جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
تقویت تولید، محور سرمایه‌گذاری‌ها
03 شهریور 1400 - 16:01
شناسه : 16625
معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت فولادمبارکه مطرح کرد؛ استراتژی‌های شرکت فولادمبارکه در زمينه سرمايه‌گذاری بلندمدت موجب شده است تا اين شرکت هم از جنبه سودآوری و هم از جنبه توليد و توسعه پايدار در مسيری روبه‌رشد قرار گيرد. سياست اصلی اين شرکت تامين پايدار و به‌موقع مواد اوليه و مصرفی و همچنين تقويت و تنوع‌بخشی محصولات است. در همين راستا، سرمايه‌گذاری در شرکت‌های مختلف و صنايع بالادستی و شناسايی فرصت‌های سرمايه‌گذاری در اين عرصه همواره يکی از استراتژی‌های اصلی اين شرکت در زمينه سرمايه‌گذاری‌های بلندمدت بوده است.
ارسال توسط : نویسنده : غلامرضا طاهری منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

با توجه به تعاریف مالی، سرمایه‌گذاری بلندمدت به سرمایه‌گذاری‌هایی اطلاق می‌شود که زمان نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها مانند پول نقد داشته باشند. در بازارهای امروز، عمدتا بازه زمانی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت حداقل یک سال در نظر گرفته می‌شود و هدف از این نوع سرمایه‌گذاری کسب درآمد و سود بیشتر بر روی اصل سرمایه است. سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در راستای اهداف استراتژیک و کلان شرکت‌ها انجام می‌شود و اصولا هر سازمان توسعه‌گرا، با توجه به ماهیت صنعت و عملکرد خود، سندی تحت عنوان «بیانیه سیاست‌های سرمایه‌گذاری» (IPS: Investment Policy Statement) را برای سرمایه‌گذاری‌های خود تعریف و اجرا می‌کند.

افزایش ثروت سهامداران، شناسایی و پوشش نیاز بازار در حوزه محصول و خدمت، افزایش مزیت رقابتی، توجه به چرخه حیات تکنولوژی و شاید به زبان ساده در گود ماندن در حوزه صنعت معمولا اصلی‌ترین محرک‌های شرکت‌ها برای انجام سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هستند. متناسبا شاخص‌های مالی نظیر نرخ بازده داخلی، ارزش خالص فعلی و…، در کنار شاخص‌های بازار و فنی، معیارهای مربوطه را برای انتخاب گزینه‌های برتر در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

پارامترهای موثر بر سرمايه‌گذاری‌ها

در دنیای رقابتی امروز و با در نظر گرفتن محدودیت منابع، انجام سرمایه‌گذاری‌ با بازدهی مناسب امری بسیار مهم تلقی می‌شود. بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها از مقایسه میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده با منافع ناشی از آن سنجیده می‌شود. بنابراین شناسایی فرصت‌هایی با حداقل منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و حداکثر منافع منجر به بازدهی رقابتی مناسبی خواهد شد. البته در این میان مفهوم ریسک هم نقشی اساسی دارد. رابطه میان ریسک و بازده رابطه‌ای مستقیم است؛ هرچه بازده مورد انتظار بالاتر باشد، باید ریسک بالاتری را نیز متحمل شد. به همین دلیل، لازم است که در ابتدای تصمیم‌گیری مالی، میزان ریسک‌پذیری مشخص شود تا تعادل مناسبی میان ریسک و بازده به وجود آید.

واژه سرمایه‌گذاری می‌تواند دامنه وسیعی از فعالیت‌ها را شامل شود. به طور کلی، سرمایه‌گذاری‌های شرکت فولاد مبارکه در دو بخش اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت مادر و شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مدیریت پرتفوی سرمایه‌گذاری قابل‌ارائه است. منشا سرمایه‌گذاری‌های شرکت فولاد مبارکه از گذشته تاکنون عمدتا مواردی نظیر طرح جامع تحقق چشم‌انداز گروه فولاد مبارکه، ذی‌نفعان بیرونی شامل مشتریان و …، پوشش نیازهای سازمانی و فرصت‌ها و تهدیدهای حوزه صنعت بوده است. توازن در زنجیره تولید (ادغام عمودی)، تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا در راستای پاسخگویی به نیاز حداکثری بازار، تشکیل شراکت و اتحادهای استراتژیک و توسعه صادرات را می‌توان به عنوان اصلی‌ترین استراتژی‎‌های حوزه سرمایه‌گذاری گروه فولاد مبارکه برشمرد.

مسيری در جهت رشد سودآوری

تامین پایدار و به‌موقع مواد و تقویت و تنوع‌بخشی محصولات شرکت فولاد مبارکه از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های مختلف با هدف اخذ کرسی‌های مدیریتی، در کنار توجه به کسب بازدهی مناسب نیز یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه در حوزه سبد سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شود. علاوه بر این، نقشه راه تکنولوژی هم در تعریف سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های توسعه‌ای گروه فولاد مبارکه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. توجه به نوسازی و بهسازی تکنولوژی‌ها و خطوط تولیدی در این راستا قابل‌ارزیابی است.

حوزه سرمایه‌گذاری‌‌ها در سال‌های اخیر، با تعریف برخی سیاست‌ها در حوزه سبد سرمایه‌گذاری، مجموعه اقداماتی را طرح‌ریزی و اجرا کرده است. تثبیت کرسی‌های مدیریتی در شرکت‌های سرمایه‌پذیر استراتژیک، مشارکت در برنامه‌های افزایش سرمایه و بررسی لزوم توسعه برخی کسب‌وکارها از طریق تاسیس شرکت و یا خرید سهام منجر به ایجاد سبدی استراتژیک و توانمند از بُعد سودآوری برای شرکت شده، به طوری که ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت در پایان آذرماه سال جاری بالغ بر ۹۳۷ هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال شده است. علاوه بر این، شرکت فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی نظیر شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، ضمن تقویت زنجیره ارزش خود، برای ارائه محصولات با تنوع کیفی متفاوت (تجاری و محصولات ویژه) نیز اقدام کرده است.

مجموعه اقدامات صورت‌گرفته در این راستا منجر به تحکیم روند رشد سودآوری گروه و انتفاع سهامداران از محل سود سرمایه‌گذاری‌ها شده است. نمودارهای ۱ و ۲ روند رشد سودآوری گروه فولاد مبارکه (سود تلفیقی) و سود حاصل از پرتفوی سرمایه‌گذاری در چند سال اخیر را نشان می‌دهند.

شایان ذکر است که تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی گروه فولاد مبارکه در آبان‌ماه سال جاری نیز از جمله سیاست‌های بخش سبد سرمایه‌گذاری‌هاست که مسئولیت بازارگردانی مجموعه سهام گروه فولاد مبارکه اصفهان را بر عهده دارد.

سياست‌گذاری‌هايی برای توسعه پايدار

شناسایی موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه صنایع بالادستی یکی از استراتژی‌های فولاد مبارکه برای مدیریت چالش تامین مواد اولیه محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری این شرکت در مجموعه معادن سنگان شهرستان خواف استان خراسان رضوی در قالب واحدهای فرآوری سنگ‌آهن و گندله‌سازی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری های شرکت در چند سال اخیر بوده است. به‌علاوه، شرکت فولاد مبارکه با ایجاد معاونت امور معادن در ساختار سازمانی خود، برای شناسایی فرصت‌های مناسب در حوزه معادن کوچک‌مقیاس کشور اقدام می‌کند. پس از شناسایی فرصت و تکمیل داده‌های فنی از سوی معاونت مذکور، ارزیابی‌های مالی توسط معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها انجام و در صورت تصویب در هییت‌مدیره شرکت، عملیاتی می‌شود. همچنین تاسیس شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا با مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی کشور به منظور پتانسیل‌یابی، اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن فلزی و غیرفلزی داخل و خارج از کشور از دیگر اقدامات بسیار مهم فولاد مبارکه به منظور مدیریت چالش تامین مواد اولیه بوده است. همچنین خرید سهام شرکت‌های فعال در حوزه‌های بالادست زنجیره از دیگر اقدامات این حوزه است که در آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود.

شرکت فولاد مبارکه، با تاسیس شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه و استفاده از تجارب نیروهای زبده بازنشسته خود، ضمن حفظ سرمایه‌های ارزشمند دانشی خود، بستری مناسب برای مشاوره و نظارت فنی و مهندسی روی طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای خود مهیا ساخته است. علاوه بر این، شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون (ایریسا) که شرکتی نام‌آشنا در حوزه اتوماسیون و فناوری اطلاعات است، به عنوان مجری طرح تحول دیجیتال در گروه فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری‌هایی را برنامه‌ریزی کرده که با اختصاص منابع مالی از سوی شرکت مادر، عملیاتی خواهند شد. همچنین فولاد مبارکه، به منظور حمایت از فعالیت‌های نوآورانه و فناوری‌های نوین، در حال حاضر تاسیس شرکتی را در دست اقدام دارد.

شرکت فولاد مبارکه، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور، بدون شک مسئولیت‌های اجتماعی قابل‌توجهی را نیز بر عهده دارد. اهمیت این موضوع منجر شده است که در ماموریت اصلی، مفهوم «شهروند شرکتی مسئولیت‌پذیر» برای گروه فولاد مبارکه در نظر گرفته شود. ایفای چنین ماموریتی مستلزم سرمایه‌گذاری‌های اقتضایی در حوزه‌های مختلفی برای این شرکت شده است. ساخت و تکمیل استادیوم ۷۵ هزار نفری فوتبال نقش‌جهان اصفهان و بسیاری دیگر از طرح‌های کوچک و بزرگ در این راستا قابل‌ارزیابی هستند. به‌علاوه، بخشی از این موارد از طریق شرکت‌های سرمایه‌پذیر تحقق می‌یابند. سرمایه‌گذاری در طرح‌های مدیریت منابع آب استان، حمایت از فعالیت‌های ورزشی و… در این قالب تحقق یافته‌اند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.