دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024 ساعت ×
تلاش مهدی‌آباد برای تامین خوراک نیمی از ظرفیت خالی تولید شمش روی
17 اسفند 1400 - 12:46
شناسه : 25522
مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد گفت: با بهره‌برداری از فاز سولفیدی کارخانجات فراوری سرب و روی در مهدی‌آباد، خوراک نیمی از ظرفیت کارخانجات شمش روی کشور تامین خواهد شد. همچنین با توجه به روند رو به اتمام ذخایر انگوران، تولیدکنندگان داخلی باید برای استفاده از کنسانتره سولفیدی مهدی‌آباد آماده باشند.
ارسال توسط : منبع : ایمیدرو
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، حمیدرضا حمایت مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش فلزات غیرآهنی با نگاهی به وضعیت کنونی و چشم‌انداز ترسیم شده برای صنعت سرب و روی کشور کرد، اظهار داشت: ایران با دارا بودن ۵ درصد ذخایر سرب و روی جهان در رتبه ششم جهانی قرار دارد. علاوه بر این کشور ۳.۸ درصد استخراج روی و ۲.۴ درصد استخراج سرب دنیا را انجام می‌دهد، و این درحالیست که نسبت استخراج به ذخایر در جهان حدود ۵ درصد بوده که این رقم در بخش روی ایران با حدود ۱٫۷ درصد، نیازمند رشد سه برابری است که یکی از اصول دیده شده در ترسیم چشم‌انداز صنعت سرب و روی کشور محسوب می‌شود.

وی ضمن تشریح مختصر وضعیت ذخایر و اکتشافات صورت گرفته در بخش سرب و روی کشور، افزود: اکتشافات در بخش سرب و روی جهت تولید پایدار این حوزه از صنعت بسیار اهمیت دارد. در سال ۱۳۹۹، ۲۰۸ هزار تن شمش روی و ۱۸۶ هزار تن شمش سرب تولید شد و با پیوستن مهدی‌آباد به زنجیره تولید، این آمار دو الی سه برابر افزایش خواهد یافت.

مدیر مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد درباره طرح جامع سرب و روی، گفت: طرح جامع سرب و روی پس از سه سال مطالعه، در سال ۱۳۹۹ به یک طرح هدفمند و دارای چشم‌انداز تبدیل شد که امید است با ابلاغ آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این طرح به عنوان سند بالادستی صنعت سرب و روی کشور مورد بهره‌برداری صاحبان صنعت و ذی‌نفعان اصلی قرار گیرد.

حمایت بیان کرد: براساس برنامه چشم‌انداز ۱۴۲۰، تولید شمش روی ۶۰۰ هزار تن خواهد شد که علاوه بر تولیدات فعلی، بخشی از آن توسط معدن مهدی‌آباد(۱۴۰ هزار تن شمش از محل کنسانتره سولفیدی مهدی‌آباد،۱۰۰ هزارتن کاتد از محل فاز اکسیدی مهدی‌آباد) بخشی از طریق استحصال پسماندها و باطله‌ها و بخشی نیز از طریق واردات (مجموع ۱۳۰ هزار تن) و همچنین بخشی از ظرفیت‌های در حال احداث تولید شمش روی تامین خواهد شد.

سه محور صنعت روی

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های آتی مجتمع در صنعت سرب و روی کشور بر سه محور اصلی استوار است که شامل ١- تامین خوراک کارخانجات تولید شمش (اکتشافات، واردات و بازیافت پسماندها)،٢-توجه به صنایع پایین‌دستی (تولید باتری زینک- ایر، ماده شیمیایی لیتوپون، تولید پودر اکسید روی پیشرفته و تولید ورق الکتروگالوانیز) و ٣- بررسی، ارتقا و استفاده از تکنولوژی مناسب در واحدهای فراوری سرب و روی کشور است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.