیر سؤال می‌برد که این انجمن می‌تواند تشخیص قویترین از دیگران را محقق سازد.

بابایی با بیان اینکه بسیاری از ابزارهای تولید صنعتی و موضوعات مرتبط با شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در وزارت صمت وجود دارد، اضافه کرد: با تکیه به این موضوعات، به چنین جمع‌بندی دست یافتیم که انجمنی بین شرکت‌های بزرگ دارای بلوغ فکری که دارای صادرات جدی بوده، استاندارد و کیفیت را می‌شناسد و از فاز رشد فعلی وارد فازهای دیگری مانند بین‌المللی شدن و افزایش فروش بزرگ رسیده‌اند، تشکیل شود تا این انجمن بتواند مشکلات این شرکت‌ها را حتی در سطوح حاکمیتی برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: درنهایت وزارت صمت تعهد دارد که هر زیرساختی که در وزارت صمت وجود دارد؛ از جمله سازمان توسعه تجارت، سازمان شرکت‌های صنعتی، دفتر مقررات صادرات و…. و همچنین ابزارهایی نظیر بحث تعرفه، تخصیص ارز و … که نیاز این شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان است را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد تا مشکلات آنها خیلی سریع برطرف شود.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با تاکید بر اینکه هرچقدر شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان بزرگتر شود، تأثیر بسیاری بر روی صادرات و یافتن بازارهای جدید بین‌المللی برای کشور خواهد داشت، گفت: امیدوارم این انجمن بتواند به شرکت‌های بزرگ و مطرح صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان که می‌خواهند پرش‌های بلندی در تجارت بین‌المللی داشته باشند، کمک کرده تا مسیر پیشرفت کشور را با پرچم‌داری کنند.

سیاست اصلی وزارتخانه استفاده از ظرفیت انجمن‌ها است

همچنین سیدروح‌الله غضنفری مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در امور تشکل‌های صنعتی و معدنی در ادامه این نشست، گفت: تشکل‌ها نقش مهمی در توسعه کشور دارند و وزارت صمت در همه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها از نظرات تخصصی آنان استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، سیاست اصلی وزارتخانه و تاکید مقام عالی وزارت، بر استفاده بیشتر از پتانسیل و ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌ها بوده، تاکید کرد: امیدوارم تشکیل این انجمن زمینه‌ساز اتفاقات خوب و شگرفت در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع پیشرفته و فناوری رخ دهد.

مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در امور تشکل‌های صنعتی و معدنی ادامه داد: امروزه انجمن‌های نوینی در حوزه دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری است که رویکرد صنعتی کشور را به سمت‌ نگاه‌ها و ایده‌های جدید پیش می‌برد.

غضنفری، مصادف بودن تشکیل این انجمن با سال ۱۴۰۱ که سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است، را اتفاق ارزشمندی برشمرد و گفت: امیدوارم فرایند آغاز فعالیت رسمی این انجمن، به سرعت رقم خورده و اقدامات خود را با قدرت مضاف نسبت به انجمن‌های دیگر پیش ببرد تا بتوانند مطالبات صنعت خود را پیگیری کرده و به نتیجه مطلوب دست یابند.

اعلام شاخص‌های عضویت در انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته

در بخش دیگری از این نشست، بهروز سبک‌دست مدیرعامل شرکت آریاطب فیروز، از اعضای مؤسس انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش بیان صنعت و معدن کشور گفت: مقرر شد این انجمن از شرکت‌های ناهمگن که دانش‌بنیان یا صنایع پیشرفته بوده و هزینه زیادی را صرف تحقیق و توسعه داشته‌اند، تشکیل شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های پویندگان راه سعادت، آریاطب فیروز، میان الکترونیک، بهیار صنعت، زیست تخمیر، پارساپلمیر شریف، صبح پارلار آسیا، الکترونیک افزارآزما، زیست اروند فارمد و افزار کیمیای پارس جزو هیات مؤسس این انجمن هستند که برای تدوین اساسنامه و تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی، ۱۰ نشست را برگزار کردند.

مدیرعامل شرکت آریاطب فیروز شرایط عضویت در این انجمن را دارا بودن شاخص‌هایی از جمله شرکت‌های بنیان نوع یک باشند، فروش سالانه بالای ۵ میلیون یورو و یا دارای بیش از ۱۰۰ نیروی بیمه‌ای، خصوصی (۱۰۰ درصد سهام متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی) باشند، دارای پروانه بهره‌برداری فعال از وزارت صمت باشند، جزء بنگاه‌های صنایع پیشرفته باشند عنوان کرد.

در ادامه بخش پایانی نشست، حاضران بندهای اساسنامه پیشنهادی انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن کشور را مورد بررسی و تصویب قرار دادند و در خصوص اعضای هیئت رئیس انجمن رأی‌گیری صورت گرفت.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.