سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
تلاش ایمیدرو برای توسعه زنجیره پایین‌دستی فولاد
10 آبان 1400 - 9:39
شناسه : 19898
رییس هیات عامل ایمیدرو در هشتمین کنفرانس استیل پرایس گفت: توسعه زنجیره پایین‌دستی فولاد با هدف افزایش ارزش افزوده در دستور کار ایمیدرو است و برنامه آن نیز به زودی اعلام می‌شود.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو در هشتمین کنفرانس استیل پرایس، اظهار داشت: تقویت زنجیره پایین‌دستی این صنعت به عنوان بخش پیشران، با هدف حفظ حوزه بالادستی فولاد انجام می‌شود. لذا آنچه که ایمیدرو به همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای انجام آن تلاش می‌کند، نگاه یکپارچه از «معدن تا صنعت» است. در همین راستا در حال ایجاد افزایش ارتباط اجزای مختلف زنجیره فولاد هستیم.

وی درباره ظرفیت و تولید فولاد در کشور، افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید می‌شود و ظرفیت این بخش نیز به ۴۰ میلیون تن رسیده است. پیش بینی می‌شود که تا پایان سال جاری هفت میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد.

رییس هیات عامل ایمیدرو  ظرفیت تولید آهن‌اسفنجی را ۳۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: ظرفیت تولید گندله سنگ‌آهن ۶۶٫۷ میلیون و کنسانتره سنگ‌آهن به ۶۲٫۷ میلیون تن است. همچنین تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت جهانی تولید فولاد به ۲٫۶ میلیارد تن می‌رسد، البته در برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها باید رویدادها و وقایع جهانی را نیز مد نظر قرار دهیم.

جعفری اقدامات این سازمان در اکتشاف را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در ۳۰ استان کشور و ۱۳۲ پهنه، در حال انجام فعالیت‌های اکتشافی در ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور هستیم. همچنین با توجه به نیاز صنایع کشور به مواد خام، برنامه اکتشاف در عمق و فعال‌سازی عمیق را اجرایی کنیم. البته این امر نیازمند دانش به روز و همکاری شرکت‌های توانمند در این حوزه است.

افزایش ذخایر سنگ‌آهن

رییس هیات عامل ایمیدرو در عین حال با بیان اینکه میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن در کشور ۲٫۸ میلیارد تن است، اذعان داشت: ۹۹۸ میلیون تن ذخایر جدید سنگ‌آهن به دست آمده که حاصل فعالیت‌های اکتشافی سال‌های اخیر است.

جعفری به حوزه زیرساخت اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌ها در بخش برق، آب، گاز و جاده؛ اهمیت به سزایی در افزایش ظرفیت‌های تولید دارد و در این چارچوب به تازگی تفاهم‌نامه ایجاد ۱۰هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق امضا شده است که با مشارکت شرکت‌های بزرگ و پیشران بخش معدن و صنایع معدنی در حال انعقاد قرارداد هستیم.

وی یادآور شد: قطعی برق شرکت‌های فولادی در تابستان، کشور را با عدم‌النفع قابل توجهی مواجه کرد. لذا فاز خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی نیز راه‌اندازی شده و فعال است و فازهای دو تا چهار نیز با مشارکت همین شرکت‌ها در حال انجام است. علاوه بر این توسعه در بخش جاده و ریلی نیز با همراهی و مشارکت شرکت های فعال در زنجیره معدن و صنایع معدنی در حال انجام است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به شفاف‌سازی در مبادلات فولاد، عنوان کرد: ارائه تمامی محصولات بخش‌های زنجیره از جمله مواد اولیه در بورس کالای ایران، روشی است که به شفاف‌سازی تبادلات کمک شایانی می‌کند.

جعفری به برنامه جهانی تولید فولاد با کربن صفر اشاره کرد و گفت: حفظ محیط‌زیست به عنوان یکی از اصول تولید محسوب می‌شود و امروزه دولت چین با طرح آسمان آبی، این امر را برای شرکت‌های فولادی خود ابلاغ کرده است.

وی در پایان از مدیران و کارشناسان خواست که با در نظر گرفتن نتایج دوره‌های قبل این رویداد، نسبت به ارائه راهکارهایی برای تقویت زنجیره در بخش بالادست و پایین‌دست، توسعه زیرساخت‌ها، محیط‌زیست و … اقدام کنند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.