پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تعدیل قیمت‌های کاذب بازار با عرضه خودرو در بورس
22 تیر 1401 - 20:39
شناسه : 30290
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود به‌ زودی و با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح شود.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبار فلزات، آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، اظهار داشت: هرچند شیوه درست قیمت‌گذاری خودرو، آزادسازی قیمت‌ها و تبعیت از قوانین عرضه و تقاضا است اما در شرایطی به سر می‌بریم که چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: هرچند عرضه خودرو در بورس گزینه‌ ایده‌آلی محسوب نمی‌شود اما در شرایط فعلی و برای برون‌رفت از وضعیت پیش آمده، شاید بهترین گزینه باشد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور بیان کرد: ساز و کار و شیوه عرضه خودرو در بورس باید به صورتی تعیین شود که در عمل، اجرایی و عملیاتی شود و مشکلاتی به دنبال نداشته باشد که در این زمینه، همه چیز به طراحان و اجراکنندگان طرح بستگی دارد.

محبی‌نژاد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب بازار تعدیل و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح شود. به این ترتیب، خودروسازان و قطعه‌سازان با زیان کمتری مواجه خواهند شد.

وی در ادامه به زیان انباشته بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال گذشته اشاره کرد و گفت: ادامه مسیر با این شیوه و تداوم زیان‌دهی، میسر نیست و منجر به ورشکستگی این دو خودروساز خواهد شد که به معنای واقعی از بین رفتن سرمایه‌های ملی است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور مطرح کرد: امروز مردم خودروها را با قیمت‌های بالا در بازار می‌خرند و فاصله ایجاد شده قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف‌کننده است اما معتقد هستیم عرضه خودرو در بورس، این شکاف را پر خواهد کرد و بازار را به تعادل نزدیک می‌کند.

محبی‌نژاد اضافه کرد: این شیوه در میان‌‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولید و همچنین افزایش تیراژ خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ‌با این وجود، نحوه و شیوه عرضه خودرو در بورس برای نخستین گام بسیار مهم است و امیدوار هستیم در این مسیر دولت، مجلس و سازمان بورس از مذاکره و مشورت با تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی فعال در این حوزه غافل نشوند تا شاهد کمترین تبعات و پربار شدن فرایند تصمیم‌گیری باشیم.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.