پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
تلاش ایران برای پیشرفت در حوزه اکتشافات عمیق معدنی
09 تیر 1400 - 11:59
شناسه : 14575
دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران مطرح کرد؛ دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به برنامه‌های در دست اجرا برای انجام اکتشافات عمیق معدنی، گفت: اکنون اکتشاف در کشور در جایگاه بسیار ضعیفی ایستاده و متوسط عمق اکتشافات معدنی ما تنها به ۲۰ متر می‌رسد، درحالی که متوسط جهانی این رقم ۱۵۰ متر و در کشورهای پیشرو تا بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ متر است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران، اظهار داشت: با توجه به مسائل مذکور، کشور در حوزه معادن زیرزمینی زغال‌سنگ نیز هیچ‌گونه اقدامی نکرده است. لذا برای پیشرفت و استفاده از ظرفیت‌های موجود ایران در بحث اکتشافات اقدامات موثری انجام دهیم.

وی افزود: این در حالی است که متوسط عمق اکتشافات در جهان حدود ۱۵۰ متر است، اما از آنجایی که ایران جزو کشورهای غنی در حوزه مواد معدنی به شمار می‌آید، باید خودمان را با کشورهای پیشرفته و پیشرو در این زمینه مقایسه و برای اعماق یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ متر برنامه‌ریزی کنیم. البته ایران به عنوان کشوری غنی ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده را در خود جای داده است.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران، گفت: چنین ظرفیتی می‌تواند نجات‌بخش اقتصاد کشور بوده و ضمن اشتغال‌زایی، به توسعه متوازن کشور بی‌انجامد.

عسکرزاده با اشاره به وجود بسیاری از معادن غنی در محروم‌ترین نقاط کشور، بیان ‌کرد: فعال‌سازی معادن و انجام اکتشافات عمق که خود مستلزم تامین آب، برق و سایر زیرساخت‌هاست، می‌تواند هم‌زمان شهرها و روستاهای حاشیه‌ای آن معادن را توسعه داده و از مهاجرت به سایر نقاط جلوگیری کند. در همین راستا یکی از مهمترین وظایف دولت که می‌تواند به عنوان محور توسعه کل زنجیره صنعت و معدن قرار گیرد، توسعه اکتشافات است.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه معدن، اذعان داشت:‌ یکی از مسائل مهم، وجود بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد، خلق‌الساعه و گاه متناقض است که همیشه به کل فضای کسب‌وکار کشور به‌ویژه معادن سنگ‌آهن و صنایع معدنی آسیب زده وارد کرده است. لذا در این زمینه باید حذف قوانین غلط به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد؛ نه اینکه کل بخش معدن را به عنوان یک حوزه ببینیم و بخواهیم همه قوانین آن را حل و فصل کنیم.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران تصریح کرد: در این راستا، تقسیم قوانین و دستورالعمل‌ها به بخش‌های کوچک‌تر و استفاده از نظرات صاحب‌نظران مفید خواهد بود. البته انتظار بخش خصوصی از دولت، ثبات به معنای امکان تصمیم‌گیری میان‌مدت و بلندمدت برای بنگاه‌هاست.

عسکرزاده عنوان کرد: انتظار می‌رود ثبات در تصمیم‌گیری‌ها به گونه‌ای باشد که از یک فرایند چابک و در عین حال پیروی‌کننده از یک استراتژی بلندمدت بخش معدن تبعیت کند که در این صورت می‌تواند امکان برنامه‌ریزی و جذب سرمایه را فراهم سازد.

وی یادآرو شد: سرمایه جزو فرّارترین موضوعات در حوزه کسب‌وکار است و همواره در جایی قرار دارد که اطمینان از بازگشت سرمایه وجود داشته باشد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: یکی از مشکلات بخش معدن نوع نگاه به این حوزه است که علاوه بر فرهنگ عمومی، در نوع نگاه برخی مسئولان نیز دیده می‌شود.

عسکرزاده بیان‌ داشت: در این نگاه، معدن به مثابه گنج دیده می‌شود که معدنکار به آن دست می‌یابد و همین دیدگاه منفی، تغییر رفتار افراد و مسئولان را رقم می‌زند و معدنکاران افرادی رانت‌خوار، خام‌فروش، بی‌توجه به محیط‌زیست و غیره تلقی می‌شوند، در حالی که آن‌ها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم معدن را جایگزین نفت کنیم، باید ضمن زدودن این نگاه کریه، معدن را به عنوان یک بخش جدی و فعال بپذیریم که در این صورت می‌تواند به توسعه مناطق کم‌تر برخوردار، جلوگیری از مهاجرت و توسعه همگن و هماهنگ کشور منجر شود.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران با اشاره به رویکرد تولیدی نام‌گذاری شعارهای سال در سال‌های گذشته، معدن را تنها بخشی برشمرد که از این رویکرد به دور مانده و هرگونه اضافه تولید در این بخش به عنوان «اضافه برداشت» با جریمه همراه می‌شود، یا ارزآوری و صادرات در سایر بخش‌ها با تشویق همراه اما در بخش معدن به «خام‌فروشی» تعبیر خواهد شد.

عسکرزاده عنوان کرد: موافق تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا در کشور هستیم، اما نکته مهم آنجاست که هیچ‌گاه تعریف مشخصی از ارزش‌افزوده در کشور نداشته‌ایم. علاوه بر این یکی از مهمترین ایرادات در بخش معدن، فرسودگی ناوگان خودروهای لجستیکی و استخراج است.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: باید به بضاعت معادن با دید «عرضه‌محور» نگریسته شود؛ یعنی معادن چه نکته مثبتی برای عرضه دارند و در کنار آن باید برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر برنامه‌ریزی کنیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.