پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تشکیل ستاد سرب و روی باید توسط وزارت صنعت ایجاد شود
14 دی 1399 - 6:31
شناسه : 4664
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: امروز شکل‌گیری ستاد سرب و روی توسط وزارت صنعت، یک ضرورت جدی برای سامان بخشیدن به وضعیت استخراج، تولید و صادرات است.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات به نقل ایرانا، «حسن حسینقلی» افزود: واحدهای فعال در صنعت سرب و روی برای دریافت خاک سهمیه‌ای از معدن انگوران با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند و از سهمیه پارسال خاک معدن انگوران ( زنجان) ۶ ماه تحویل شده و در سال ۹۹ نیز هفت ماه توزیع خاک انجام نشد و اکنون به‌تدریج عرضه توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وابسته به ایمیدرو آغاز شده است.
وی یادآور شد: شرکت مزبور عرضه باید سالیانه ۷۰۰ هزار تن خاک انگوران را به شیوه مزایده عرضه کند که عیار آن از حدود پنج تا ۳۰ درصد است، اما با استقبال تولیدکنندگان سرب و روی مواجه نشده است. 
به گفته رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع و معادن سرب و روی ایران، اکنون برنامه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران عرضه خاک معدن سرب وروی انگوران در بورس است که قیمت آن ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از روش سهمیه‌بندی است که برپایه جداول خاص این شرکت انجام می‌شود و مورد توجه فعالان این بخش نیست.

 بیش از ۴۰ درصد ظرفیت تولید فلز روی خالی است 

 حسینقلی تصریح‌کرد: امروز میزان تولید فلز روی در کشور افزون بر ۲۰۰ هزار تن است، درحالی که ظرفیت آن بیش از ۴۷۵ هزار تن است و در واقع افزون بر ۴۰ درصد ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد.
وی خاطرنشان‌کرد: تولیدکنندگان از خاک سرب و روی به میزان کافی برخوردار نیستند و در واقع اختلاف ظرفیت با تولید ناشی از ناکافی بودن توزیع خاک است.
این مقام صنفی بیان‌داشت: نزدیک به ۶۵ درصد از رقم متوسط ۲۰ هزار تن شمش روی تولیدی ماهانه به بازارهای هدف صادر می‌شود.  

تداوم عوارض صادراتی بدون استناد قانونی

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران، پیرامون وضع عوارض صادراتی برای کنسانتره سرب و روی توضیح‌داد: وزارت صنعت در شهریورماه ۹۸ اخذ عوارض را مصوب کرد که تا پایان سال به اجرا گذاشته شود، اما از سال ۹۹ بدون وجود مصوبه و اجازه قانون‌گذار یا دولت، این رویه همچنان تداوم دارد.
وی افزود: انتظار اهل حرفه از دولت دوازدهم این است که در تصمیم‌گیری‌ها به بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد توجه لازم را داشته باشد و مشاوره با آنها را قبل از هر تصمیمی دنبال کند. 
حسینقلی یادآور شد: مهرماه پارسال اخذ عوارض از برخی مواد معدنی شکل اجرایی به خود گرفت و در ابتدا برای کنسانتره سرب و روی اخذ عوارض ۲۰ درصدی اجرایی شد، اما پس از بازنگری از دی‌ماه ۹۸ میزان ۱۲ درصد مصوب و به گمرک ابلاغ شد و این مهم با وجود ابلاغ اولیه که پایان سال ۹۸ بود، همچنان اخذ می‌شود. 

مشکل سنگ آهن مورد مصرف برای تولید سیمان 

وی درباره مشکل عوارض سنگ آهن با عیار کمتر از ۴۰ درصد که ویژه کارخانه‌های سیمان است، اظهار داشت: سال ۹۷ سنگ آهن هماتیت با عیار یاد شده از قرار هر تن ۲ دلار درب معدن تحویل خریدار می‌شد، اما بعد که دلار نیمایی و سنا مطرح شد، اعلام کردند باید نرخ تغییر کند   
رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران، در مورد سنگ آهن هماتیت گفت: باید بین سنگ آهنی که برای فولادسازی و سیمان‌سازی استفاده می‌شود فرق گذاشته شود، مصرف سنگ آهن هماتیت ۳۷ درصد مصرف فقط در کارخانه‌های سیمان است، اما در همه دنیا سنگ‌آهنی که در ذوب آهن و صنایع فولادی مصرف می‌شود مگنتیت است و اگر هماتیت هم باشند عیار آن بالای ۵۰ درصد است.
به گفته حسینقلی، ذخیره سنگ آهن هماتیت در ایران بیش از ۲ میلیارد تن برآورد شده و این سنگ آهن به تولیدکنندگان سیمان عرضه و بخشی از آن به عراق صادر می‌شود،  این نوع سنگ آهن ۱۸ درصد سیلیس، ۹ درصد آلومینیوم و ۲ درصد سولفور دارد و برای فولادساز بازدهی ندارد، اما به‌دلیل مشکلات قیمتی که برای آن بوجود آوردند از دو سال گذشته امکان صادرات ندارد.
وی یادآور شد: قیمت این سنگ آهن در سال‌های گذشته هرتن ۲ دلار بود، اما گمرک به دلخواه خود و بدون در نظر گرفتن نظر وزارتخانه و انجمن سنگ آهن ایران، در مقاطع مختلف قیمت‌های ۶۶، ۴۰ و ۳۸ دلاری برای آن در نظر گرفت و اکنون قیمت آن ۵۰ دلار است، درحالی که قیمت سنگ آهن با عیار ۵۶ درصد ۴۸ دلار است.
حسینقلی تصریح‌کرد: این شیوه قیمت‌گذاری باعث شده که تولیدکنندگان سنگ آهن هماتیت نتوانند صادرات انجام دهند، زیرا کالایی که به قیمت سه دلار خریداری می‌شد، ۳۰ دلار مالیات، عوارض و تفاوت ارز نیمایی و آزاد باید پرداخت شود.

دیوان عدالت اداری خارج از نوبت به پرونده تولید رسیدگی کند 

رییس اتحادیه مزبور گفت: دستگاه قضایی مرجع رسیدگی به دعاوی است و اکنون از دیوان عدالت اداری در ارتباط با پرونده‌های حوزه تولید انتظار می‌رود تا خارج از نوبت به این موضوع رسیدگی کند که زمان طولانی سبب ضرر و زیان تولیدکنندگان نشود.
وی، خواستار توجه رییس قوه قضاییه به مساله چگونگی رسیدگی دیوان عدالت اداری به پرونده های ارجاعی شد تا این موضوع در فرصت های کوتاهی رسیدگی شود.
میزان استخراج سرب وروی در هشت ماهه امسال به رقم ۶۵۵ هزار و ۸۵۰ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت یک درصدی دارد.
عملکرد سرب و روی انگورارن (زنجان) و سرب نخلک (اصفهان) حاکی است، بیشترین میزان استخراج دوره این گزارش مربوط به سرب و روی انگوران با ۶۱۸ هزار و ۶۲۵ تن ثبت شد.

استخراج ۷۱.۶ هزار تن سرب و روی 

 آبان‌ماه مجموع استخراج سرب و روی واحدهای یاد شده به ۷۱ هزار و ۶۰۲ تن رسید که افت ۹ درصدی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
بزرگ‌ترین معدن سرب و روی ایران (مهدی آباد) واقع در استان یزد در مرحله باطله‌برداری است کهمی‌تواند افزایش قابل توجه در استخراج این ماده معدنی به دنبال دارد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.