سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
توانای و دانش متخصصان ماهر ذوب‌آهن در تولید ریل سوزن
07 دی 1399 - 5:44
شناسه : 4090
ذوب آهن اصفهان با همت بالای تلاشگران خود توانسته در زمان‌های مختلف در صنعت فولاد انقلابی جدید داشته باشد و هم اکنون با تولید ریل سوزن بار دیگر دانش فنی کارکنان متخصصان خود را به نمایش بگذارد به همین مناسبت در این شماره گفتگویی داریم با تلاشگران نورد 650 که در ادامه می‌خوانید:
ارسال توسط :
پ
پ

محمود رسالت معاون تولید نورد ۶۵۰، گفت: از سال ۱۳۹۵ وارد فاز تولید ریل‌های U33 و UIC60 و S49 شدیم و با تاکید مدیرعامل و معاون بهره برداری فاز بعدی تولید ریل های خاص که ارز آوری بهتری دارند مانند ریل معدن R18 تولید شد.
وی ریل زبانه یا ریل سوزن ۶۰E1A1 را تولید جدید این مدیریت دانست و افزود: برای تولید این محصول ابتدا تحقیقات مفصلی انجام شد و سپس نقشه‌های غلتطک و هادی ها تهیه، طراحی و توسط کارگاه میانی تراشیده و تحویل نورد ۶۵۰ گردید.
وی با اشاره به این که برای تولید این محصول نیاز به دانش فنی خاص بود که ذوب آهن اصفهان به آن مهم دست یافت یاد آور شد: با همت تلاشگران کارگاه ۶۵۰ توانستیم این محصول را با کیفیت بسیار مطلوب به تولید انبوه برسانیم.
رسالت گفت: بومی‌سازی و تبدیل هادی­‌های ریل U33 به هادی‌های ریل سوزن از دستاوردهای مهم نورد ۶۵۰ است که به صورت شبانه روزی و با خلاقیت نفرات امکان پذیر شد.
وی یاد آور شد: با توجه به پتانسیل بالا و دانش فنی تلاشگران شرکت و تامین تجهیزات توسط مدیریت‌های مربوطه، می‌توان انواع ریل و پروفیل‌های خاص را در ذوب آهن اصفهان تولید کرد.
آرمان افتخاری سرپرست نورد ۶۵۰ گفت: برای تولید ریل سوزن و با توجه به تجربیات قبلی  که در تولید ریل‌هایی شهری و بین شهریS49  ، ۶۰E1 ، ۴۶E1 ،R18 داشتیم اقدام به تهیه و آماده نمودن قطعات تکنولوژی مورد نیاز بر اساس نقشه‌های ارایه شده از طراحی کالیبر مهندسی نورد نمودیم، که با همت و تلاش شبانه روزی پرسنل کارگاه ۶۵۰ در قسمت آرماتورکاری این قطعات آماده گردید و پس از چندین مرحله آزمایش روی قفسه‌های نوردی از صحت عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل نمودیم.
وی افزود: اهمیت تولید این ریل در آن است که بر خلاف سایر ریل­‌ها از تقارن مهندسی برخوردار نیست و هیچ محور تقارنی ندارد و نورد چنین محصولاتی نیاز به تخصص و مهارت خاص خود را دارد.
سرپرست نورد ۶۵۰ گفت: چنانچه محاسبات نیروهای نوردی، تنظیمات مورد نیاز در قفسه‌ها و به درستی انجام نگیرد با چرخش محصول در حین عبور از قفسه‌ها رو به رو خواهیم شد که با دانش فنی لازم و تجربیات قبلی از ریل داشتیم توانستیم با اولین مرحله تولید به محصول مورد نظر با ابعاد مورد نیاز دست یابیم.
افتخاری تولید ریل سوزن نیازمند توان و دانش فنی بالا دانست و گفت: قبل از تولید این ریل سوزن توسط ذوب آهن اصفهان مجبور به واردات آن از خارج از کشور بودیم که طبیعتا ارزبری بالایی داشت که با تولید این محصول با کیفیت توسط ذوب آهن علاوه بر این که نیاز کشور را به آن برطرف کردیم، در آینده نزدیک ریل سوزن را به خارج از کشور صادر خواهیم کرد.
رسول امینی سرپرست شیفت نورد ۶۵۰ با اشاره به این که مهم­ترین و موثرترین قسمت در تولید ریل سوزن کار تکنولوژ است گفت: تکنولوژ‌ها وظیفه تنظیم قفسه­‌ها و هادی‌­ها و همچنین به دست آوردن ابعاد محصول را بر عهده دارند در تولید این محصول هادی­ها چندین مرحله اصلاح شده تا به شکل مورد نیاز برسد.
وی با اشاره به این که با تجربه و دانش گروه تکنولوژ و مخصوصا نوردکاران از ریل‌های s49 و uIc60 داشتند توانستند ریل سوزن را نورد کنند، افزود: ریل سوزن از هیچ جهتی متقارن نیست و نورد این محصول نسبت دیگر محصولات مشکل­تر است و همچنین به دست آوردن ابعاد طبق استاندارد نیز سخت است.
سعید رحیمی، مهندس مکانیک کارگاه نورد ۶۵۰ گفت: تعویض وینت­‌های ناژیمنوی قفسه ۹۰۰، تعویض رولیک‌های هرزگرد اشتانگ های ۹۰۰، تعویض پمپ سیستم پوسته زدای ثانویه، تعویض پروپرشنال والوهای قفسه A5، جداسازی بستر PU4-8 به دوسکشن جهت افزایش تناژ بسته بندی، نصب بیرون انداز جهت شمش‌های طول کوتاه بعد از اتاق اره و دریل و نصب استوپرهای ثابت جهت بالا بردن دقت در متراژ ریل از جمله اقدامات آماده‌سازی خط ریل جهت تولید ریل سوزن در معاونت تجهیزات مکانیک بود که در طول سه ماه انجام شد.

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.