جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
تلاش ایمیدرو و صندوق بیمه برای تامین نیاز مالی معادن کوچک‌مقیاس
25 مرداد 1400 - 10:54
شناسه : 16228
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی گفت: با تحقق افزایش سرمایه ۱۱ برابری صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، توسعه اکتشافات پایه معادن کوچک‌مقیاس در دستور کار قرار خواهد گرفت.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، فرید دهقانی مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اساسی، افزایش نقش صندوق در توسعه بخش معدن به‌ویژه معادن کوچک‌مقیاس در همه زنجیره‌های آن است. لذا بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که با توجه به افزایش تورم داخلی و نرخ ارز، با سرمایه ۱۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی تا سال ۱۳۹۸  کارکرد حمایتی این صندوق روز به روز ضعیف‌تر شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا طی سه مرحله، سرمایه صندوق را به بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. در این راستا اقدام‌های عملی آغاز و تامین نقدی این سرمایه از محل سهام سهامداران در دستور کار قرار گرفت که منجر به تثبیت سرمایه به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته شد.

وی افزود:‌ تلاش داریم که با همکاری ایمیدرو سرمایه صندوق را به بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. لذا با پیگیری‌های صورت گرفته برای رفع نیاز معدن رییس هیات عامل ایمیدرو با اجرای شدن این امر موافقت کرد. در این راستا اکنون پیش‌پرداخت‌های لازم برای این افزایش سرمایه دریافت شده و به صورت علی‌الحساب اتفاق افتاده است، همچنین گزارش توجیهی در این زمینه برای ارائه به سازمان بازرسی کل کشور در مرحله نهایی شدن قرار دارد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی، گفت: با تحقق این رقم، سرمایه صندوق نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد حدود ۱۱ برابری را تجربه خواهد کرد که می‌تواند نویدبخش تحولی مثبت در بخش معدن باشد. در همین راستا کمک به اکتشافات تکمیلی و اکتشافات پایه از حیث مالی، ریسک و مدیریت ریسک، از جمله اساسی‌ترین برنامه‌های آینده صندوق با افزایش سرمایه خواهد بود.

دهقانی بیان‌ کرد: در ادوار گذشته، کمک مالی این صندوق به اکتشافات از محل وجوه اداره شده و کمک‌های مالی و اعتباری سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شد که تغییرات تخصیص بودجه بر میزان اعتبار تخصیصی برای اکتشافات تاثیرگذار بود، اما اکنون برای نخستین بار، قصد داریم تا در جهت رفع موانع بخش اکتشاف تلاش کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته به همین شیوه کمتر از ۲۰ میلیارد تومان برای موضوع اکتشافات تخصیص داده شد، اما امسال تصمیم داریم که در صورت تامین منابع مالی افزایش سرمایه، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان (با احتساب منابع بانکی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان) برای اکتشافات پایه معادن کوچک‌مقیاس تخصیص دهیم. لذا تخصیص چنین رقمی می‌تواند موتور محرکه معادن کوچک‌مقیاس برای ادامه مسیر باشد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی همچنین در پایان با اشاره به برگزاری مزایده ۶ هزار معدن و محدوده معدنی بلاتکلیف در ماه‌های گذشته، خاطرنشان‌کرد: به معدن‌کارانی که نیازمند منابع مالی برای استخراج، فراوری و اکتشاف هستند، اعلام می‌کنیم که هیچ محدودیتی جهت تامین منابع و پرداخت برای توسعه معدن وجود ندارد. لذا تصمیم ایمیدرو و صندوق بیمه این است که نیازهای مالی معادن کوچک‌مقیاس را تامین کنند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.