سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
توسعه اکتشاف معدنی در دستور کار ایمیدرو قرار گرفت
16 اسفند 1399 - 10:27
شناسه : 8435
رییس هیات عامل ایمیدرو: رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: به منظور تامین بخشی از مواد اولیه صنایع معدنی که نقش مهمی در تولید ارزش‌افزوده ایفا می‌کنند، کار اکتشاف سرلوحه این سازمان در چند سال اخیر بوده است.
ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش اخبارفلزات، وجیه‌الله جعفری رییس هیات عامل ایمیدرو، پنجشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی، اظهار داشت: در چند سال اخیر، با در نظر گرفتن ۵ درصد ارزش اقتصادی، حدود ۱۲ میلیارد دلار اکتشاف در حوزه معادن کشور انجام شده است که اگر به زنجیره صنایع بپیوندد، بازار سرمایه بزرگی در ایران به وجود می‌آید.

وی افزود: در این راستا، عملیات برای اکتشاف معادن مس، طلا و آهن در حال انجام است تا از این طریق بتوان، با معرفی معادن بزرگی مانند مس، تامین ارز لازم را انجام و فعالیت‌های اقتصادی را توسعه داد.

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: طی ۱۱ ماهه امسال، میزان تجارت کشور حدود ۶۵ میلیارد دلار بوده است که بیش از ۳۱ میلیارد دلار به حوزه صادرات تعلق دارد؛ با توجه به اینکه در این مدت، تراز کشور نتیجه مثبتی نداشت، اما تراز تجاری خراسان رضوی مثبت شده است.

جعفری بیان کرد: صادرات بخش معدن و صنایع معدنی کشور طی ۱۰ ماهه امسال، هفت میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که رقم آن ۹ میلیارد دلار بود، کاهش یافت، اما تولید معدن و صنایع معدنی کشور، رشد قابل توجهی پیدا کرد که نشان از افزایش مصرف داخلی می‌دهد.

وی با تاکید بر تکمیل زنجیره معدن و صنایع معدنی کشور ادامه داد: با ایجاد ارزش‌افزوده و تکمیل زنجیره معادن و صنایع معدنی می‌توان کمک‌های بسیاری به صادرات، تامین ارز و برخی مواد اولیه از محل ارز حاصل از صادرات کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: نگاه این سازمان بنگاه داری نیست بلکه در صدد فراهم کردن بستر توسعه برای سرمایه‌گذاران و واگذاری بخشی از فعالیت‌های کم ریسک خود به بخش خصوصی است که برخی از بنگاه‌های عمومی نیز در آن شراکت دارند.

جعفری با اشاره به مشکل زیرساخت‌های توسعه گفت: شرکت‌های بزرگ و توسعه‌گرا در معادن و صنایع معدنی فعال هستند که موفق به پایدار کردن رشته زنجیره تولیدی خود شده‌اند و سرمایه خوبی برای کشور به همراه آورده‌اند؛ این شرکت‌ها می‌توانند کمک زیادی به توسعه زیرساخت‌های کشور کنند.

وی ادامه داد: در این راستا با کمک شرکت‌های توسعه‌گرا، تا پایان امسال، آب از خلیج‌فارس به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو و سپس به مجتمع مس سرچشمه انتقال می‌یابد. علاوه بر این، دو خط انتقال آب نیز از خلیج‌فارس به اصفهان و مشهد در حال احداث است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر تامین منابع مالی و استفاده از نقدینگی در کشور برای هدایت آن به بخش‌های اقتصادی، اضافه کرد: ۶ بنگاه اقتصادی زیر نظر ایمیدرو در قالب شرکت‌های سهامی عام، طرح‌هایی را تعریف کرده‌اند که بخش عمده‌ای از آن از طریق وارد کردن شرکت در بورس اجرایی می‌شود. این طرح‌ها سودده و قابل قبول برای مردم هستند که می‌توانند به سرمایه‌گذاری از سوی مردم کمک کنند و زمینه‌ساز اجرای طرح‌های بزرگ‌تر در کشور باشند.

تدوین ۵۰ طرح اقتصادی برای جایگزینی واردات

محمدرضا مس‌فروش رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم، گفت: ۵۰ طرح اقتصادی در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت استان، با هدف تولید و جایگزینی کالاهای وارداتی در داخل و توسعه ظرفیت صادرات این خطه، با همراهی استانداری و بخش خصوصی، تدوین شده و مطالعات اولیه آن نیز انجام گرفته است.

وی افزود: این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف فلزی، غیرفلزی، شیمیایی، نساجی و معدنی، آماده ارایه به سرمایه‌گذاران است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، ادامه داد: باید توجه داشت که صادرکنندگان استان، مفاخر و فعالان عرصه بازرگانی بین‌المللی ذخیره ارزشمندی برای این خطه به شمار می‌روند و می‌توانند به توسعه فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی کمک کنند.

مس‌فروش یادآور شد: در حال حاضر حوزه همکاری قضایی، نهادهای نظارتی، ستاد تسهیل و همچنین کلینیک صنعت، برای واحدهای تولیدی و خدماتی، نشست‌های متعددی برگزار می‌کند که این روند، موجبات دلگرمی فعالان اقتصادی را فراهم می‌آورد و اگر امروز پا به عرصه جدید برای فعالیت بگذارند، واهمه کمتری از مخاطرات آتی خواهند داشت.

مجلس به دنبال تمرکززدایی تصمیمات اقتصادی است

علی آذری نایب رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم، گفت: یکی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور، تمرکزگرایی در تصمیم‌گیری‌ها است؛ از این رو نمایندگان مجلس به دنبال تمرکززدایی از رویه‌های اقتصادی هستند.

وی با بیان اینکه توجه به نظام گمرکی، مالیاتی و اداری از دیگر برنامه‌های نمایندگان مجلس است، افزود: در حوزه صادرات، ورود به بازارهای بین‌المللی و بهبود تبادلات جهانی به ویژه با توجه به اوضاع و احوال موجود، یکی از ایده‌های اصلی در دستور کار نمایندگان است.

وی در پایان پیشنهاد کرد، اندیشکده حرفه‌ای و کاربردی با عنوان «امنیت اقتصاد، اشتغال مولد و رفاه پایدار» در خراسان رضوی ایجاد شود تا بتوان تمام قوانین چالش‌برانگیز و بخشنامه‌هایی که مشکلات اساسی در بخش تولید ایجاد می‌کنند را با کارشناسی لازم، اصلاح کرد.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.