جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
تلاش چین برای دسترسی به ثروت معدنی افغانستان
07 شهریور 1400 - 12:28
شناسه : 16755
در حالی که جهان با نگرانی فزاینده به تحولات سیاسی افغانستان می‌نگرد، توجه اذهان عمومی به تدریج به ثروت معدنی این کشور و نحوه بهره‌برداری دولت طالبان از آن معطوف شده است.
ارسال توسط : منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، در برآوردی که سازمان زمین‌شناسی آمریکا سال‌ها قبل داشت، ثروت منابع معدنی بهره‌برداری نشده افغانستان یک تریلیون دلار تخمین زده شد. بعضی از مقامات افغان می‌گویند رقم واقعی سه برابر بالاتر از نرخ اعلام شده است. کوه‌های افغانستان منابع معدنی مهمی نظیر مس، طلا، نفت، گاز طبیعی، اورانیوم، بوکسیت، زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، عناصر خاکی نادر، لیتیوم، کرومیوم، سرب، روی، سنگ‌های قیمتی، تالک، سولفور، تراورتن، گچ و سنگ مرمر دارند.

با این حال حتی پیش از اینکه آمریکا ۲۰ سال گذشته وارد افغانستان شود، این کشور برای بهره‌برداری از ذخایر مذکور با مشکل روبه‌رو بود. با گذشت دو دهه، اما این وضعیت تغییر چندانی پیدا نکرده است. آمریکا در دوران حضورش در افغانستان به دلیل ریسک بالا، به معدنکاری فلزات و مواد معدنی نپرداخت. اکنون که طالبان قدرت را به دست گرفته است، باید دید چگونه از این منابع بهره‌برداری خواهد کرد. آنچه که به این منابع برای کشورهایی مانند چین و روسیه جذابیت ویژه‌ای می بخشد، این حقیقت است که بعضی از این مواد معدنی می‌توانند به گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در آینده کمک کنند.

به عنوان مثال لیتیوم یک عنصر مهم برای ساخت باطری‌های خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی و مزارع بادی است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای لیتیوم تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۴۰ برابر خواهد شد. باطری‌های لیتیومی در حال حاضر به شکل گسترده برای دستگاه‌های برقی استفاده می‌شوند. با این حال هنوز مشخص نشده چه میزان لیتیوم برای باطری‌های خودروی برقی و گذار به آلایندگی کمتر در صنایع مختلف نیاز است. لذا آمارها نشان می‌دهد که افغانستان ۱.۴ میلیون تن عناصر خاکی نادر دارد که گروهی متشکل از ۱۷ عنصر مورد استفاده در ساخت محصولات الکترونیکی مصرفی و تجهیزات نظامی هستند.

مس کالای دیگری است که افغانستان از آن بهره‌مند است، با وجود افت اخیر قیمت فلز سرخ که اوایل سال میلادی جاری از مرز ۱۰ هزار دلار در هر تن عبور کرده بود، پیشنهاد جذاب دیگری برای حاکمان جدید افغانستان وجود دارد. شرکت‌های چینی حدود ۱۰ سال پیش قراردادهایی را برای استخراج یکی از بزرگ‌ترین پهنه‌های مس بکر دنیا در افغانستان امضا کرده بودند که در ولایت لوگار حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی کابل قرار داشت. شرکت گروه متالورژیکی چین در سال ۲۰۰۷ با اجاره ۳۰ ساله معدن مس آیناک، ۱۱.۵ میلیون تن سنگ مس از آن استخراج کرد. بر مبنای برآوردهای اولیه، این پهنه، ذخایر مس به ارزش ۵۰ میلیارد دلار (۳۱۷ میلیارد دلار) دارد اما عایدی چندانی از این تلاش‌ها حاصل نشد؛ اگرچه به دست گرفتن کنترل افغانستان از سوی طالبان ممکن است مانع سرمایه‌گذاری خارجی شود، اما چین و روسیه تمایل دارند با این گروه همکاری تجاری داشته باشند. پس از ورود طالبان به کابل، چین اعلام کرد آماده است با افغانستان روابط دوستانه و همکاری داشته باشد.

در راستای تلاش‌ها صورت گرفته برای سیطره در تولید انرژی پاک، چین به خریدار بزرگ مواد معدنی تبدیل شده است. همچنین در جداسازی و پالایش آن‌ها برای استفاده در باطری‌ها و فناوری‌های دیگر کشوری پیشرو محسوب می‌شود. لذا چین توانست در پروژه‌های معدنی خارج از کشور مانند معادن کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو سرمایه گذاری کند.

فرانسیس فانون که در دولت ترامپ به عنوان دستیار وزیر خارجه در منابع انرژی خدمت کرد، هشدار داد طولی نخواهد کشید که طالبان همکاری با چین را آغاز می‌کند که در حال حاضر نیز زنجیره تامین مواد معدنی ارزشمند را تحت سلطه دارد.

جین ناکانو از مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک در پایان خاطرنشان کرد: افغانستان ثروت منابع معدنی دارد که توسعه آن تحت همکاری میان چین و طالبان محتمل‌تر از زمان حضور غربی‌ها در این کشور طی سال‌های گذشته است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.