سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
تلاش برای افزایش ۱۰۰ میلیارد تنی ذخایر معدنی کشور
26 مهر 1400 - 10:33
شناسه : 19243
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی گفت: برنامه‌ریزی شده طی پنج سال آینده ذخایر معدنی کشور را به ۱۰۰ میلیارد تن برسانیم.
ارسال توسط : منبع : خبرگزار مهر
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه تحول در بخش زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی، اظهار داشت: طبق آمار ذخایر زمین‌شناسی کشور حدود ۶۰ میلیارد تن است.

وی با تأکید بر اینکه در حقیقت حدود ۳۷ تا ۴۰ میلیارد تن ذخیره در کشور داریم، افزود: ۶۲ درصد از این میزان به مصالح ساختمانی و حدود ۱۵ درصد به ذخایر فلزی و غیر فلزی اختصاص دارد. همچنین از آنجایی که ذخیره طلای کشور روز به روز در حال افزایش است، تلاش داریم طی پنج سال آینده ذخایر معدنی کشور را به ۱۰۰ میلیارد تن برسانیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: طبق تفاهم‌نامه سه‌جانبه که بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، ایمیدرو و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد، به تولید و تکمیل اطلاعات پایه در ژئوفیزیک هوایی سرعت بخشیده خواهد شد.

شهیدی با تاکید بر اینکه ذخایر معدنی پنهان در اعماق زمین باید افزایش یابد، بیان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از نظر فرایندی سه وظیفه اصلی تولید اطلاعات پایه، پایش و فراوری و نگهداری و انتشار، مستند و استانداردسازی داده‌ها را دارد. و از آنجایی که ایران تنوع ساختار زمین‌شناسی خاصی دارد، بر در دو بخش مخاطرات طبیعی و تنوع ماده معدنی صاحب مکان در دنیا هستیم.

وی با بیان اینکه از ۴۳ مخاطره موجود در دنیا ۳۴ مخاطره در ایران اتفاق می‌افتد، ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور شناسایی و پایش این مخاطرات را انجام می‌دهد تا از آسیب‌ها پیش رو جلوگیری کند.

۸۱ نوع مواد معدنی در کشور وجود دارد

علی اصغر‌زاده مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته توانستیم در ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع با مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت کار کنیم که ثمره آن اضافه شدن حداقل پنج پتانسیل بزرگ معدنی به هشت معدن بزرگ کشور خواهد بود. لذا در سال‌های گذشته ۱۰۰ میلیون دلار در این زمینه هزینه شد و بر این اساس طبق برآوردها ارزش‌افزوده از این معادن ۱۲.۵ میلیارد دلار است.

مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در پایان خاطرنشان کرد: تنوع مواد معدنی در ایران به ۸۱ مورد افزایش یافته است در حالی که طی سال‌های گذشته تصور می‌شد تنها ۶۸ ماده معدنی در ایران وجود دارد. علاوه بر این اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر نشان داد که ایران از لحاظ منابع انسانی و نیروی متخصص دچار کمبود است و باید از این چالش هر چه زودتر خارج شویم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.