چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت ×
تلاش برای افزایش ۳٫۵ میلیونی بشکه‌های نفت کشور
20 شهریور 1400 - 12:39
شناسه : 17544
وزیر نفت مطرح کرد؛ وزیر نفت پس از بازدید از پالایشگاه نفت تهران گفت: به امید خدا طبق برنامه زمان‌بندی تعریف‌شده برای توسعه کمّی و کیفی پالایشگاه‌های موجود و برنامه‌ریزی برای ساخت پالایشگاه‌های جدید طی چهار تا پنج سال آینده، ظرفیت پالایش روزانه کشور با افزایش 1.5 برابری به سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.
ارسال توسط : منبع : شانا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، جواد اوجی وزیر نفت پس از بازدید از پالایشگاه نفت تهران، اظهار داشت: توفیق شد که بتوانیم یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های نفت کشور که نزدیک به ۱۳.۵ درصد ظرفیت پالایشی را در اختیار دارد، از نزدیک بازدید کنیم. این پالایشگاه آخرین مراحل تعمیرات اساسی، تامین سوخت کشور و تولید فراورده‌ها از جمله بنزین و گازوئیل را در دستور کار دارد، همچنین افزایش کمّی و کیفی برای ظرفیت پالایشی کشور دیده شده است، در دولت سیزدهم، وزارت نفت افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و ایجاد ظرفیت پالایشی جدید را دنبال می‌کند.

وی افزود: وزارت نفت در دولت سیزدهم دو دستور کار در بحث پالایشگاه‌ها دارد، مورد نخست ارتقای کمّی و کیفی پالایشگاه‌های کنونی و دوم ایجاد ظرفیت پالایشی از طریق ساخت پالایشگاه‌های نو یا همان پتروپالایشگاه‌ها خواهد بود.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاران در بحث ایجاد و توسعه ظرفیت‌ پالایشی مشخص شده‌اند و توافق‌هایی نیز با وزارت نفت صورت گرفته است و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، مسیر توسعه کمّی و کیفی پالایشگاه‌ها طی خواهد شد، برای پالایشگاه‌های نو نیز مطابق برنامه‌ای که سرمایه‌گذاران متعهد شده‌اند، دولت نیز بحث مجوز تنفس خوراک را برای آن‌ها در نظر گرفته است. انشاءالله طبق برنامه زمان‌بندی تعریف‌شده برای پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید طی چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایش کشور ۱٫۵ برابر می‌شود.

اوجی بیان کرد: موضوع بهبود کیفیت فراورده‌های نفتی و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل را که در حوزه محیط‌زیستی برای کشور بسیار مهم است، دنبال می‌کنیم. علاوه بر این بحث طرح‌های توسعه کمّی و کیفی پالایشگاه‌ها به‌طور جدی در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت کنونی پالایش با احتساب نفت خام و میعانات گازی، دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که مقرر شد طبق برنامه‌ریزی‌ها این رقم به بیش از روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد. همچنین براساس برنامه زمان‌بندی دولت نیز ازسرمایه‌گذاران حمایت می‌کند. و طبق برنامه پیشرفت، طرح‌های افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های کنونی و ایجاد ظرفیت‌های نو ارزیابی می‌شود.

خاش، میرجاوه و زابل تا پایان ۱۴۰۰ به شبکه گاز شهری متصل می‌شوند

وزیر نفت در خصوص موضوع تامین سوخت زمستانی، تصریح کرد: با توجه به اینکه سطح کنونی ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع نیروگاه‌های کشور امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۰ درصد کمتر است، همه توان خود را بر انتقال گازوئیل و نفت کوره با نفتکش‌های جاده‌پیما و سامانه حمل‌ونقل ریلی گذاشته‌ایم.

اوجی عنوان کرد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها می‌شود، امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و نشست‌های ویژه بررسی شرایط تامین سوخت زمستانی که میان شرکت‌های تابع وزارت نفت انجام شده است، کمترین چالش را در این زمینه به‌ویژه گاز طبیعی و بخش خانگی داشته باشیم.

وی به موضوع گازرسانی به بعضی از شهرها استان سیستان‌ و بلوچستان نیز اشاره کرد و یادآور شد: پیرو نشستی که با رییس‌جمهور در منطقه سیستان و بلوچستان داشتند، مقرر شد که بحث گازرسانی به شهرهای خاش، میرجاوه و زابل انجام شود، وزارت نفت نیز متعهد است با برنامه‌ریزی تا پایان سال این شهرها به شبکه گاز کشور متصل شوند و مردم آن‌ها از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در خصوص ناترازی گاز، اذعان داشت: سال گذشته در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز وجود داشت که با محدودیت ارسال گاز طبیعی به صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزین کردن سوخت مایع، جبران شد.

بحث دیپلماسی گازی و افزایش سهم ایران از تجارت گاز دنبال می‌شود

اوجی اظهار کرد: امسال باتوجه به اینکه کشور در زمینه تولید گاز طبیعی رقم اضافه‌ای نخواهیم داشت و مصرف در بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی نیز نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم در فصل سرد سال روزانه با ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌رو شویم که طبق برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی با سوخت مایع، سعی می‌کنیم هموطنان‌مان دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: بحث ارتقای کمّی و کیفی فراورده‌های نفتی به‌ویژه نفت کوره را همچنان دنبال می‌کنیم و در دو تا سه سال آینده بی‌شک درجه گوگرد موجود در نفت کوره بیشتر پالایشگاه‌ها به‌ویژه پالایشگاه نفت آبادان را کاهش می‌دهیم. وزارت نفت هم‌اکنون گازوئیل یورو ۴ به نیروگاه‌ها تحویل می‌دهد و در بعضی موارد کیفیت این محصول تحویلی نزدیک به استاندارد یورو ۵ است. لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بیشتر نیروگاها از گازوئیل پاک استفاده کنند.

وزیر نفت در پایان با اشاره به موضوع دیپلماسی گازی، خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌هایی که وزارت نفت دنبال می‌کند، دیپلماسی گازی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان است که این موضوع را نیزدر دستور کار خواهیم داشت تا سهم کنونی ۲ درصدی تجارت گاز ایران افزایش یابد، همچنین مذاکراتی با طرف‌های ترکمنستانی، عراقی و دیگر کشورهای همسایه برای افزایش صادرات و تجارت گاز خواهیم داشت.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.