چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
تلاش ایران برای افزایش درآمد معادن افغانستان
06 آذر 1400 - 13:09
شناسه : 20996
رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان درباره مذاکرات تجاری دو کشور گفت: خوشبختانه پیشنهاد سرمایه‌گذاری ایران در معادن این کشور ارائه شده است.
ارسال توسط : منبع : تسنیم
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حسین سلیمی رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به آخرین وضعیت تجاری دو کشور اظهار داشت: پیشنهاد ورود به معادن افغانستان ارائه شده تا این کشور واردات را در سطح پیشین ادامه دهد. لذا قصد داریم از طریق سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی درآمد این کشور را از معادن افزایش دهیم.

وی درباره روابط تجاری با افغانستان افزود: بی‌شک تجارت ایران و افغانستان به روزهای پیش از روی کار آمدن طالبان بازمی‌‌شود، اما به دلایل مختف تجارت دو کشور در سال جاری به رقمی که پیش‌بینی می‌شد یعنی ۳٫۶ میلیارد دلار نخواهد رسید.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، گفت: جلساتی که در افغانستان برگزار شد برای بهبود وضعیت تجاری دو کشور بود و تاکیداتی نیز روی بازارچه‌های مرزی شد که نتایج این توافق‌نامه‌ها به تدریج مشخص می‌شود. البته مشکلاتی مانند نقل و انتقال ارز همچنان باقی‌مانده؛ چراکه این کشور سیستم بانکی ندارند.

سلیمی بیان کرد: در خصوص جاده‌سازی و پل‌سازی نیز مذاکراتی شده است. لذا زمانی که درآمدزایی باشد به طبع خرید هم وجود دارد. مقرر شد که ایران در مرزها درباره سوخت فعالیت بیشتری داشته و کمک کنیم که مشکلات سوختی آن‌ها حل شود.

وی ادامه داد:‌ این پیشنهادات طی جلسه‌ای که در افغانستان برگزار شد، مطرح شده است، لذا باید صبر کنیم طرف ایرانی و طالبان راهکارهای خود را ارائه دهند و در یک کارگروه نواقص آن را برطرف کنند. البته طالبان نیز گفته است که باید در این مورد فکر کنند؛ چراکه برخی از این پیشنهادات هزینه‌بردار بوده و باید ببینند که امکانات مالی آن‌ها اجازه این کار را می‌دهد یا خیر.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در پایان با اشاره به میزان حجم تجارت دو کشور، خاطرنشان کرد: میزان تجارت ایران و افغانستان طی چند وقت اخیر کاهش داشته است. زیرا با روی کار آمدن طالبان حدود دو ماه تجارت به این کشور متوقف شده بود. امروز حمل و نقل و رفت و آمد بین دو کشور وجود دارد، اما با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما شاید نتوانیم کسری را جبران کنیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.