سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
تلاش برای بومی‌سازی یک میلیارد دلاری بخش صنایع معدنی
02 مرداد 1400 - 14:25
شناسه : 15427
براساس گزارش‌های منتشر شده طی سال جاری نزدیک به یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی و توسعه توان ساخت داخل در بخش معدن و صنایع معدنی اجرایی خواهد شد.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به وضعیتی که کشور در تامین ارز مورد نیاز برای صنایع دارد، به‌طور قطع بدون بومی‌سازی، رسیدن به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ دور از دسترس خواهد بود. لذا در این راستا ایمیدرو از ابتدای سال گذشته سیاست بومی‌سازی و توسعه ساخت داخل را بر مبنای اهداف کلان وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد و بر اساس آن عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه را دریافت و پایش می‌کند.

شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد خوزستان، فولادمبارکه، ملی صنایع مس ایران، ذوب‌آهن، فولاد هرمزگان،‌ معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد خراسان و آلومینای ایران در این مدت به ترتیب با تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز از سازندگان داخلی، علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان کشور، به اجرای برنامه بومی‌سازی پرداخته‌اند.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، امسال بومی‌سازی بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری قطعه و فرایند تولید انجام خواهد شد و با احتساب بومی‌سازی‌هایی که در طرح‌های توسعه‌ای انجام می‌شود، طی سال جاری نزدیک به یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی و توسعه توان ساخت داخل خواهیم داشت. این در حالی است که سال گذشته نیز بیش از ۶۱۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی از محل اجرای سیاست‌های بومی‌سازی توسط شرکت‌های بزرگ ایجاد شد.

ارزآوری

یکی از اثرات سرمایه‌گذاری و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد زمینه‌ای برای ارزآوری و در عین حال جلوگیری از خروج ارز از کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است. در این راستا سال گذشته با وجود تشدید تحریم‌ها، این حوزه هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری حاصل از صادرات برای کشور به دنبال داشت. این در حالی است که سال ۱۳۹۸ این حوزه توانسته بود نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورد.

شایان ذکر است که این امر علاوه بر ورود ارز به کشور، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را نیز در پی داشته است و انتظار می‌رود امسال نیز شاهد افزایش ارزآوری این بخش از اقتصاد برای کشور باشیم.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.