جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
تلاشی برای اثرگذاری
10 مهر 1400 - 13:42
شناسه : 18540
مدیرعامل شرکت توسعه فراوری صنایع و معادن ماهان سیرجان مطرح کرد؛ بسياری معتقدند که سوق يافتن سرمايه‌گذاری‌ها به سمت سرمايه‌گذاری‌های اثرگذار يکی از راهکارهای مورد اجماع در عرصه بين‌المللی برای حفظ زيست‌بوم و دستاوردهای شگرف آن است. اين نوع سرمايه‌گذاری، با تکيه بر حفظ شرايط اقليمی و محيط زيست به منظور دستيابی به يک نوع تعادل ارگانيک از طريق بازتعريف موضوع رفاه و آموزش اجتماعی، دائما بر اصول بهينه‌سازی محصولات مورد استفاده بشر برای حفظ آينده تاکيد دارد. اينجاست که دو رکن محيط زيست و بازده مالی به عنوان مهمترين ويژگی‌های سرمايه‌گذاری اثرگذار برای دستيابی به بهينه‌سازی محصولات در آينده شناخته می‌شوند. بنابراين، ضمن ضرورت توجه به صنايع آلاينده همانند صنايع معدنی که بانی آلايندگی بسياری هستند، لازم است که صنايع معدنی به عنوان صنايع استراتژيک برای حفظ موقعيت خود در آينده، علاوه بر حفظ محيط زيست، بازده مالی را از طريق توجه به سرمايه‌گذاری‌های اثرگذار، بيش از پيش کنند.
ارسال توسط : نویسنده : مهدی بهرامی منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

سرمایه‌گذاری اثرگذار جزو سرمایه‌گذاری‌هایی است که با هدف ایجاد تغییرات مثبت و قابل‌اندازه‌گیری در موضوعات اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی صورت می‌گیرد. این نوع سرمایه‌گذاری، که مبتنی بر بازده مالی و چرخه مطلوب اقتصادی پیرامون فرایند تولید، فروش و موضوعات زیست‌محیطی است، اصولا قابلیت بالایی برای راه یافتن به بازارهای نوظهور و توسعه‌یافته دارد.

با بررسی اهداف استراتژیک سرمایه‌گذاران از مفهوم و کارکرد سرمایه‌گذاری اثرگذار، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که این مفهوم بر پایه بازدهی از بازارهای هدف، قابل‌تعریف است. بازدهی از بازارهای هدف قابلیت بالایی به شرکت‌ها و صنایع مختلف تولیدی ارائه می‌دهد تا به واسطه تاثیر اقتصاد کلانِ روبه‌رشد، بتوانند سرمایه‌های خود را در مسیر رفع مهم‌ترین چالش‌های پیشِ‌روی جهان به کار گیرند. انرژی‌های تجدیدپذیر، آموزش، حفظ و حراست از سرمایه‌های خُرد و ارائه خدمات اساسی و مقرون‌به‌صرفه به مصرف‌کنندگان جزو اولویت‌های مهم فرایند سرمایه‌گذاری اثرگذار محسوب می‌شوند که به نوعی در تبدیل سرمایه‌های جذب‌شده به عنوان یک دارایی، متنوع و قدرتمند عمل می‌کنند.

سرمايه‌گذاری اثرگذار و ديدگاه سنتی

با مطرح شدن سرمایه‌گذاری اثرگذار در کنار شیوه و نوع برخورد با آن به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، ابتدا دیدگاه دیرینه یا سنتی درباره سرمایه‌گذاری به چالش کشیده شد. این دیدگاه بر این امر تکیه داشت که عموما بررسی و حل مباحث و چالش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی باید از طریق کمک‌های خیرخواهانه صورت پذیرد؛ روشی که ضمن نگاه کردن به سنت‌ها به عنوان دریچه‌ای برای تصحیح مسائل زیستی و صنعتی، اهتمام ورزیدن به خود را بخشی از راه‌حل محسوب می‌کرد. با این حال، دیری نپایید که با ورود مباحث علمی جدید و پیشرفته به‌ویژه در زمینه سرمایه‌گذاری و اقتصاد کلان، ضمن به حاشیه رانده شدن دیدگاه سنتی، تمرکز اصلی به دستیابی به بازده مالی از طریق سرمایه‌گذاری اثرگذار معطوف شد.

به نظر می‌رسد که حرکت در مسیر سرمایه‌گذاری اثرگذار فرصت‌های متعدد، متنوع و مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد تا از طریق آن بتوانند راهکارهای اجتماعی و زیست‌محیطی را، با سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با بازده مالی مناسب، دنبال کنند. از این رو و به عقیده بسیاری، جذب شدن سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری اثرگذار، فراتر از انتظارهای بین‌المللی بوده است. در نتیجه، تئوری کسب‌وکار به منظور حفظ رقابت‌پذیری و حیات در شرایط آینده به بازار سرمایه‌گذاری اثرگذار به عنوان یک بازار بالقوه نگاه می‌کند که می‌تواند موقعیت تولید و زیست‌بوم را به یک تعادل مناسب برساند.

از طرف دیگـر و به طور کلی، انگیزه ورود به سرمایه‌گـذاری اثرگذار در چهار مولفـه نمـود می‌یابد. بانک‌هـا، صنـدوق‌هـای بـازنشستگی، مشاوران مالی و مدیران دارایی، به عنوان چهـار مولفه انگیزشی برای بسط سرمایه‌گذاری اثرگذار، می‌تواننـد فرصـت‌های بی‌شمـاری در زمینـه سرمایه‌گذاری به افراد و موسسات علاقه‌مند ارائه بدهند. بنابراین تشریح این موضوع نشان می‌دهد کـه طیف ورود سرمایـه‌گذاران بـه حـوزه سرمایه‌گذاری اثرگذار نه‌تنها گسترده و متنوع است، بلکه تفاوت آشکار و معناداری با دیدگاه سنتی درباره سرمایه‌گذاری دارد.

سرمايه‌گذاری اثرگذار در مونيتور ويژگی

سرمایه‌گذاری اثرگذار همواره چراغ راهی بوده که توانسته است وضعیت بهتر و مطلوب‌تری را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید به وجود آورد. این سرمایه‌گذاری‌ها به طور معمول تحت حاکمیت تنوع و تکثرخواهی سرمایه‌گذاران شکل می‌گیرند و به طور مدام تغییر می‌کنند. اگر چنین رَویه‌ای به سمت رویکرد حقیقی به مفهوم تحقق مولفه‌ها در دنیای جدید به منظور پیشبرد اهداف جهان سبز پیش برود، حتمیت تحقق آن انکارناپذیر است. بنابراین تاثیر مثبت موضوعات اجتماعی یا زیست‌محیطی در جهانی که بر داده و اطلاعات بی‌حدوحصر تکیه دارد ضروری‌ترین آرمان برای سرمایه‌گذاری اثرگذار شناخته می‌شود.

اگر در فرایند سرمایه‌گذاری اثرگذار، به تعبیری بتوان زمینه‌های بازگشت مالی سرمایه یا حداقل بازده سرمایه را به وجود آورد، طبعا تغییراتی محسوس در فرایند شرکت‌ها، به‌ویژه شرکت‌های صنعتی، پدید می‌آید. با این حال، تحقق این مفهوم به میزان دامنه انتظارات از بازده دارایی‌ها و تاثیرات قابل‌توجه آن در بازده مالی نیز ارتباط دارد که عمدتا با در نظر گرفتن موضوع ریسک متغیر، می‌تواند دامنه موقعیت مالی و رشد آن را بیش از پیش کند. از این رو، کنترل معادل‌های نقدی و تاکید بر آن، درآمد ثابت، چالش‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، درآمد ثابت، سهام خصوصی و بسیاری موارد دیگر می‌تواند زمینه تاثیرگذاری سرمایه‌گذاری اثرگذار را افزایش دهد.

اندازه‌گيری و سرمايه‌گذاری اثرگذار

یکی از نشانه‌های مشخص در سرمایه‌گذاری اثرگذار، اندازه‌گیری میزان مطلوبیت آن در طول فرایندهای مختلف است. اندازه‌گیری، به مثابه بررسی و واکاوی میزان عملکرد سرمایه‌گذاری اثرگذار در زمینه‌های مختلف مانند موضوعات اجتماعی و زیست‌محیطی، می‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی سرمایه‌گذار از کارکرد این نوع سرمایه‌گذاری باشد. در واقع، حصول اطمینان از شفافیت در کنار پاسخگویی، لازمه دستیابی سرمایه‌گذار به مشاهده تاثیر سرمایه‌گذاری اثرگذار در حوزه‌های مختلف است.

از طرف دیگر، رویکرد هرکدام از سرمایه‌گذاران به متر و معیار اندازه‌گیری اثرگذاری، بر اساس اهداف و ظرفیت‌ آن‌ها، متفاوت است. بیان و ایجاد اهداف اجتماعی و زیست‌محیطی برای ذی‌نفعان مربوطه و نیز تنظیم معیارهای عملکرد هرکدام از آن‌ها دو مولفه مهم در اندازه‌گیری متر و معیارهای سرمایه‌گذاری‌ اثرگذار شناخته می‌شوند.  

سرمايه‌گذاری اثرگذار و عملکردها

سرمایه‌گذاری اثرگذار از نظر مالی چگونه عمل می‌کند؟ به نظر می‌رسد که رفتن به سمت سرمایه‌گذاری اثرگذار، انتظارات مالی گسترده‌ و متنوعی را به وجود می‌آورد. برخی از آن‌ها عمدتا متناسب با اهداف استراتژیک به منظور دستیابی به بازده مناسب در مسیر متعادل نرخ بازار، سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این حال، در نظرسنجی سال ۲۰۲۰ از کل پنج قاره، اکثر سرمایه‌گذاران به بازدهی رقابتی با نرخ بازار به عنوان عامل مهم در سرمایه‌گذاری اثرگذار اشاره می‌کنند.

جهان امروز پر از نمونه‌های سرمایه‌گذاری اثرگذار است که با ایده‌های جدید و خارق‌العاده، وضعیت مناسبی را هم برای محیط زیست و هم برای مصرف‌کنندگان محصولات خود به وجود می‌آورند. آن‌ها، با تکیه بر سرمایه‌گذاری اثرگذار، قدرت سرمایه‌ خود را به سرمایه‌ای سبز، منعطف و دارای ظرفیت قابل‌توجه  برای زیست‌بوم تبدیل می‌کنند.

تمایز، یکی از ویژگی‌های ذاتی سرمایه‌گذاری اثرگذار در مقابل نمونه‌های پیشین است که می‌توان آن را در مقابل دیدگاه سنتی قرار داد. حفظ جایگاه در میان تولیدات جهان و ایجاد موقعیتی سبز برای زمین و محیط زندگی انسان‌ها، جزو عملکردهای مهم سرمایه‌گذاری اثرگذار به حساب می‌آیند که سرانجام منجر به بهبود سلامت و رفاه اجتماعی در جوامع مختلف می‌شوند.

سرمايه‌گذاری در موقعيت‌های بهينه و به دور از مخاطرات زيست‌محيطی و سرمايه‌گذاری در راستای هوشمندسازی فرايند توليد و فروش، دو راهکار مهم برای رسيدن به سرمايه‌گذاری اثرگذار در صنايع معدنی به حساب می‌آيند.

وضعيت فعلی بازار سرمايه‌گذاری

در حالی که برخی از سرمایه‌گذاران طی دهه‌ها سرمایه‌گذاری‌ اثرگذار، همچنان در تلاش مشترک بین‌المللی برای تسریع در توسعه بازار با عملکرد بسیار بالا از نظر تاثیرگذاری هستند، به نظر می‌رسد که بسیاری از کارشناسان به آینده این بازار و سرمایه‌گذاری اثرگذار خوش‌بین‌اند. آن‌ها انتظار دارند که در آینده شاهد افزایش مقیاس و کارایی این نوع سرمایه‌گذاری باشند تا به نوعی علاوه بر تضمین رفاه اجتماعی، وضعیت مخاطره‌آمیز تولید محصولات در جهان معاصر به تولید پاک و به دور از آلودگی سوق پیدا کند.

ورود بسیاری از شرکت‌های خُرد و کلان به موضوع سرمایه‌گذاری اثرگذار نشانه جدیت و همیّت آن‌ها برای ورود به این بازار در آینده است. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که جهان آینده جهانی به دور از آلایندگی و مخاطرات زیست‌محیطی است که نمی‌تواند آلایندگی محصولات شرکت‌ها را تاب بیاورد. به نظر می‌رسد که مفهوم تمایز فردا از دل مفهوم تمایز امروز با گرایش به تغییر در روند سرمایه‌گذاری نمایان می‌شود. این موضوع در مورد صنایع معدنی، به عنوان یکی از صنایع استراتژیک مورد استفاده در جهان، مصداق می‌یابد.

شرکت‌های خُرد و کلان در میان صنایع معدنی از جمله شرکت‌هایی هستند که پتانسیل بالایی برای ایجاد آلایندگی در جهان دارند. آلایندگی این صنایع به گونه‌ای است که می‌تواند آن‌ها را جزو صنایع قرمز در آینده تولیدات صنعتی به حساب آورَد. از این رو، شرکت‌های بزرگ، به‌ویژه آن‌ها که دستی بر رقابت‌پذیری در جهان معدنی دارند، به‌شدت به دنبال ارتقای تکنولوژیک فرایند تولید هستند تا از طریق آن، ضمن افزایش بهره‌وری، بتوانند مخاطرات زیست‌محیطی را به حداقلِ ممکن برسانند. با کاهش مخاطرات زیست‌محیطی و افزایش بهره‌وری، ضمن ارتقای موقعیت رقابتی شرکت‌ها در بازار بین‌المللی، نقش عمده و اثرگذار آن‌ها در مدرنیزه کردن فرایند زندگی بشر در طول بیست سال آینده، بیش از پیش نمایان می‌شود. برای تحقق آن لازم است که فرم سرمایه‌گذاری به سمتی حرکت کند که بتوان اثرگذاری محتوا را به بالاترین حد ممکن رساند.

سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های بهینه و به دور از مخاطرات زیست‌محیطی و سرمایه‌گذاری در راستای هوشمندسازی فرایند تولید و فروش، دو راهکار مهم برای رسیدن به سرمایه‌گذاری اثرگذار در صنایع معدنی به حساب می‌آیند. اینجاست که سرمایه‌گذاری اثرگذار، به عنوان یک راهکار نوین و به‌اصطلاح مدرن، می‌تواند به شکل بهینه‌ای به یاری شرکت‌ها بشتابد. بنابراین تببین سرمایه‌گذاری و سیاست‌های لازم در زمینه سرمایه‌گذاری اثرگذار در صنایع معدنی، همچنان‌که خبر از کارآفرینی نوین در آینده‌ای نزدیک می‌دهد، همسان‌سازی با زیست‌بوم مناطق مختلف کره زمین و اشتغال نوآورانه را نیز موجب خواهد شد که این تازه شروع ماجرای شگفت‌انگیز سرمایه‌گذاری اثرگذار است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.