سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
توسعه در ایستگاه سرمایه‌گذاری
11 مهر 1400 - 13:27
شناسه : 18647
نگاهی به سرمايه‌گذاری‌های اثرگذار در شرکت ملی صنايع مس ايران؛ تغيير ماهيت سرمايه‌گذاری سنتی به سرمايه‌گذاری تاثيرگذار يکی از پيشامدهای مثبت در تحقق برنامه‌های بلندمدت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی دنيا به حساب می‌آيد. اهميت اين موضوع به گونه‌ای است که شرکت‌های بزرگ، ضمن اولويت‌بخشي به ساختارهای زيست‌محيطی حوزه استحفاظی معادن و فرآوری محصول معدنی ـ صنعتی در مناطق بومی، توسعه اکتشاف، استخراج، توليد، زيرساخت، فناوری و مسئوليت‌های اجتماعی را به عنوان مولفه‌های مهم سرمايه‌گذاری اثرگذار در نظر می‌گيرند. شرکت ملی صنايع مس ايران، به عنوان يکی از شرکت‌های پيشرو در زمينه سرمايه‌گذاری‌های اثرگذار، سياست خود را بر پايه حفظ منابع و منافع بومی به همراه توسعه و اشتغال فراگير قرار داده است. اين شرکت با همراهی ساير شرکت‌های تابعه، علاوه بر حمايت از توليد داخل و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنيان، توسعه زيرساخت‌های مناطق معدنی و محلی را به گونه‌ای بازتعريف کرده است که بتواند زمينه تحول در مسائل اجتماعی، ورزشی و فرهنگی را به وجود آورد. بنابراين سياست‌گذاری‌های کلان مديريتی شرکت مس در مسيری گام برداشته است که به اعتقاد بسياری از کارشناسان و متخصصان داخلی، نمی‌توان نامی جز سرمايه‌گذاری اثرگذار به مثابه رشد و توسعه همزمان توليد محصول معدنی، مناطق بومی و جامعه بر روی آن گذاشت.
ارسال توسط : منبع : ماهنامه اخبارفلزات
پ
پ

خوانش امروزی از مفهوم سرمایه‌گذاری و کارکرد آن در میان جوامع یکی از موضوعات مهم و قابل‌بحث است که توجه ویژه به آن می‌تواند ساختار مجموعه‌های تولیدی را تغییر دهد. اگر در گذشته شیوه سرمایه‌گذاری به گونه‌ای بود که امکان دستیابی به تحول، در یک فرایند پیش‌بینی‌ناپذیر قرار داده می‌شد، امروزه این موضوع به عنوان رکن تحول بلندمدت و قابل‌پیش‌بینی در یک نظام اقتصادی پویا و توسعه‌یافته در نظر گرفته می‌شود.

صنایع معدنی و سرمایه‌گذاری در این حوزه جزو ارکان مهم توسعه‌یافتگی در جوامع مدرن است. این موضوع تا آنجا اهمیت بازیابی در معنا را می‌یابد که بتوان به فهم اثرگذاری محصولات این بخش پی برد. یکی از بخش‌های مهم در صنایع معدنی، محصول صنایع مس است که بدون آن، توسعه بسیاری از ممالک دنیا با چالش و وقفه مواجه خواهد شد. تاثیرگذاری محصولات و مشتقات فلز مس در زیرساخت‌های به‌کاررفته در جامعه شهری شامل حمل‌ونقل، عمران، تجهیزات و ماشین‌آلات، لوازم بادوام مصرفی، برق، مخابرات، فناوری و… آن‌چنان عمیق و قابل‌ردیابی است که بدون در نظر گرفتن اهمیت و کارکرد سرمایه‌گذاری در این زمینه، اختلال جدی در مسیر تحول و توسعه شهرنشینی هوشمند به وجود خواهد آمد. بنابراین توجه به سرمایه‌گذاری و میزان اثرگذاری آن به عنوان وجه تمایز این مفهوم در ساختارهای سنت‌گرا با ساختارهای مدرن، یکی از رهیافت‌های مهم در صنایع مختلف، به‌ویژه صنایع مس، در سراسر دنیاست.

ايران و سرمايه‌گذاری در صنايع مس

بدون اغراق می‌توان بر پایه ادله علمی گفت که فلز مس ایران جزو باکیفیت‌ترین محصولات دنیا به حساب می‌آید. کیفیت این محصول ایرانی، با عیار ۹۹٫۹۹۹ درصدی، در میان سایر محصولات مشابه در دنیا به گونه‌ای است که قابلیت رقابت با ده کشور برتر دنیا را دارد. متولیان صنعت مس ایران، به‌ویژه شرکت ملی صنایع مس ایران، سه پارامتر مهم را برای دستیابی به سرمایه‌گذاری اثرگذار در این صنعت، طراحی و تبیین کرده‌اند: ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل معدنی داخل کشور، اقتصادی بودن فرایندهای کارکردی در این بخش بر اساس اقتصاد آزاد بین‌الملل، امکان تامین مالی و اقتصادی طرح‌های توسعه‌ای.

ارزیابی‌های صورت‌گرفته در شرکت مس نشان می‌دهند که صنعت مس، به عنوان یک صنعت راهبردی و دارای ارزآوری بسیار، همواره از پیشران‌های سرمایه‌گذاری اثرگذار در منطقه خاورمیانه بوده است. بررسی جزئیات این موضوع، ضمن تاکید بر شکوفایی این نوع سرمایه‌گذاری طی یک دهه اخیر در کشور، مصداقی از اثرگذاری اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای تحول اقتصادی و رفاهی کشور محسوب می‌شود.

شرکت ملی صنايع مس ايران در قاب سرمايه‌گذاری اثرگذار

تجربه راهبردیِ مدیریت در شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از نقاط ثقل توسعه‌یافتگی در صنایع معدنی کشور به حساب می‌آید. مفهوم توسعه‌یافتگی در قامت سرمایه‌گذاری اثرگذار در زیرساخت‌ها به واسطه تولید محصولات شرکت ملی مس، همواره نقطه اشتراک سازمان‌ها، نهادها و متخصصان بخش دولتی و خصوصی بوده است. تاکید مدیریت شرکت ملی مس ایران بر توسعه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در زمینه سرمایه‌‎گذاری از جنس تاثیرگذار به منظور کاهش چالش‌ها و مشکلات نسل‌های آینده، به همراه ایجاد فرصت‌ طلایی برای مردمان سرزمین ایران، از دلایل مهم موفقیت سیاست‌گذاری‌های این شرکت در بخش سرمایه‌گذاری اثرگذار شناخته می‌شوند. ایجاد طرح‌های بزرگ توسعه در زمینه اکتشاف، استخراج، تولید، زیرساخت‌ها، فناوری، خدمات اجتماعی و رفاهی، به همراه حفاظت از منافع سهام‌داران و تضمین سوددهی در بلندمدت، جزو نتایج ملموس شرکت ملی مس ایران در زمینه سرمایه‌گذاری اثرگذار هستند.

اکتشاف، استخراج و سرمايه‌گذاری

بر اساس برآورد مدیران، کارشناسان و متخصصان داخلی شرکت ملی صنایع مس ایران، از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۰ میلادی، متوسط هزینه‌های اکتشافی صنعت مس در دنیا حدود ۶۳ میلیون دلار به ازای هر کانسار ارزیابی شده است. این رقم برای فاصله زمانی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ به صورت متوسط به ۱۸۵میلیون دلار رسیده است. نتایج ارزیابی‌های کارشناسان این شرکت نشان می‌دهد که به دلیل پیروی از تجربه‌های شرکت‌های بزرگ در دنیا، این شرکت توانسته است سرمایه‌گذاری‌های تاثیرگذار مناسبی در زمینه اکتشاف و استخراج کانسار مس صورت دهد.

بهره‌گیری از روش‌های فناورانه و نوین، چابکی و پایین بودن ریسک‌پذیری شرکت‌های کوچک و متوسط از مزیت‌های مهمی هستند که سرمایه‌گذاری این شرکت‌ در زمینه اکتشافات را به یک سرمایه‌گذاری اثرگذار تبدیل کرده است. در واقع، تدبیر و مدیریت کاربردی و راهبردی شرکت ملی مس در این زمینه مصداقی از موفقیت‌های این شرکت طی چند سال اخیر، به‌ویژه در حوزه اکتشاف و استخراج ماده معدنی مس به حساب می‌آید.

آمار و ارقام شرکت ملی صنایع مس ایران نشان می‌دهد که در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷، به صورت میانگین، سالانه ۳۷ هزار متر مربع حفاری اکتشافی عملیاتی شده و این میزان در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۷۰ هزار متر مربع رسیده است. ارزیابی‌های صورت‌گرفته در مورد سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در اکتشاف و حفاری‌های کانسار مس در نُه‌ماهه سال ۱۳۹۹ نشان از دستیابی این شرکت به ۷۶ هزار متر مربع حفاری اکتشافی و شکست رکورد هفت‌ساله دارد. برنامه توسعه‌ سرمایه‌گذاری اثرگذار در بخش اکتشاف بر تحقق بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع حفاری اکتشافی تا پایان سال ۱۳۹۹ و دستیابی به رکورد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار متر مربع حفاری اکتشافی طی دوره پنج‌ساله شرکت ملی مس تاکید می‌کند.

شرکت ملی مس ایران، با راه‌اندازی پایگاه داده‌های اکتشافی «۹ Fusion» به همراه قابلیت اعتبارسنجی کنترل داده‌های اکتشافی و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی لاگ، آنالیز و مغزه‌های حفاری، اقدامات مهمی برای دستیابی به حاشیه سود بالا در طول یک چشم‌انداز طولانی‌مدت به واسطه سرمایه‌گذاری اثرگذار در بخش اکتشاف معادن انجام داده است.

سرمایه‌گذاری اثرگذار برای استخراج از معدن مس چهل‌کوره سیستان و بلوچستان با سرمایه‌گذاری ۲۶۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۵، نوسازی ناوگان حفاری با بهره‌گیری از فناوری‌های به‌روز و پیشرفته شامل خرید یک دستگاه حفاری و یک دستگاه لودر طی شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ تنها بخشی از دستاوردهای شگرف شرکت مس در زمینه سرمایه‌گذاری اثرگذار محسوب می‌شوند.

توليد و سرمايه‌گذاری اثرگذار

محصولات شرکت ملی مس شامل کنسانتره مس، کاتد، مفتول، بیلت، اسلب، کنسانتره مولیبدن، کنسانتره طلا و نقره، سنگ سولفور، اسید سولفوریک، اکسید مولیبدن و… هستند که با توسعه سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و استخراج طی سال‌های اخیر، وضعیت مطلوبی داشته‌اند، به طوری که تحریم‌ مستقیم این شرکت توسط ایالات متحده آمریکا، در کنار شیوع ویروس کرونا، تاثیر چندانی بر اقدامات فوق نگذاشت. این موضوع نشان می‌دهد که استراتژی مدیریت شرکت مس، با اولویت‌بخشی به توسعه فرآوری محصولات متنوع مس در امر تولید، گام‌های استوار بلندی در راستای ایجاد توسعه و ارزآوری مناسب در کشور برداشته است.

نوسازی تجهیزات معدنی به منظور افزایش میزان بهره‌وری در امر تولید، افتتاح دوازده طرح توسعه‌ای در دو شهرستان رفسنجان و شهربابک با رقم اشتغال‌زایی یک هزار و ۵۵ نفر، کلنگ‌زنی مجتمع عملیات احداث فاز ۲ تغلیظ میدوک با ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار تن کنسانتره، احداث تغلیظ خاک‌های کم‌عیار معدن مس میدوک با ظرفیت تولید ۸۰ هزار تن کنسانتره مس، کارخانه فلوتاسیون سرباره با ظرفیت تولید ۱۸ هزار تن کنسانتره مس، کارخانه آهک خاتون‌آباد با ظرفیت تولید ۱۶۵ هزار تن آهک، احداث پروژه فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه در زمینی به مساحت ۶٫۵ هکتار با زیربنای ۵٫۴ هکتار و اشتغال‌زایی برای ۱۵۵ نفر تا سال ۱۴۰۳، پروژه ساخت پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه با در نظر گرفتن فازهای توسعه در بخش‌های مختلف تولیدی در مجتمع مس سرچشمه و نیز ایجاد ظرفیت تولید آند جزو سرمایه‌‌گذاری‌های تاثیرگذار این شرکت در بخش تولید به حساب می‌آیند.

راه‌اندازی فاز ۲ تغلیظ مجتمع سونگون یکی از نمونه‌های شاخص در تولید و ارزش‌آفرینی شرکت ملی صنایع مس ایران است که با گذشت تنها دو سال از عمر سرمایه‌گذاری اثرگذار در این زمینه، ضمن بازگشت کامل سرمایه، تحقق سود و ایجاد ارزش افزوده مضاعف را به ارمغان آورده است، به طوری که می‌توان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت ملی مس ایران در زمینه کنسانتره مس و کنسانتره مولیبدن را شاخص‌ترین رویکرد در زمینه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه معرفی کرد.

شرکت ملی مس ایران، با انتشار آگهی معدن کِروِر عنبرآباد و نوچون در جنوب استان کرمان، در پی ایجاد پیش‌زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت کارخانه کنسانتره، از طریق ورود بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش خصوصی است. جدیت سرمایه‌گذاری این شرکت به گونه‌ای است که به‌زودی و طی یک سال آینده، با افتتاح دو کارخانه تولید کنسانتره ۱۵۰ هزار تنی در مناطق دره‌زار و دره‌آلو، موقعیت اثرگذاری در سرمایه‌گذاری‌های این شرکت، به‌ویژه در مناطق بومی، به فراتر از انتظارها خواهد رسید.

مفهوم توسعه‌يافتگی در قامت سرمايه‌گذاری اثرگذار در زيرساخت‌ها به واسطه توليد محصولات شرکت ملی مس، همواره نقطه اشتراک سازمان‌ها، نهادها و متخصصان بخش دولتی و خصوصی بوده است.

زيرساخت و سرمايه‌گذاری اثرگذار

توسعه زیرساخت‌ها همواره اولویت مهم کشورهای مختلف دنیا به منظور دستیابی به مدرنیزاسیون در شهرها بوده است. توسعه زیرساخت‌ها نه‌تنها یکی از مولفه‌های اصلی پیشرفت در میان کشورهای مختلف تعریف می‌شود، بلکه با اولویت‌بخشی به آن، می‌توان زمینه اثرگذاری در اجتماع مدرن را نیز به وجود آورد.

شرکت ملی صنایع مس ایران، به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدی در کشور، ضمن پیروی از استراتژی تولید و توسعه همه‌جانبه زیرساخت‌ها، همواره نگاه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌ مناطق بومی داشته است. این شرکت، با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اکتشافی، تولیدی و فروش، زمینه را برای توسعه همـه‌جانبـه زیرساخـت‌هـای عمـومی مناطـق سرمایه‌گذاری‌شده فراهم آورده است که نتایج آن را می‌توان در افزایش اشتغال‌زایی و جلوگیری از مهاجرت‌ اجباری بومیان منطقه مشاهده کرد.

سرمایه‌گذاری در زمینه شیرین‌سازی آب خلیج فارس و انتقال آن به مناطق تحت حوزه استحفاظی شامل مس سرچشمه، مس شهربابک، مجتمع ذوب خاتون‌آباد شرکت ملی صنایع مس ایران در استان کرمان، علاوه بر تامین آب مورد نیاز تولید محصولات معدنی و رفع چالش کمبود آب شرب منطقه در بلندمدت، از مهاجرت‌‎های اجباری به دلیل مخاطرات زیست‌‎محیطی جلوگیری خواهد کرد.

پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج فارس به سه استان جنوب شرق کشور با مشارکت سه شرکت بزرگ معدنی کشور، شامل شرکت مس، گل‌گهر و چادرملو، و توسط ۱۹۴ شرکت داخلی انجام شده است. تحقق فاز نخست این پروژه نشان داد که شرکت ملی مس ایران، با ایجاد سرمایه‌گذاری در این زمینه، علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم برای نزدیک به ۸ هزار نفر، فرایند بومی‌سازی و استفاده از دانش متخصصان داخلی را برای این طرح به وجود آورده است. بنابراین وجود این طرح، ضمن حفظ و حراست از آب‌های زیرزمینی به میزان ۱۸۰ میلیون متر مکعب، تضمینی برای اثرگذاری سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت مس کشور به‌ویژه در منطقه کرمان خواهد بود.

شرکت مس، با تعریف نیازسنجی‌های متنوع در راستای توسعه طرح جامع برق این شرکت، به عنوان یکی از زیرساخت‌‎های مهم تامین‌کننده انرژی مورد نیاز تولید، برنامه‌ها و سرمایه‌‍‌گذاری‌های متعدد و اثرگذاری در این زمینه صورت داده است. پست‌های فشار قوی برق به صورت «EPC»، راه‌اندازی پست‌های برق فشار قوی برق در سطح استان شامل پست برق ۲۳۰ کیلوولت کارخانه فروکروم رفسنجان در سال ۱۳۹۶، راه‌اندازی بزرگ‌ترین مزرعه رمز‌ارز کشور به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات برق برای شرکت توسعه سرمایه‌گذاری ایران و چین به عنوان طرح برتر سال ۱۳۹۸ و تکمیل پست برق ۲۳۰ کیلوولت معدن مس دره‌زار با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال جزو طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت، زمینه اثرگذاری در رونق، جهش و توسعه تولید را به وجود خواهند آورد. همچنین تعمیر، بازسازی و راه‌اندازی یک دستگاه شاول ترکس با جام هفده متر مکعبی، به همراه تعمیر یک دستگاه دامپتراک ۱۳۶ تنی با توقف حدود ده سال و ورود آن‌ به ناوگان حمل‌ونقل، یکی از دستاوردهای برون‌سپاری زیرساخت‌های حمل‌ونقل این شرکت محسوب می‌شود.

فناوری و سرمايه‌گذاری اثرگذار

شرکت مس، در زمینه فناوری و استفاده از ابزارهای جدید، یکی از شرکت‌های شاخص در کشور شناخته می‌شود. این موضوع به گونه‌ای است که تحریم‌های خارجی کمترین اثر را در به‌روزرسانی سرمایه‌های فناورمحور شرکت مس داشته‌اند. یکی از پروژه‌های مهم‌ این شرکت، سرمایه‌گذاری اثرگذار در زمینه بومی‌سازی دانش مربوط به فرآوری مواد معدنی مس است که شامل تحقیقات و چاپ کتاب‌های متعددی درباره این موضوع می‌شود. تدوین چهار کتاب تخصصی در زمینه طراحی واحدهای لیچینگ مس، طراحی مدارهای فرآوری مواد معدنی با نگرشی خاص به کارخانه‌های فلوتاسیون مس، کارخانه‌های اسیدسولفوریک و طراحی و عملیات واحد و مدارهای تغلیظ مولیبدن جزو اقداماتی است که شرکت مس با همکاری و همراهی بازوی مهندسی خود یعنی شرکت نیپک به مرحله اجرا رسانده است.

از دیگر سرمایه‌گذاری‌های شرکت مس در زمینه فناوری، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و خارجی به‌ویژه در پروژه‌های تغلیظ و لیچینگ مس بـا شرکت‌هـای «FLSMITH»، «MIN TEC» و «OUTOTEC» است که از این طریق، توانسته مرز فناوری مورد نیاز فرایند تولید را به اثرگذاری مطلوبی نزدیک کند.

همچنین با اتکا به توان شرکت‌های داخلی، طی شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹، تعمیر موتور شانزده سیلندر کامینز برای نخستین بار در شمال‌غرب کشور عملیاتی شد. علاوه بر این، شرکت مس با سرمایه‌گذاری‌ در راستای تولید قطعاتی از قبیل فلنج دامپتراک‌های ۱۳۵ تنی بلاز، باکت بیل‌های مکانیکی سایز بزرگ و تعمیرات شاسی دامپتراک‌ها، در کنار تمرکز بر بومی‌سازی تولید قطعات، تعمیرات و اورهال ماشین‌آلات سنگین معدنی، تحول نوینی در کارکرد و بهره‌وری محصولات تولیدی به وجود آورد که تماما از نتایج توسعه سرمایه‌گذاری اثرگذار در این شرکت پیشرو به حساب می‌آیند. شرکت ملی مس، با افتتاح مرکز نوآوری شهید ستاری در کنار پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی با تسهیلات ۴ درصد به سیصد طرح کارآفرینی از طریق بانک صادرات، ضمن ایجاد زمینه اشتغال فراگیر در مناطق شهربابک، انار، رفسنجان و پاریز، زمینه بومی‌سازی، توسعه فناوری ساخت داخل و اجرایی شدن ایده‌های خلاقانه را به وجود آورد.

مسئوليت اجتماعی و سرمايه‌گذاری اثرگذار

شرکت مس، با توسعه سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی، ورزشی و فرهنگی، همواره بستری مناسب برای تحول در مناطق مختلف کرمان و کشور به وجود آورده است. تداوم در مسیر فعالیت‌های ورزشی شامل فوتبال، فوتسال و سایر رشته‌ها در رده‌های مختلف سنی، به همراه احداث چندین ورزشگاه و سالن چندمنظوره، مصداق توجه این شرکت به توسعه سرمایه‌ها و استعدادهای بومی منطقه کرمان است.

طرح ورزشگاه ۳۰ هزار نفری شهدای مس کرمان، با اعتبار بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال، از جمله این سرمایه‌گذاری‌های اثرگذار اجتماعی محسوب می‌شود. ساخت بیمارستان پنجاه تختخوابی شهدای صنعت مس رفسنجان، تجهیز بیمارستان‌های منطقه به ونتیلاتور و مخزن اکسیژن، احداث مسیرهای روستایی در کنار مسیرهای منتهی به معادن به منظور رفاه حال پرسنل، کلنگ‌زنی مرکز تصفیه‌خانه آب آشامیدنی رفسنجان با ظرفیت ۳۰ میلیون متر مکعب به صورت سالانه و سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومانی از دیگر اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های شرکت ملی صنایع مس ایران به همراه سایر شرکت‌های تابعه در راستای سرمایه‌گذاری اثرگذار به حساب می‌آیند.
انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.