سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تلاش برای بازگشت مجدد واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید
21 تیر 1400 - 9:21
شناسه : 14983
مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: گروه ملی صنعتی فولاد ایران، اولین تولیدکننده محصولات فولادی کشور در سال 1346 به بهره برداری رسید. اما در حال حاضر با ظرفیت اسمی بالغ بر 1.5 میلیون تن انواع محصولات نوردی، یکی از شرکت‌های بحران زده و راکد سال‌های اخیر کشور به شمار می‌آید.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی گروه ملی صنعتی فولاد ایران
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، نادر جعفری یوسفی مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران ضمن اشاره به اینکه طی سال ۱۳۹۹ از بین ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۹ هزار و ۲۰۰ واحد، معادل حدود ۲۰ درصد از واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور راکد بودند، گزارش‌های ارائه شده به وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان یکی از استراتژی‌های آتی جهت رونق تولید و اشتغال پایدار با حداقل سرمایه‌گذاری و درکمترین زمان ممکن در نقشه راه توسعه صنعت کشور توسط دولت را حائز اهمیت دانست؛ در ادامه متن کامل این یادداشت را می‌خوانید:

در این گزارش بیان شده که ۱۹۳طرح بزرگ در قالب پویش تولید و تداوم امید با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۲ هزار میلیارد تومان و ایجاد اشتغال ۲۴ هزار و ۲۱۳ نفر، به عبارتی به ازاء هرشغل ۶٫۳ میلیارد تومان راه‌اندازی شده‌اند. از طرفی در همین گزارش نیز عنوان شد، یک هزار و ۵۵۷ واحد تولیدی راکد با سرمایه‌گذاری تنها چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال جدید به تعداد ۲۵هزار و ۹۸۸ نفر به چرخه تولید بازگشته‌اند. به عبارتی به ازاء هر شغل جدید ۱۷۷ میلیون تومان سرمایه‌گذاری جدید صورت پذیرفته است.

اگر دوره ساخت و راه‌اندازی یک پروژه جدید بزرگ را بین سه الی پنج سال و زمان احیاء یک شرکت راکد را سه الی ۶ ماه در نظر بگیریم؛ اهمیت تمرکز بر طرح‌های راکد جهت توسعه تولید و دستیابی به اشتغال پایدار در کمترین زمان ممکن، دوچندان جلوه خواهد کرد. علاوه بر این تمرکز بر راه‌اندازی طرح‌های راکد با کمتر از ۳ درصد سرمایه مورد نیاز طرح‌های جدید، جذابیت خاصی برای دلسوزان ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت.

راه‌اندازی طرح‌های راکد، استفاده بهینه از منابع بلااستفاده را به همراه خواهد داشت؛ طرح‌هایی که میلیاردها تومان منابع مالی کشور را در خود بلعیده‌اند. دارایی‌هایی که سال‌ها راکد بوده و بخش قابل توجهی از آن‌ها با سرعت در حال فرسودگی و مستهلک شدن است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی، متوقف و راکد بوده‌اند که یک هزار و ۵۵۷ واحد از آن‌ها طی سال ۱۴۰۰ با حمایت‌های صورت پذیرفته راه‌اندازی و به چرخه تولید بازگشته‌اند. با فرض توجیه‌پذیر بودن مطالعات بازر، فنی، مالی و اقتصادی این طرح‌ها به دلیل داشتن مجوزهای تاسیس، کماکان هفت هزار و ۶۴۶ طرح دیگر قابلیت راه‌اندازی خواهند داشت.

مزایای راه‌اندازی طرح‌های راکد شامل توسعه و ارتقاء تولید با کمترین سرمایه گذاری، اشتغال پایدار با کمترین سرمایه‌گذاری، توسعه تولید و ایجاد اشتغال در کمترین زمان ممکن، جلوگیری از فرسودگی و مستهلک شدن دارایی‌های ملی توقف سود ازدست رفته در سرمایه‌گذاری‌ها، ورود کالا به بازار مصرف داخلی در جهت کاهش قیمت فروش و رضایت مشتری، جلوگیری از واردات کالاهای مشابه و خروج ارز از کشور، صادرات محصولات تولیدی و ارزآوری، وصول مطالبات توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی اعم از بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، شهرداری‌ها، ادارات و برق، گاز، آب و . . . که منجر به رونق در این سازمان‌ها و ادارت است.

به عبارتی اگر نسبت چهار هزار ۶۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی یک هزار و ۵۵۶ طرح راکد و میزان اشتغال ایجاد شده را به تعداد باقی‌مانده طرح‌های راکد تعمیم دهیم، با ۲۸ هزار میلیارد تومان در کمتر از یک سال می‌توان ۱۲۵ هزار شغل پایدار را ایجاد و واحدهای تولیدی راکد باقی‌مانده را به بهره‌برداری رساند. به فرض آنکه ۵۰ درصد این محاسبات به واقعیت نزدیک باشد، با عملیاتی کردن این استراتژی موفقیتی چشمگیر برای دولت جدید در کمترین زمان به دست خواهد آمد.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران، اولین تولیدکننده محصولات فولادی کشور که در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید. اما در حال حاضر با ظرفیت اسمی بالغ بر ۱٫۵ میلیون تن انواع محصولات نوردی، یکی از شرکت‌های بحران زده و راکد سال‌های اخیر کشور به شمار می‌آید.

این شرکت با اجرای صحیح استراتژی‌های توسعه‌ای و با همت و تلاش کلیه مدیران و پرسنل زحمتکش خود و بهره‌مندی صحیح از ظرفیت‌های استانی، ملی و سهامداری خود، طی دو سال گذشته تقریبا با کمترین سرمایه‌گذاری و سرمایه درگردشی معادل ۲۰ درصد شرکت‌های مشابه، کلیه خطوط تولیدی‌اش را مجدد راه‌اندازی نمود، تولید لوله‌های جریانی زیر ۶ اینچ صنعت نفت و چندین محصول جدید نوردی دیگر را برای اولین بار در کشور و شرکت عملیاتی و با تولید ۴۷۲ هزار تن انواع محصولات فولادی در سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۱۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۸ و ۳۸۸ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۷، رکورددار افزایش تولید شرکت‌های فولادی در کشور بوده است.

این شرکت پس از سال‌ها رکود، نه تنها وضعیت اشتغال بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل شریف و زحمتکش خود را در شرایط بسیار دشوار استان خوزستان به حالت پایدار درآورد بلکه بالغ بر ۴۰۰ نفر نیروی جدید را نیز در یکی از محروم‌ترین نقاط کشور جذب و مشغول به کار نمود. به امید روزی که کلیه واحدهای تولیدی راکد با تدوین و اجرای استراتژی‌های صحیح، به چرخه تولید بازگردند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.