سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت ×
توانای بالای ذوب‌آهن برای تامین نیاز ارزی
17 آذر 1400 - 9:17
شناسه : 21490
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: این شرکت با استفاده از تمام ظرفیت تولیدی خود قادر به تامین بخشی از نیاز ارزی کشور است.
ارسال توسط : منبع : روابط عمومی ذوب‌آهن
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوبآهن اصفهان با تشریح وضعیت فعلی شرکت، اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰۰ هزار تن از ظرفیت تولید در ذوب‌آهن مسکوت مانده که برای ایجاد چنین خط تولیدی با زیرساخت‌های آن حداقل باید یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد.

وی با بیان اینکه از دولت نه پول میخواهیم نه وام کم بهره بلکه می‌گویم یک پتانسیل و ظرفیت تولیدی خوبی در ذوب‌آهن است که با ایجاد زیرساخت صادراتی برای آن می‌تواند کمک حال خوبی برای دولت و جامعه باشیم، افزود: تمام محصولات تولید شده در ذوب‌آهن قابلیت صادرات را دارند. لذا ارزش محصولات تولیدی با نرخ امروز بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار مشروط به این است که قیمت کک و زغال به حالت عادی برگردد و در این حالت قادر به تزریق ۹۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار ارز مرغوب به کشور خواهیم بود.

مدیرعامل ذوبآهن اصفهان با بیان اینکه ۸ درصد فولاد کشور توسط این شرکت تامین می‌شود و لذا تخصیص تنها ۶ درصد سنگ‌آهن معادن کشور به ذوب‌آهن یک خواسته منطقی است، گفت: ذوب‌آهن سنگ‌آهن را برای صادر کردن و واسطه‌گری نمی‌خواهد، بلکه تنها برای ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولید و بالا بردن سطح معیشت کارکنان خود می‌خواهد.

یزدی‌زاده از دولت جدید خواست ۶ میلیون تن مواد آهن‌دار که عمدتا انواع سنگ‌آهن دانه‌بندی،کنسانتره و گندله را در اختیار ذوب‌آهن قرار دهد، بیان کرد: ذوب‌آهن بر خلاف دیگر شرکت‌ها به دنبال توسعه افقی و تولید محصولات با ارزش افزودنی بالاتر است.

وی توسعه عمودی شرکت‌ها را نگران‌کننده دانست و ادامه داد: اگر شرکتی امروز با تکیه بر منابع داخلی کشور سرمایه هنگفتی را به کار بگیرد و اقدام به راه‌اندازی کارخانه کند، باید نگران بود که قادر به استفاده از تمام ظرفیت تولیدی در بازار داخلی و خارجی است و این ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اذعان داشت: ذوب‌آهن با قدمت بیش از ۵۰ سال هنوز نتوانسته به ظرفیت اسمی خود دست یابد و اگر از تمام ظرفیت تولیدی خود بهره ببریم بی‌شک سود دو هزار میلیارد تومانی را تحقق می‌بخشیم.

یزدی‌زاده به بالا بودن هزینه‌های سربار در ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از روش پی سی آی سرانه تولید افزایش می‌یابد و به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر که تاکنون وارداتی بوده است، دست می‌یابیم. لذا با دستیابی به تکنولوژی تولید ریل، شاهد باز شدن دریچه‌های بسیاری در حوزه تولید محصولات دیگر بودیم.

وی بحران آب و کمبود مواد اولیه را دو چالش اصلی و پیش روی ذوب‌آهن اعلام کرد و یادآور شد: آب یک بحران ملی است که وضعیت آن در استان اصفهان ویژه‌تر بوده و امیدواریم با برنامه‌های که در دستور کار دولت ومسئولان استانی است، رفع شود.

 احداث تصفیه‌خانه با ظرفیت ۸۵۰ میلیون متر مکعب

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: ذوب‌آهن به دنبال اجرای پروژه تصفیه‌خانه با ظرفیت ۸۵۰ میلیون متر مکعب است که بتواند بخشی از پساب‌های داخلی که برای آبیاری درختان به کار می‌رود به انضمام پساب‌های شهرهای اطراف از جمله ایمان شهر، فلاورجان و روستاهای همجوار آن و زرین شهر تصفیه و تا سه سال آینده کمترین برداشت را از آب خام داشته باشد و مشکل بی آبی را رفع کند.

یزدی‌زاده اظهار کرد: شرایط ذوب‌آهن اگر چه آرمانی نیست و هنوز خیلی جای کار دارد، اما حکم کوه یخی است که تنها یک هشتم آن از سطح دریا بیرون بوده و در دید عموم قرار دارد. لذا توانمندی عظیمی در داخل آن است که به مرور بروز و ظهور می‌کند.

وی در پایان نیروگاه های موجود در ذوب‌آهن وابسته به گاز فرایندی و گاز طبیعی است که به شکل ترکیبی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در شرایطی که سایر شرکت‌ها وابسته به برق هستند و در تابستان دچار چالش شدند، اما ذوب‌آهن کمترین آسیب را دید چون قادر به تامین نیاز خود است.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.